چگونه امنیت خود را در اینترنت حفظ کنیم ؟!

بررسی و معرفی ۱۳۹۵/۰۲/۲۲

در این مطلب کوتاه قصد داریم تا به چگونگی جلوگیری از سوء استفاده های برخی افراد سودجو از طریق درج آگهی های اینترنتی بپردازیم.
در سالهای اخیر و با رایج شدن تبلیغات در فضای مجازی ،سایت های زیادی با ارائه سرویس های متنوع تبلیغاتی به صاحبان کالا و مشاغل ،وارد این عرصه شده اند.
از سایت هایی با موضوعات خاص و یا متنوع که با در نظر گرفتن جایگاهی برای آگهی دهندگان از طریق وبسایت خود کسب درآمد می کنند گرفته تا سایت هایی که بصورت اختصاصی کار تبلیغات اینترنتی انجام می دهند (سایت های نیازمندی)
وبسایت های نیازمندی مانند ایستگاه ،نیاز روز ،ایران تجارت ،آگهی۲۴ و… این امکان را به کاربر می دهند که حتی با درج آگهی رایگان و بدون پرداخت هیچ هزینه ای محصول و خدمات خود را معرفی نمایند و البته این امر بسیار مورد استقبال صاحبان خدمات و کالا واقع شده است زیرا بازخورد اینگونه تبلیغات بسیار عالی می باشد.
با همه گیر شدن گوشی های هوشمند و تبلت ها، امر خرید و فروش اینترنتی و نیز بازاریابی آنلاین بیش از پیش رایج شده است و این موضوع در کنار فواید و قابلیتهای بالا ، راه های زیادی را برای سودجویان و کلاهبرداران اینترنتی باز کرده است.
درج آگهی هایی با مضامین وسوسه انگیز و پیشنهادات مالی فوق العاده می توانند دام های خوبی باشند برای افرادی که آگاهی کامل در زمینه کار در محیط مجازی وب را ندارند.

امنیت در اینترنت
اعطای وامهای چند میلیونی ،فروش اجناس با قیمتهایی به مراتب پایین تر از بازار ،پیشنهاد کار مناسب در داخل و خارج از کشور و … این ها مواردی هستند که باید قبل از هر اقدامی کاملا از صحت آنها اطمینان یافت !!!
در اینترنت شناسایی دقیق افراد بسیار دشوار است زیرا می تواند با هویت جعلی اقدام به هر گونه فعالیتی نمود .بنابراین کاربران وب باید همیشه اطلاعات خود را بروز نگه داشته و براحتی فریب شیادان را نخورند، زیرا نقطه قوت این سودجویان عدم آگاهی اشخاص است.
صرف اینکه فردی در یک سایت تبلیغی مبنی بر اعطای وام چند میلیونی ثبت کرده باشد ،دلیل بر این نیست که باید به وی اعتماد کرد. داشتن اطلاعات کافی از این فرد مانند تلفن ثابت ،آدرس پستی و … و در گام بعدی احراز هویت و اطلاعات مربوط می تواند تا حد زیادی باعث اطمینان شما گردد و اینکه این سوال را از خود بپرسیم که آیا دریافت وام بصورت آنلاین و بدون هیچ ضمانتی میسر است و در پشت این صحنه آرایی دامی گشوده نشده، حتما موجب می شود تا دقت بیشتری به خرج دهیم. بطور کلی و با ایمان کامل به شما عرض می کنم که اگر شخصی با داشتن یک تلفن همراه و یا وبلاگ و یک آدرس ایمیل از شما درخواست مدارک نمود و نیز مبلغی برای انجام امور اداری ،حتما از این مورد عبور کنید و بهتر است مراتب را به مسئولین گزارش دهید.
با درج یک آگهی رایگان توسط شخص ،تنها اطلاعاتی که از وی در بانک اطلاعات سایت ها ثبت می شود مواردی است که شما می بینید و نهایتا یک آدرس IP که در اکثر موارد هیچ ارزشی ندارد و تمامی مدیران این سایت ها طبق قوانین از هر گونه مسئولیتی نسبت به تبلیغ خلاف واقع مبرا هستند و تمامی مسئولیت متوجه فرد آگهی دهنده است.
نمونه های زیادی را می توان ذکر کرد که متاسفانه اشخاصی به دلیل عدم دقت و سهل انگاری متحمل خسارات زیاد شده اند .برای مثال اعزام افراد برای کار در خارج از کشور و دریافت مبالغی از این افرادی که تنها به یک آدرس ایمیل و یا یک وبلاگ و یا تلفن اعتباری اعتماد نموده اند، در صورتیکه این افراد نمیدانند که اینگونه اعزام و کاریابی ها باید توسط شرکت هایی با مجوز اداره کار و دارای محل مشخص و معتبر انجام گردد.
یک روش دیگر از این دست کلاهبرداری ها سرقت اطلاعات حساب بانکی اشخاص و خالی کردن آن است!!! این امر خیلی ساده و البته صرفا با استفاده از کم اطلاعی کاربران وب انجام می شود.
روش کار شاید به این صورت باشد که یک آگهی فروش شارژ تلفن همراه نظر شما را جلب می کند که مثلا شارژ ۱۰ هزار تومانی را تنها با ۷ هزار تومان یا کمتر به شما می فروشد! شما بروی لینک مربوط کلیک کرده و وارد سایت فروشگاه می شوید و با خیال راحت در بخش پرداخت اطلاعات کارت بانکی خود را وارد می کنید ، اما از این موضوع غافل هستید که آیا این صفحه خود بانک است؟! یا صفحه ای است که ماهرانه توسط فردی جعل شده و هدفش ربودن اطلاعات بانکی شماست. در صورتیکه اگر کمی دقت کنیم اولا به ارزان بودن محصولی که دارای قیمت مشخص است شک می کنیم و در گام بعد حتما در قست آدرس بار مرورگر به نشانی توجه می کنیم و از صحت آن مطلع مشویم و نیز به علامت فقل در کنار مرورگر دقت می کنیم.
البته این تنها راه ربودن اطلاعات بانکی نیست بلکه برخی با استفاده از شگرد های ارتباطی، رمز و اطلاعات حساب را از خود کاربر می گیرند (بوسیله ایمیل یا تلفنی) به رغم اینکه خیلی ساده و مشخص است که این اطلاعات بسیار خصوصی بوده و نباید برای دیگران بازگو شود.
پیام هایی با مضمون برنده شدن در قرعه کشی ، یکی از رایج ترین و قدیمی ترین راهها برای به دام انداختن افراد ساده برای سوء استفاده هستند. در اکثر موارد تنها با یک لحظه تامل و پرسش از خود که چرا برنده شده و چگونه بدون شرکت در هیچ رقابتی برنده شده ایم در خواهیم یافت که باید به اینگونه تبلیغات و پیام ها بی توجه باشیم .همیشه باید به این نکته توجه داشت که هیچ فرد و یا شرکتی بدون دلیل به کسی هدیه ای نخواهد داد و یقینا هدفی تبلیغاتی و یا سودجویانه در پشت اینگونه اطلاع رسانی ها می باشد.
یکی دیگر از موارد که بیشترین شاکیان در معاملات اینترنتی را دارد ، واریز مبلغ کالا و عدم دریافت آن از سوی فروشنده است . این موارد هنگامی پیش میاید که بدون هیج تحقیق و اعتبار سنجی ، وجهی را برای کسی واریز نمایید. در صوتیکه با کمی دقت و گذاشتن وقت میتوان درصد اطمینان را تا حد زیادی افزایش داد .مثلا داشتن آدرس پستی معتبر ، تلفن ثابت و نیز جستجوی کوتاهی در اینترنت از طریق موتورهای جستجو در مورد شخص یا وبسایت مورد نظر می تواند کمک شایان توجهی برای انجام یک معامله سالم در دنیای مجازی برای شما باشد.
خرید کالا و خدمات از وبسایت های با سابقه و معتبر همیشه به کاربران توصیه می شود .حتی کمی گرانتر خریدن بهتر از خسارت دیدن است .دریافت محصولی بی کیفیت و غیر از آنچه بابت آن پول پرداخته اید باعث مایوس شدن از خرید اینترنتی می شود ،در صورتیکه اگر کمی آگاهی خود را بالا ببریم ، اینترنت بهترین و راحت ترین محل برای خرید و معاملات خواهد بود.
حال یک جمع بندی کلی در مورد چگونگی حفظ اطلاعات شخصی و جلوگیری از خسارت دیدن در وب را برای شما بازگو خواهیم کرد:
– همیشه کامپیوتر ، گوشی و تبلت خود را به نرم افزار های محافظ (آنتی ویروس) مجهز نموده و بروز نگه دارید.
– بهتر است به سایت های مشکوک وارد نشوید
– بر روی لینک های ارسال شده از افراد ناشناس در شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های ارتباطی خودداری کنید.
– اجازه دانلود به هر برنامه پیشنهادی را بر روی سیستم خود ندهید.
– برای خرید حتما از سایت های معتبر و دارای آدرس و شماره تلفن استفاده کنید.
– رمز و اطلاعات بانکی خود را به هیچ فردی ندهید و از وارد کردن آنها در هر صفحه و فرمی غیر از بانک ها خودداری کنید.
– در هنگام وارد کردن رمز و اطلاعات حساب بانکی بهتر است از کیبورد (صفحه کلید) های مجازی موجود در وبسایت بانک ها استفاده نمایید.
– حتما درباره صحت و اعتبار آگهی ها و تبلیغات اینترنتی اطمینان حاصل نمایید.
– از ارسال مدارک و واریز پول برای افرادی که تنها با یک آدرس ایمیل با شما در ارتباط هستند و مکان فیزیکی آنها معتبر نیست اجتناب کنید.
– سعی کنید برای خرید های اینترنتی از سیستم های شخصی خود استفاده کنید و رمزهای عبورتان را در سیستم دیگران ذخیره نکنید.
– از عبارات و اعداد ساده و یا تاریخ تولد و … برای رمز حساب هایتان استفاده نکنید.
– همه کلمات عبور خود را یکسان قرار ندهید و از یک واژه مشترک جهت رمز تمام حساب ها خودداری کنید.
– بهتر است هر چند وقت یکبار پسورد اکانت های خود از قبیل ایمیل ، شبکه های اجتماعی ، حساب بانکی و … را تغییر دهید.
– اطلاعات شخصی خود را با مطالعه موارد جدید امنیتی و شگردهای سودجویان بروز نگه دارید.

بطور کلی و خلاصه باید بخاطر داشت که استفاده هوشمندانه از تکنولوژی ها می تواند زندگی را آسان تر و لذتبخش تر نماید و بالعکس ساده انگاری و بی توجهی همیشه موجب آسیب و ناراحتی خواهد شد. پس دقت کنیم و با چشمان باز در دنیای مجازی گام برداریم…
موفق باشید.

آخرین نوشته ها

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در 23 ساعت قبل - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]

  • شرکت پست بین المللی

    ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت...

    با در - دیدگاه‌ها برای ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت پست بین المللی بسته هستند

    کی از دغدغه های اصلی تجار، بازرگانان، شرکت­ها و نیز بسیاری از مسافران کشورها، حمل بار از ایران به کشور مقصد یا بالعکس است. همه می­دانیم که حمل بار برای مسافران هوایی بیشتر از ۲۰-۳۰ کیلو مجاز نمی­باشد و در صورت اضافه بار باید جریمه آن­ پرداخت شود؛ همچنین از نظر قوانین هواپیمایی و گمرکی […]

  • جک s3

    جک S3 | بررسی کامل یک کراس اوور محبوب

    با در - دیدگاه‌ها برای جک S3 | بررسی کامل یک کراس اوور محبوب بسته هستند

    جک S3، یک کراس اوور چینی است که از سال ۱۳۹۵ توسط کرمان موتور در ایران عرضه می‌شود. این خودرو با طراحی جذاب، امکانات رفاهی مناسب و قیمت رقابتی، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین خودروها در بازار ایران تبدیل شد. در این مقاله، به بررسی کامل جک S3 در تمامی جوانب می‌پردازیم.