راهنمای خرید سیستم صوتی و پخش خودرو

بررسی و معرفی ۱۳۹۶/۰۶/۱۳

راهنمای خرید سیستم صوتی خودرو

هیچ کس نیست که هنگام نشستن در خودرو، از شنیدن یک موسیقی با صدای شفاف، واضح و قدرتمند لذت نبرد. امروزه، تجهیزات صوتی چنان تخصصی و متنوع عرضه می شوند که باید چندین وسیله را در کنار هم قرار دهید تا آنچه بدان سیستم صوتی خودرو می گویند، بهترین کیفیت صدا را داشته باشد. اگر قصد خرید یک سیستم صوتی را خوب دارید و اطلاعات شما در این زمینه کافی نیست، با ما همراه باشید. این مقاله، راهنمای جامع خرید سیستم صوتی خودرو است.

همانطور که گفته شد، هر سیستم صوتی اتومبیل ، از چندین بخش تشکیل شده که هر کدام به منظور خاصی استفاده می شوند. در ادامه، بخش های این سیستم را بررسی می کنیم.

دستگاه پخش خودرو (ضبط)

انواع مختلفی از دستگاه پخش خودرو یا همان ضبط، که بدان رادیو ضبط، رادیو فلش و هد یونیت نیز گفته می شود وجود دارد.

تِیپ (نوار کاست)

راهنمای خرید پخش خودرو

قدیمی ترین نوع ضبط ها، مدل های پخش کاست هستند که تقریبا منسوخ شده اند و در اتومبیل های قدیمی دیده می شوند. این پخش ها معمولا دارای چهار خروجی ۴۰ وات صدا بوده و خروجی ساب و آمپلی فایر ندارند.

 

رادیو فلش

رادیو فلش خودرو

در این پخش ها، ورودی CD یا DVD قرار داده نشده و فقط قابلیت پخش از روی فلش و کابل AUX وجود دارد. به طبع، به دلیل حذف شدن قابلیت خواندن CD، قیمت این مدل ها کمی مناسب تر است.

 

پخش CD

ضبط پخش اتومبیل

دستگاه های پخش سی دی، وسیع ترین بازه ی اختلاف امکانات را دارند. برخی از آنها بسیار ساده اند و خروجی های آنها مشابه دستگاه های پخش کاست است، و برخی دیگر تا ۸ خروجی نیز دارند و خروجی ساب و آمپلی فایر نیز در آنها وجود دارد.

راهنمای خرید پخش ماشین

مشاهده می شود که برخی مدل های پخش CD، دارای صفحه نمایش هستند که به این مدل ها، دو طبقه یا DIN2 می گویند که برای استفاده از آنها باید فضای کافی در قسمت پانل، وجود داشته باشد.

 

پخش DVD

پخش DVD خور اتومبیل

پخش های DVD، مدرن ترین دستگاه های پخش ماشین هستند و قابلیت اجرای انواع فرمت را دارند. همچنین این پخش ها قابلیت اتصال به مانیتور، تا ۶ عدد را دارند. مدل هایی که به همراه مانیتور عرضه می شوند، Indash نام دارند که مانیتور آنها قابلیت جمع شدن دارد. در این دستگاه، قابلیت اتصال دوربین عقب، GPS، دوربین مادون قرمز و برخی امکانات دیگر وجود دارد.

 

با توجه به میزان بودجه ای که در اختیار دارید، باید یکی از موارد بالا را انتخاب کنید. اما در همین مدل ها هم تنوع بالاست و احتمالا با همه ی گزینه هایی که فروشنده پیش رویتان قرار خواهد داد، دچار سردرگمی می شوید. اکنون معیار های انتخاب یک دستگاه پخش مناسب را بیان می کنیم؛

  • تعداد خروجی سیستم پخش ماشین ، یکی از مهم ترین معیار های انتخاب آن است. در صورتی که می خواهید یک سیستم حرفه ای داشته باشید یا در آینده سیستمتان را ارتقا دهید، باید مطمئن شوید که دستگاه پخش شما به اندازه ی کافی خروجی دارد و امکان اتصال ساب و آپلی فایر به آن وجود دارد.
  • پورت های ورودی و اتصالات نیز از اهمیت بالایی برخوردارند. هر چقدر که تعداد پورت ها بیشتر باشد، انتخاب بیشتری در اتصال وسایل حاوی موسیقی به دستگاه پخش دارید. حداقل این پورت ها، USB، AUX و CD یا DVD است. در مدل های جدید تر، قابلیت اتصال با بلوتوث و سازگاری با گوشی های هوشمند Android و Apple نیز وجود دارد.
  • باید ببینید ضبط شما از چه فرمت های صوتی و تصویری پشتیبانی می کند. هر چقدر تعداد این فرمت ها بیشتر باشد، دستتان در انتخاب محتوا باز تر است.
  • توان خروجی دستگاه پخش، یکی از مواردی است که فروشندگان روی آن مانور می دهند. اما باید توجه داشته باشید، که امروزه اکثر ضبط ها، دارای توان خروجی در رنج استانداردی هستند و تفاوت محسوسی در آنها وجود ندارد. به همین دلیل، نباید خیلی در برابر عدد های ارائه شده حساس باشید.
  • باید اطمینان حاصل کنید که دستگاه پخش شما، تنظیمات کافی در اختیارتان قرار می دهد و در صورتی که دستگاه های مختلفی به آن وصل می کنید، تنظیمات این دستگاه ها هم توسط آن قابل انجام باشد.
  • صفحه نمایش دستگاه های پخش، می تواند قابلیت های زیادی داشته باشد. از وجود دمو های تصویری، تا قابلیت های لمسی و … باید ببینید کدام یک از اینها واقعا به کارتان می آید تا پول اضافی خرج امکانات کم کاربرد نکنید.
  • نوع ریموت هم می تواند تا اندازه ای مهم باشد. در صورتی که هنگام رانندگی، نمی خواهید حواستان پرت ریموت های بی سیم شود، باید از ضبط هایی استفاده کنید که ریموت آنها، هم به صورت بی سیم باشد و هم قابلیت اتصال ریموت با سیم (اینترفیس) را داشته باشد. اینترفیس، همان ریموت های قابل نصب روی فرمان است.

 

باند (اسپیکر)

یک دستگاه پخش، به تنهایی نمی تواند صدایی قوی و با کیفیت تولید کند. بنابراین، برای داشتن سیستم صوتی خودرو حرفه ای ، باید از باند های مناسب استفاده کنید. باند ها، انواع مختلفی دارند؛

اسپیکر های گرد

بلندگوی اتومبیل

باند گرد در ابعاد مختلفی تولید می شود. عموما در اندازه های ۱۰، ۱۳، ۱۶ و ۲۵ سانتی متر دیده می شوند. انتخاب هر یک از این ابعاد، بستگی به ابعاد ماشین و مکان نصب باند دارد. باند های گرد توانایی محدودی دارند و در صدا های بالا، دارای نویز و کیفیت پایین هستند. همچنین، قابلیت اتصال به آمپلی فایر را ندارند.

 

کامپوننت ها

باند های گردی هستند که توان بالاتری نسبت به باند گرد معمولی دارند و می توان آنها را به آمپلی فایر متصل کرد. البته همچنان در صدای بالا، کیفیت آنها بالا نیست ولی در رنج صدا های نرمال، کیفیت بسیار مطلوبی دارند. ابعاد آنها کوچک است و بدون ایجاد تغییر در ظاهر ماشین، می توان آنها را نصب کرد. برای شنیدن صدای DVD ها به صورت شفاف و فضای دالبی، این نوع اسپیکر ها ایده آل هستند.

 

بلندگوی بیضی

راهنمای خرید باند خودرو

باند های بیضی یا خربزه ای، در انواع و اقسام مختلف ساخته می شوند. برخی از آنها از لحاظ کیفیتی، با باندهای گرد، هم رده هستند و قابلیت اتصال به آمپلی فایر را ندارند و در صدا های بالا دچار کاهش کیفیت و نویز می شوند. در مقابل، اسپیکر های خربزه ای وجود دارند که کیفیت بسیار بالایی داشته و در صدا های بالا بسیار پر قدرت عمل می کنند. برای استفاده از توان حداکثر این باند ها، باید آنها را به آمپلی فایر متصل کرد.

 

میدرنج

خرید بلندگوی اتومبیل

میدرنج ها، اسپیکر هایی هستند که فقط توانایی پخش بخش میانی صدا را دارند. اسپیکر های دیگر، می توانند صدا های زیر و بم را نیز پخش کنند، اما باند های میدرنج امکان تفکیک صدا را ندارند. در عوض، صدای میانه را با کیفیت بسیار مطلوبی پخش می کنند و قدرت پرتاب صدای آنها، از سایر اسپیکر ها بیشتر است. البته، برای اینکه بتوانید تمام طیف صدای موسیقی را بشنوید، باید در کنار این باند ها، از ساب ووفر و تویتر ها استفاده کنید. به همین دلیل است که نیاز به آمپلی فایر قدرتمند دارید.

 

تویتر

بلندگو های تویتر، برای پخش کردن زیر صدا ها و صدا های زیر بکار می روند. در برخی از باند ها از قبیل کامپوننت ها، این باند ها نیز وجود دارند، اما برای باند های فاقد تویتر، بهتر است آنها خریداری و نصب کنید تا بتوانید از کل طیف موسیقی بهره مند شوید. استفاده از تویتر ها باعث زیبا تر شدن آهنگ و پخش صدایی شفاف می شود.

 

ساب ووفر

راهنمای خرید ساب خودرو

هیجان انگیز ترین بخش صدا، طیف بم آن است. باند های معمولی، تا حدودی می توانند این طیف را نیز پخش کنند، اما اگر به دنبال کیفیتی فراتر هستید، باید از ساب ووفر ها استفاده کنید. وجود ساب ووفر، باعث تولید صدای بم بسیار با کیفیت و با قدرت بالا می شود و معیاریست که سیستم های حرفه ای را از سایر سیستم ها متمایز می کند. برای استفاده از ساب ووفر، احتیاج به آمپلی فایر دارید.

 

آمپلی فایر اتومبیل

آمپلی فایر خودرو

برای تشکیل یک سیستم صوتی حرفه ای خودرو و افزایش کیفیت اسپیکر ها و استفاده از حداکثر توان آنها، وجود آمپلی فایر ضروریست. آمپلی فایر ها در انواع مختلف مونو، دو کاناله، چهار کاناله و شش کاناله تولید می شوند. این که از کدام یک استفاده کنید، بستگی به تعداد اسپیکر ها و ساب ووفر شما دارد. همچنین، از آمپلی فایر برای انجام تنظیمات مختلف استفاده می شود و می توان برخی ویژگی های سیستم، نظیر میزان لرزش را تعیین کرد.

برخی برای اعمال تنظیمات مختلف، به جای استفاده از یک آمپلی فایر با ظرفیت بالا، از چند آمپلی فایر با ظرفیت پایین تر استفاده می کنند.

 

سیم کشی

سیم کشی پخش خودرو

هر چقدر هم که برای خرید تجهیزات با کیفیت هزینه کرده باشید، در صورتی که نتوانید اتصالات را به درستی و با سیم های مرغوب برقرار کنید، صدای قوی و شفافی نخواهید داشت. در سیستم های حرفه ای و دارای آمپلی فایر، نیاز به سیم کشی دارید. این سیم ها به صورت پک ارائه می شوند و طول و قطر های متفاوتی دارند که باید نوع مرغوب و با دوام آنها را انتخاب کنید.

 

خازن

خازن سیستم صوتی اتومبیل

سیستم صوتی حرفه ای، دارای اجزای زیادیست که هر کدام برای کار کردن به برق احتیاج دارند. در صورتی که بخواهید این برق را مدام از باطری ماشین بگیرید، سیستم برقی ماشین دچار مشکل می شود، به همین دلیل استفاده از خازن ضروریست. خازن، انرژی را در خود ذخیره می کند و در اختیار سیستم صوتی قرار می دهد.

توجه داشته باشید که برای استفاده از سیستم حرفه ای، باید توان باطری ماشین خود را در نظر بگیرید و از خازن مناسب استفاده کنید.

 

سخن پایانی

و اما، خرید سیستم صوتی، می تواند هزینه های زیادی روی دستتان بگذارد، از این رو، توصیه می کنیم که قبل از خرید، حتما بودجه و توان مالی خود را در نظر بگیرید. همچنین سعی کنید از برند های شناخته شده و دارای گارانتی و خدمات پس از فروش استفاده کنید.

نصب یک سیستم صوتی برای اتومبیل، به اندازه ی انتخاب قطعات آن اهمیت دارد و کار هر کسی نیست. ممکن است با نصب غلط و غیر حرفه ای، به خودرو یا اجزای سیستم آسیب وارد شود و در بهترین حالت، کیفیت سیستم شما مطلوب نخواهد بود. پس، حتما این کار را به افراد متخصص بسپارید.

امیدواریم مطالب فوق مورد توجه شما قرار گرفته باشد و بتوانید سیستم صوتی مناسبی خریداری کنید و نهایت لذت را ببرید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

آخرین نوشته ها

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]

  • شرکت پست بین المللی

    ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت...

    با در - دیدگاه‌ها برای ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت پست بین المللی بسته هستند

    کی از دغدغه های اصلی تجار، بازرگانان، شرکت­ها و نیز بسیاری از مسافران کشورها، حمل بار از ایران به کشور مقصد یا بالعکس است. همه می­دانیم که حمل بار برای مسافران هوایی بیشتر از ۲۰-۳۰ کیلو مجاز نمی­باشد و در صورت اضافه بار باید جریمه آن­ پرداخت شود؛ همچنین از نظر قوانین هواپیمایی و گمرکی […]