آشنایی با انواع پنجره دو جداره و خرید آن

بررسی و معرفی ۱۳۹۶/۰۶/۰۸

راهنمای خرید انواع پنجره دو جداره

دوران پنجره های معمولی که باعث هدر رفت انرژی و ورود سر و صدا به خانه می شدند سر آمده است. انواع پنجره دو جدار  یا UPVC ، روز به روز تکامل پیدا می کنند و جایگزین بسیار مناسبی برای پنجره های قدیمی شده اند. خرید پنجره دوجداره UPVC، می تواند چالش بر انگیز باشد. وجود ده ها اصطلاح و مدل، می تواند شما را سر در گم کند.

انواع پنجره دو جداره

در این مقاله، میخواهیم به صورتی کاملا تصویری، انواع پنجره های دوجداره را معرفی کرده و معیار های یک پنجره خوب را بیان کنیم. شما هم اگر قصد خرید این پنجره ها را دارید، در ادامه با راهنمای خرید پنجره دوجداره همراه باشید.

 

بخش های تشکیل دهنده ی پنجره دوجداره

پنجره دوجداره از قطعات مختلفی تشکیل شده است که کیفیت هر یک از این قطعات در کیفیت کلی تاثیر گذار است. در ادامه، این بخش ها را بررسی می کنیم و نکاتی را در مورد هر یک بیان می کنیم.

شیشه

شیشه یکی از مهم ترین اجزای تشکیل دهنده ی پنجره است. در پنجره های دو جداره، شیشه های مخصوص، در دو یا سه لایه و با فصله کنار هم قرار می گیرند. این فاصله، توسط گاز آرگون پر می شود که نقش عایق را ایفا می کند. سپس، شیشه ها را به وسیله ی فاصله گذاری متخلخل از جنس آلومینوم، در جایشان ثابت می کنند. فواصل خالی، با ماده ی نم گیر پر می شود و با دو نوع چسب عایق، همه چیز در جای خود چسبانده می شود.

شیشه ها انواع مختلفی دارند؛

شیشه دو جداره رفلکس

شیشه دوجداره

در این شیشه ها، هنگام روز که آفتاب می تابد، درون خانه دیده نمی شود و شب ها برعکس است و داخل خانه به وضوح دیده خواهد شد.

 

شیشه دوجداره رنگی

شیشه دوجداره رنگی

این شیشه ها، مدل های معمولی هستند که با افزودن رنگ های شیمیایی، رنگی شده اند. در بین شیشه های معمولی، مدل صاف و خمیده وجود دارند که مدل صاف برای پنجره های معمولی، و مدل خمیده برای پنجره های خمیده است.

 

شیشه دو جداره لمینت و نشکن

شیشه دو جداره نشکن

لمینت، همان جنس شیشه ایست که در خودرو ها به کار می رود. این جنس، نسبتا مقاوم بوده و در رنگ های متنوع تولید می شود. شیشه های نشکن، از لمینت ها مقاوم تر بوده و کاملا در برابر ضربه محافظت شده اند.

 

شیشه دوجداره Low Energy

شیشه پنجره دو جداره

ایده آل ترین شیشه ها برای صرفه جویی در مصرف انرژی هستند. این مدل، می تواند نور خورشید را عبور دهد، اما مانع ورود گرما به خانه می شود. مرغوب ترین نوع شیشه، همین شیشه های Low E هستند.

 

شیشه دو جداره منقوش

شیشه دو جداره منقوش

این شیشه ها کمی لوکس تر هستند و با روش های مختلف، روی آنها کنده کاری شده یا طرحی ایجاد شده است.

 

در کل، استفاده از شیشه های سه جداره و ضخیم تر، بهتر است و وجود پنجره ای عایق را تضمین می کند.

 

پروفیل UPVC

پروفیل UPVC

پروفیل ها، همان قاب دور شیشه هستند. کیفیت ساخت آنها بسیار حائز اهمیت است. حتی اگر شیشه ای که انتخاب می کنید بسیار عالی باشد، در صورت وجود عیب در پروفیل، پنجره ی شما عایق نخواهد بود. یک پروفیل استاندارد، باید دارای ویژگی های زیر باشد؛

  • باید به نسبت طولش، دارای وزن مناسب باشد
  • دارای استحکام بالا
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی
  • عدم پوسیدگی و رنگ پریدگی توسط نور خورشید
  • مقاومت در برابر رطوبت به وسیله ی گسگت ( نوار آب بندی)
  • مطابقت با شرایط آب و هوایی منطقه

پروفیل ها در ضخامت های مختلفی تولید می شوند و درون آنها مشبک است (برای افزایش خاصیت عایق بودن). باید ضخامت پروفیل را با توجه به نوع شیشه و تعداد جداره ها انتخاب کنید.

راهنمای خرید پنجره دوجداره

پروفیل های استاندارد سفید رنگ هستند. برای کسانی که تمایل به استفاده از رنگ ها و طرح های مختلف دارند، با تکنیک های خاصی پروفیل ها را رنگ آمیزی می کنند یا با لایه ای طرح دار می پوشانند.

 

پروفیل گالوانیزه

پروفیل گالوانیزهپروفیل پنجره upvc

در پنجره دو جداره ، به منظور افزایش استقامت پروفیل های UPVC، پروفیل های گالوانیزه را درون آنها قرار می دهند. پروفیل های گالوانیزه، باعث مقاومت بیشتر پنجره در برابر باد، ضربه، فرسایش و تکان های شدید می شوند. همچنین یراق آلات نصب شده روی پروفیل های تقویت شده، کارایی و دوام بیشتری دارند. این پروفیل ها در ابعاد و شکل های متنوعی ساخته می شوند. انتخاب گالوانیزه ی مناسب، با توجه به شرایط زیر صورت می گیرد؛

  • شکل، ابعاد و وزن پنجره و گالوانیزه
  • نیرو های وارده بر پنجره؛ نیروی وزن، تکان های باد، باز و بسته شدن پنجره
  • وزن بخش متحرک (باز شونده ی پنجره)

 

یراق آلات

راهنمای خرید پنجره upvc

گرچه شاید حضور یراق آلات در پنجره دو جداره به چشم نیاید، اما می توان گفت در عمر و کیفیت پنجره بسیار تاثیر گذار است. یراق آلات را با توجه به نوع و تعداد مدل های باز شدن پنجره انتخاب می کنند. ویژگی آنها، تاثیر به سزایی در باز و بسته شدن پنجره، درز بندی آن، عایق بودن در برابر عبور حرارت و گرد و خاک و رطوبت، و مقاومت کلی پنجره دارد.

یراق آلات، باید دارای ویژگی های زیر باشند؛

  • شکل استاندارد
  • تولید با کیفیت، بدون زدگی و نقص
  • استفاده از آلیاژ های مناسب

با توجه به وزن کل هر پنجره، باید یراق آلات مناسب و با مقاومت کافی انتخاب کرد.

 

انواع پنجره دو جداره از نظر نوع باز شدن

انواع پنجره دو جداره

پنجره های UPVC، به دو حالت مختلف ثابت و باز شو دیده می شوند. حالت بازشو، با توجه به شکل و یراق های پنجره، خود دارای زیر مجموعه های دیگری می باشد. در ادامه، مدل های مختلف پنجره دوجداره را بررسی می کنیم.

 

مدل ثابت

پنجره upvc ثابت

رایج ترین نوع پنجره در ساختمان های اداری، مدل ثابت می باشد. پنجره های ثابت، قابلیت باز شدن ندارند و طبیعتا در آنها از یراق آلات استفاده نشده است. البته، همه ی پنجره های دوجداره که در حالت بسته قرار دارند، ثابت محسوب می شوند. در زمان ثابت بودن پنجره، شاهد بالا ترین درجه ی عایق بودن آن هستیم.

 

مدل های بازشو

پنجره های بازشو، ممکن است فقط قابلیت باز شدن در یک جهت را داشته باشند که به آنها تک حالته می گویند، یا بشود آنها را به چند مدل باز کرد که به آنها چند حالته می گویند.

 

پنجره دوجداره تک حالته

همانور که ذکر شد، این پنجره ها فقط قابلیت باز شدن در یک جهت را دارند. یا روی محور افقی باز می شوند و یا روی محور عمودی.

 

مدل سایه بانی

پنجره دو جداره سایه بانی

مدل های باز شونده روی محور عمودی، شبیه سایه بان هستند، لذا به آنها مدل سایه بانی هم گفته می شود. روش های باز شدن این پنجره ها می تواند بسیار متفاوت باشد.

 

مدل دو لنگه و تک لنگه

پنجره دو جداره پنجره دوجداره دو لنگه

این دو مدل کلاسیک، به گونه ای هستند که یک یا دو طرف پنجره، روی محور افقی باز می شوند.

 

تاشو یا آکاردئونی

پنجره دوجداره آکاردئونی

این پنجره ها، هنگام باز شدن، تا شده و روی هم قرار می گیرند.

 

کلنگی

پنجره دوجداره کلنگی

در این حالت، پنجره می تواند به یک طرف (داخل یا بیرون) باز و بسته شود. همچنین امکان باز کردن از پایین یا بالا وجود دارد. عایق نسبتا خوبیست، اما برای باز شدن پنجره، احتیاج به فضا دارید.

 

کشویی

پنجره دوجداره کشویی

در این مدل، شیشه به وسیله ی یک یا دو ریل، باز و بسته می شود. به دلیل عدم حرکت شیشه در جهات مختلف، هیچ فضایی برای باز و بسته شدن پنجره نیاز نیست و در صورت وجود اشیاء مختلف و پرده، می توان به راحتی پنجره را باز و بسته کرد. البته، این مدل، نسبت به سایر حالت ها، عایق ضعیف تریست. حرکت کشویی می تواند از بالا به پایین باشد و یا مثل شکل بالا، از راست به چپ.

 

محوری

پنجره upvc محوری دوجداره

در این حالت، پنجره روی محور افقی یا عمودی به دور خود می چرخد و باز می شود. سپس، با چرخشی دوباره بسته می شود. عایق در این حالت نیز بهینه است.

 

پنجره های دوجداره دو حالته

پنجره دوجداره دو حالته

در این پنجره ها، می توان با یک دستگیره، هم در محور افقی و هم در محور عمودی پنجره ها را باز کرد. به دلیل این تنوع، باید یراق آلات مخصوص و با کیفیت تری در این پنجره ها استفاده شود. همچنین، از مزایای آنها می توان به تنوع کارایی در شرایط مختلف اشاره کرد.

 

سخن آخر

در این مقاله با انواع پنجره دوجداره و اجزای آن آشنا شدیم. به یاد داشته باشید، خرید  مناسب ترین تجهیزات هم بدون انجام یک نصب تخصصی، بی فایده خواهد بود. نصب و کار گذاشتن پنجره های UPVC، بسیار مهم است و حتما باید توسط افراد معتبر و متخصص انجام شود.

امیدواریم این راهنما برای شما مفید واقع شده باشد. از همراهی شما سپاسگزاریم.

آخرین نوشته ها

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]

  • شرکت پست بین المللی

    ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت...

    با در - دیدگاه‌ها برای ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت پست بین المللی بسته هستند

    کی از دغدغه های اصلی تجار، بازرگانان، شرکت­ها و نیز بسیاری از مسافران کشورها، حمل بار از ایران به کشور مقصد یا بالعکس است. همه می­دانیم که حمل بار برای مسافران هوایی بیشتر از ۲۰-۳۰ کیلو مجاز نمی­باشد و در صورت اضافه بار باید جریمه آن­ پرداخت شود؛ همچنین از نظر قوانین هواپیمایی و گمرکی […]

  • جک s3

    جک S3 | بررسی کامل یک کراس اوور محبوب

    با در - دیدگاه‌ها برای جک S3 | بررسی کامل یک کراس اوور محبوب بسته هستند

    جک S3، یک کراس اوور چینی است که از سال ۱۳۹۵ توسط کرمان موتور در ایران عرضه می‌شود. این خودرو با طراحی جذاب، امکانات رفاهی مناسب و قیمت رقابتی، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین خودروها در بازار ایران تبدیل شد. در این مقاله، به بررسی کامل جک S3 در تمامی جوانب می‌پردازیم.