نگارش صحیح و واژه های جادویی !!!

بررسی و معرفی ۱۳۹۵/۰۱/۰۸

اصول نگارش متن

آیا تا بحال به این موضوع اندیشیده اید که نوع نگارش یک مطلب و نحوه بکار گیری واژگان چه تاثیری می تواند در اشتیاق یک خواننده برای مطالعه یک نوشته ایفا کند؟ اینکه یک متن تا چه حد تابع قوانین دستوری باشد و نیز از نظر املاء فاقد اشتباه ،عواملی غیر قابل انکار در جاذبه آن برای مخاطب می باشند.
در مقاله زیر تمرکز و هدف صحبت های من محتوای اینترنتی است و بدون هیچ ادعایی مبنی بر داشتن دانش کامل و بدون نقص در زمینه ادبیات و نویسندگی ،تنها تجربیات خود را با شما به اشتراک خواهم گذاشت و نظرات خوانندگان عزیز می تواند کمک بزرگی برای اصلاح اشکالات موجود باشد.
بنده با داشتن چندین سال تجربه در مدیریت وبسایت های کاربر محور (سایت هایی که محتوای آنها را کاربران تولید می کنند) کاستی های زیادی را در بسیاری از مطالب ارسال شده توسط کاربران مشاهده کرده ام و با توجه به اینکه کاربران مورد نظر دارای تحصیلات مناسب هستند ،این نکته بسیار قابل تامل است .
چرا این مسئله برای نویسندگان اینترنتی بی اهمیت است ؟ در صورتیکه با دنبال کردن این مقاله و مطالب آتی پی خواهید برد که اهمیت و ارزش نحوه نوشتن ،برای تولید محتوای مجازی ،غیر قابل چشم پوشی است.
نویسندگان تبلیغات اینترنتی و وبلاگ نویسان و برخی مدیران سایت های غیر کاربر محور باید به این نکته توجه داشته باشند که نوشته آنها علاوه بر خوانندگان انسانی ،پویندگانی به نام ربات های موتور های جستجو را نیز دارند که این امر دقت دو چندانی را در امر تولید محتوا می طلبد!!!

در زیر به چند نکته مهم که در راستای تولید محتوای مفید و صحیح لازم است که به آنها توجه داشت ،بصورت مختصر و فهرست وار اشاره می کنم :

– اشتباه املایی ممنوع !
یکی از مواردی که تاثیر زیادی بر روی خواننده یک مطلب می گذارد ،املاء صحیح کلمات است زیرا یکی از معیارهای مهم در اعتبارسنجی یک مطلب، بدون اشتباه بودن و یا حداقل داشتن غلط املایی کم می باشد. ممکن است فردی در یک زمینه تخصص و اشراف بالایی داشته باشد اما کافیست تا اشتباهات املایی وی در یک نوشته زیاد باشد، همین امر موجب خواهد شد که خواننده مطلب را نیمه کاره رها کند و یا در انتها بدنبال منبع دیگری برای تایید و اطمینان از صحت مورد مطالعه شده برود. مطلب خود را قبل از انتشار بخوانید و بهتر است که این بازخوانی توسط شخص دومی نیز انجام گیرد.

– استفاده صحیح از علائم دستوری و رعایت فواصل
توجه به قواعد دستوری باعث می شود که مطلب برای خواننده مفهوم تر باشد و سهولت مطالعه را موجب شود.
نکاتی مانند بکار گیری صحیح و بجای علائم نگارش مانند “کاما” یا “نقطه” و تعریف درست پاراگراف ها دارای اهمیت زیادی هستند و باید به آنها توجه داشت. نکته مهم دیگر رعایت فاصله های بین کلمات است، برای مثال “مرکزخریدایرانیان” با “مرکز خرید ایرانیان” ،جمله اول کاملا بی مفهوم بوده و درک آن مشکل است.

– واژه های مناسب بکار ببریم
بکار بردن افعال و حروف اضافه نقش بسزایی در جذابیت مطلب ایفا میکند.
بکار بردن واژه های مناسب و قابل فهم برای مخاطب علاقمندی ایجاد می کند و سبب میگردد تا وی مطلب را دنبال کند. البته در این موضوع بهتر است نوع مخاطب خود را بشناسید ،گاهی ایجاب می کند که از کلمات بسیار ساده و عمومی استفاده شود و همچنین مواقعی هست که باید از واژه های تخصصی و سنگین تر استفاده کرد.

– نوع نگارش مطالب
نوع نگارش از لحاظ رسمی و یا عامیانه نیز بسیار حائز اهمیت است .برای مثال می توان دو جمله زیر را با هم مقایسه کرد:
رسمی : میخواهیم امروز با شما در مورد وضعیت اجتماعی صحبت کنیم.
عامیانه (خودمانی) : امروز میخوام در مورد وضع هوا باهاتون حرف بزنم.
هر دو جمله مفهوم است اما برداشت خواننده نسبت به نویسنده هر یک از جملات متفاوت است!

– خوش آهنگ بودن نوشته و عدم تکرار
اینکه ما در بکار بردن کلمات تشکیل دهنده یک جمله و در نهایت ایجاد یک مطلب تا چه میزان دقت کنیم، اهمیت فوق العاده ای را داراست. بهتر است در یک جمله کلمات تکراری بکار نبریم و از حروف اضافه بطور صحیح استفاده کنیم و اگر نیاز است که یک کلمه را مکرر بکار بریم ،بجاست تا از کلمات مترادف آن واژه استفاده کنیم. جملات خود را بصورت روان بنویسیم و بدین ترتیب یک هارمونی و آهنگ خاص به آن بدهیم تا خواننده از مطالعه آن خسته نشود و مشتاق تعقیب مطلب باشد.

– داشتن اشراف و آگاهی کامل
اگر در مورد یک موضوع تخصصی می نویسیم بدیهی است که باید خودمان در مورد آن اطلاعات کافی را داشته باشیم و کمبودهای اطلاعاتی خود را با مطالعه جبران کنیم و اگر درباره یک مسئله عمومی می نویسیم نیز باید نسبت به آن اشراف پیدا کرده و بروز باشیم.

تا اینجا با برخی نکات مهم در نوشتن بصورت مختصر آشنا شدیم .امیدوارم تا مطالب بعدی را نیز دنبال کنید و مطالعه تجربیات بنده برایتان مفید و سودمند باشد.
با آرزوی موفقیت روز افزون برای شما .

آخرین نوشته ها

  • درمان روماتیسم مفصلی

    روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست و چه علا...

    با در - دیدگاه‌ها برای روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست و چه علائمی دارد؟ بسته هستند

    روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی است که باعث التهاب و درد مفاصل می‌شود و در سالمندان این بیماری ممکن است نتیجه فرآیند طبیعی پیری و فرسایش مفاصل باشد، علائم آن شامل درد، سفتی و تورم در مفاصل است و می‌ تواند تحت درمان‌های مختلفی مانند داروها، فیزیوتراپی و تغییرات در سبک زندگی کنترل شود، در […]

  • بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد

    بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو د...

    با در - دیدگاه‌ها برای بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد بسته هستند

    بی نظمی تو کشوهای خونه کلافه کننده است، درسته؟ انگار هر بار که یه چیزی رو برمی داری، کل محتویات کشو میریزه بیرون! ما درکت می کنیم. به همین خاطر این راهنمایی رو تهیه کردیم تا بهت کمک کنه بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد رو پیدا کنی.

  • آشپزخانه صنعتی

    طراحی آشپزخانه صنعتی | کابینت صنعتی + سی...

    با در - دیدگاه‌ها برای طراحی آشپزخانه صنعتی | کابینت صنعتی + سینک صنعتی بسته هستند

    برای ورود به این صنعت پر سود، سرمایه‌گذاران باید آگاه باشند که با چالش‌ها و مشکلات مختلفی روبه‌رو خواهند شد. برای کنترل مشکلات در زمان تولید غذا با روش های صنعتی، رعایت اصول حرفه‌ای آشپزخانه صنعتی ضروری است و بخش اساسی و تاثیرگذار آن، طراحی آشپزخانه صنعتی است.

  • بوشن پلاستیکی

    بهترین برند بوشن پلاستیکی در بازار

    با در - دیدگاه‌ها برای بهترین برند بوشن پلاستیکی در بازار بسته هستند

    انتخاب برند مناسب برای هر محصولی، دغدغه ای همیشگی برای خریداران بوده است. این موضوع در مورد بوشن ها که نقش مهمی در سیستم های لوله کشی ایفا می کنند، نیز صدق می کند. در این مطلب به بررسی انواع بوشن، مزایا و کاربرد هر کدام پرداخته و در آخر به معرفی بهترین برند بوشن […]

  • تالار عروسی

    مهم ترین مسائلی که باید در عروسی خود رعا...

    با در - دیدگاه‌ها برای مهم ترین مسائلی که باید در عروسی خود رعایت کنید بسته هستند

    روز عروسی شما نقطه عطف مهمی است که آغاز یک سفر مادام العمر با شریک زندگی شما است. با شروع این مناسبت شاد، توجه به برخی مسائل کلیدی برای تضمین یک جشن آرام و به یاد ماندنی ضروری است. در این مقاله، مهم‌ترین جنبه‌های عروسی و تالار عروسی ایده آل را بررسی می‌کنیم که برای […]