معرفی انواع خدمات بیمه

بررسی و معرفی ۱۳۹۶/۰۶/۲۰

معرفی انواع خدمات بیمه

مطمئنا تا کنون بار ها و بار ها کلمه ی بیمه به گوشتان خورده است. از گذشته های دور که بازرگانان، کالا هایشان را به نقاط دوردست می فرستادند یا جنگ و قحطی زندگی انسان ها را تهدید می کرد، وجود منبعی برای جبران خسارت های احتمالی، ضروری به نظر می رسید. این گونه بود که اولین بیمه ها شکل گرفته و با گذشت زمان تکامل یافتند تا به شکل بیمه های امروزی درآمدند.

در بیمه کردن، سه رکن اصلی وجود دارد؛ بیمه گر که همان شرکت بیمه است، بیمه کننده و بیمه شونده که گاهی این دو یکی هستند. شرکت های بیمه گر، متعهد می شوند تا در قبال دریافت وجهی به صورت قسطی (ماهانه یا سالانه)، هزینه های ناشی از خسارت ذکر شده در قرارداد را تا سقف مشخصی پرداخت نمایند.

انواع خدمات بیمه

انواع مختلفی از بیمه وجود دارد که می تواند جزئیات آنها در هر شرکت بیمه گر متفاوت باشد. در این مطلب می خواهیم انواع رایج ترین بیمه ها را معرفی کرده و ویژگی های هر یک را بیان کنیم. با ما همراه باشید.

 

بیمه های اشخاص

این دسته از بیمه ها، پوشش دهنده ی خسارات جانی و مالیست که ممکن است به افراد وارد شود.

 

بیمه عمر (زندگی)

بیمه عمر

در بیمه عمر، بیمه گر موظف می شود تا در مقابل دریافت مبالغی به صورت ماهانه، در صورت فوت شخص یا ابتلای وی به بیماری لاعلاج، مبلغ مشخصی را به صورت مستمری یا یکجا به وی یا بازماندگانش پرداخت نماید. بیمه ی عمر به دو شکل ممکن است انجام شود؛ حفاظتی و سرمایه گذاری.

در بیمه ی عمر حفاظتی، در صورت فوت شخص، مبلغ بیمه به بازماندگانش پرداخت می شود و در صورتی که شخص در زمان حیاتش به درمان بیماری های پرهزینه، مثل سرطان، پیوند اعضای بدن و … احتیاج پیدا کند، می تواند مبلغ بیمه را دریافت کند.

در بیمه عمر سرمایه گذاری، فرد تا پایان مدت قرارداد، مبلغ را به بیمه پرداخت می کند و پس از آن می تواند کل هزینه ی بیمه را دریافت کند. همچنین برخی بیمه گر ها، به این دسته از مشتریان، به صورت سالانه، سود مشخصی پرداخت می کنند. امکان اخذ وام از بیمه گر، با شرایط خاصی نیز وجود دارد.

 

بیمه درمانی

بیمه درمانی

رایج ترین نوع بیمه ای که با آن سر و کار داریم، همین بیمه های درمانی است. در این نوع بیمه، یک شرکت بیمه گر پایه، با دریافت مبلغی به صورت ماهانه، دفترچه درمانی را در اختیار بیمه شونده قرار می دهد. با در دست داشتن این دفترچه، فرد می تواند از خدمات درمانی مراکز طرف قرارداد با بیمه ی پایه، با تخفیفات مشخصی و تا سقف تعیین شده استفاده نماید.

بیمه های درمانی، قادر به پرداخت هزینه های هنگفت نیستند و برخی از مراحل درمانی را پوشش نمی دهند.

 

بیمه تکمیلی

بیمه تکمیلی

برای حل مشکلات بیمه های درمانی پایه، انواع بیمه تکمیلی به وجود آمدند. این بیمه ها، به صورت کمکی در کنار بیمه های پایه قرار می گیرند و هزینه های بیشتری را پوشش می دهند. استفاده از این بیمه ها، برای بیمه شوندگان، هزینه های بیشتری در بر دارد اما بسیار توصیه می شود. در اکثر قرارداد های بیمه تکمیلی، هزینه بیماری های بستری، هزینه بیمارستان، خرید لوازم پزشکی مثل عینک، سمعک و … پوشش داده شده است.

البته، لازم به ذکر است که این بیمه ها، درجات مختلفی دارند و بسته به میزان هزینه ی پرداختی، سقف پوشش آنها متفاوت است. در صورتی که از طرف محل کارتان بیمه شده اید، حتما قبل از شروع مراحل درمانی، از میزان پوشش بیمه اطمینان حاصل کنید. گاهی نیز می توانید به صورت فردی، با پرداخت مبلغی بیشتر، سقف بیمه را افزایش دهید.

 

بیمه حوادث

بیمه حوادث

بیمه حوادث، در انواع مختلفی وجود دارد و شما را در برابر خسارت ناشی از هر گونه حادثه ای ایمن می کنند. بیشترین استفاده از این بیمه را، در مدارس، ورزشگاه ها و وسایل حمل و نقل عمومی دیده اید. این نوع بیمه، هم می تواند به صورت طولانی مدت استفاده شود و هم برای دوره ای خاص. برای مثال، ورزشگاه ها و مدارس، هنگام برگزاری اردو و کلاس های آموزشی، افراد را به میزان مدت زمان همان برنامه بیمه می کنند.

قرارداد این بیمه می تواند به صورت انفرادی یا گروهی بسته شود و انواع و اقسام حوادث، مثل مسمومیت، جراحات، تصادفات، فوت و … را پوشش می دهد. البته، خودکشی و ایجاد جراحات عمدی شامل این بیمه نمی شود.

 

بیمه مسافرتی

بیمه مسافرتی

یکی از زیر مجموعه های بیمه ی حوادث، بیمه ی مسافرتیست که پوشش دهنده ی همه ی حوادثی است که ممکن است در سفر اتفاق بیفتد. این بیمه نیز به اندازه ی مدت زمان سفر قرار داده می شود و همه ی حوادث از جمله؛ مسمومیت، قطع عضو، جراحات، برخی خسارات مالی، فوت، غرق شدگی، نیش حشرات و … را پوشش می دهد.

در صورت فوت یا بستری شدن در بیمارستان هنگام سفر (چه داخلی و چه خارج از کشور)، بیمه هزینه ی انتقال به کشور یا سفر بستگان به خارج از کشور را نیز پرداخت می کند. قبل از سفر، حتما شرایط بیمه های مختلف را مطالعه کرده و خدمات آنان را بررسی کنید تا بتوانید بهترین را انتخاب کنید.

 

بیمه های مربوط به اتومبیل

بیمه اتومبیل

بیشترین حوادثی که منجر به خسارات جانی و مالی می شوند، تصادفات رانندگی هستند. برای همین است که بیمه هایی برای پوشش این حوادث تعریف شده اند. به طور کلی، دو نوع بیمه برای خودرو وجود دارد؛

بیمه ی شخص ثالث

بیمه شخص ثالث

این نوع بیمه به صورت اجباری است و همه دارندگان وسایل نقلیه، ملزم به تهیه آن هستند. با داشتن این بیمه نامه، در صورتی که هنگام استفاده از وسیله ی نقلیه، به کسی خسارت جانی یا مالی وارد کنید، بیمه خسارت را می پردازد. خساراتی از قبیل آسیب وارد شده به اتومبیل دیگران، جراحات وارد شده به افراد و دیه ی فوت. گاهی بیمه ی شخص ثالث، حوادث مربوط به خود راننده را نیز پوشش می دهد.

 

بیمه ی بدنه اتومبیل

بیمه بدنه اتومبیل

این نوع از بیمه اختیاری است، ولی توصیه می شود که آن را تهیه کنید. با داشتن بیمه ی بدنه، هر اتفاقی برای ماشین شما بیفتد، بیمه آن را تقبل می کند. اتفاقاتی از قبیل تصادف و خسارت به بدنه، آتش سوزی، چپ کردن ماشین، سرقت و … . نوع تکمیلی این بیمه، حتی رنگ بدنه، رینگ و لاستیک، ضبط و سیستم صوتی و آینه های ماشین را هم در بر می گیرد.

توجه داشته باشید که بیمه گران، در صورتی که از بیمه استفاده نکنید، تخفیفات خوبی ارائه می دهند، پس بهتر است که کوپن بیمه را برای مواقع ضروری و خسارت های سنگین نگه دارید.

 

بیمه ی درمان سرطان

بیمه درمان سرطان

این بیمه نیز از زیر مجموعه های بیمه درمانی است که به طور اختصاصی به پرداخت هزینه های درمان انواع سرطان اختصاص دارد. شیوه ی انجام این بیمه نامه، به این صورت است که فرد برای یک بار در طول عمرش، هزینه ای را به بیمه پرداخت می کند و بیمه متعهد می شود تا پایان عمر، در صورت بروز بیماری سرطان، هزینه های درمان وی را پرداخت کند.

 

بیمه های اموال

این دسته از بیمه ها، خسارات مالی وارده به فرد، و زیان هایی که ممکن است به سایرین وارد شود را پرداخت می کنند.

 

بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت

اگر به هر نحوی مسئولیت کاری را بر عهده دارید که ممکن است باعث وارد شدن خسارت مالی و جانی به کسی شود، می توانید از این نوع بیمه استفاده کنید. طیف این بیمه بسیار متنوع است. از مسئولیت پزشکان و پرستاران گرفته تا مسئولیت کارفرمایان در مقابل کارگران و متصدیان حمل و نقل و حتی مشاغلی از قبیل ناجیان و مامورین حفاظتی و بسیاری مشاغل دیگر.

 

بیمه دام

بیمه دام

کسانی که دارای گله های گوسفند، گاو، شتر و اسب هستند، می توانند گله ی خود را در مقابل اتفاقاتی نظیر بیماری های مسری، حوادث، آتش سوزی، برخورد صاعقه، سیل و طوفان بیمه کنند.

 

بیمه تعطیلی کارخانه و کارگاه

بیمه تعطیلی کارخانه و کارگاه

هنگامی که یک مکان به دلیل وقوع حوادثی نظیر آتش سوزی، زلزله و … تعطیل می شود، علاوه بر بروز خسارات مستقیم که همان از بین رفتن کارگاه است، باعث ایجاد خلل در یک چرخه ی اقتصادی می شود. با تعطیلی کارگاه، کارگران و کارفرما شغل خود را از دست می دهند و ممکن است مشتریان نیز متحمل ضرر های مالی شوند. این نوع بیمه، برای جبران این خلل هاست.

 

بیمه باربری

بیمه باربری

هر کالایی که به داخل یا خارج از کشور ارسال می شود، بر اساس نوع، ارزش، مسافت و روش ارسالی، مشمول پرداخت هزینه ی بیمه می شود. در صورتی که کالای مورد نظر، مفقود شده، به سرقت رفته، در حین ارسال آسیب ببیند یا از بین برود، بیمه گر خسارت آن را پرداخت می کند.

قوانین پرداخت خسارات محموله های باری، دارای استثنائات زیادی است و به همین دلیل هر گونه اتفاقی را پوشش نمی دهد. قبل از اقدام به ارسال، به خصوص در صورتی که کالای ارسالی شما با ارزش است، قوانین بیمه را مطالعه کرده و در صورت لزوم از بیمه های مکمل استفاده کنید.

 

بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی

 

یکی از بیمه هایی که ممکن است روزی بسیار مفید واقع شود، بیمه ی آتش سوزی است که می شود به وسیله ی آن،  خانه، ملک، واحد تجاری یا هر مکان دیگر را در مقابل آتش سوزی، صاعقه و انفجار بیمه کرد. شرکت بیمه، با ارزش گذاری روی اموال و ملک شما، حق بیمه را تعیین کرده و در صورت وقوع یکی از حوادث ذکر شده، خسارتی مطابق با آن می پردازد.

در صورت پرداخت مبلغی بیشتر، می توانید ملک مورد نظر را در مقابل سرقت و سایر بلایای طبیعی، نظیر سیل و زلزله هم بیمه کنید.

 

بیمه مهندسی

بیمه مهندسی

در پروژه های مهندسی، ممکن است هر موردی باعث ایجاد خلل و خسارت شود. با بیمه کردن این پروژه ها، می توان اتمام آنها را تضمین کرد، زیرا با وقوع هر گونه حادثه ای، بیمه خسارت آن را پرداخت می کند. بیمه ی مهندسی می تواند توسط صاحب کار و یا یک مهندس مسئول به صورت فردی انجام گیرد و انواع مختلفی دارند. برخی از این بیمه ها به شرح زیر است؛

بیمه ی سازه های تکمیل شده، بیمه خطر نصب تجهیزات، بیمه ی خرابی و شکست ماشین آلات، بیمه تجهیزات، بیمه ی فساد کالا در سردخانه و …

 

بیمه های مخصوص

انواع خدمات بیمه

مهم نیست که چه چیز با ارزشی برای از دست دادن دارید، شرکت های بیمه یا کارگزاران آنها، همیشه برای شما پیشنهاداتی دارند. برای کسانی که با تجهیزات خاصی مثل نیروگاه های اتمی و … کار می کنند، بیمه های مخصوصی وجود دارد. همچنین، شرکت های بیمه گاهی بنابر نیاز افراد، بیمه های خاصی را تعریف می کنند.

 

سخن پایانی

هر چقدر هم که به مسیر زندگیتان اعتماد دارید و وضعیت مالی شما قابل قبول است، وجود بیمه می تواند آسودگی شما را دو چندان کند. البته، باید همواره در تلاش باشید تا شرکت های بیمه گر معتبر را انتخاب کنید. قرارداد های بیمه گاهی بسیار طولانی هستند و نکات بسیاری در آنها ذکر شده است. در صورتی که می خواهید خیالتان راحت باشد که بیمه در زمان مناسب، برای حادثه ی مورد نظر شما، میزان خسارت قابل قبولی پرداخت می کند، باید همه ی این موارد را مطالعه کنید.

اگر اطلاعات و وقت کافی برای بررسی تک تک موارد را ندارید، این کار را به مشاورین و شرکت های کارگزاری رسمی بیمه بسپارید. این شرکت ها، پس از تعیین هدف از سمت شما، مناسب ترین بیمه و بیمه گر را معرفی می کنند.

امیدواریم ضمن انتخاب بهترین بیمه، هیچ گاه به استفاده از آن احتیاج پیدا نکنید. از همراهی شما سپاسگزاریم.

آخرین نوشته ها

  • درمان روماتیسم مفصلی

    روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست و چه علا...

    با در - دیدگاه‌ها برای روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست و چه علائمی دارد؟ بسته هستند

    روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی است که باعث التهاب و درد مفاصل می‌شود و در سالمندان این بیماری ممکن است نتیجه فرآیند طبیعی پیری و فرسایش مفاصل باشد، علائم آن شامل درد، سفتی و تورم در مفاصل است و می‌ تواند تحت درمان‌های مختلفی مانند داروها، فیزیوتراپی و تغییرات در سبک زندگی کنترل شود، در […]

  • بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد

    بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو د...

    با در - دیدگاه‌ها برای بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد بسته هستند

    بی نظمی تو کشوهای خونه کلافه کننده است، درسته؟ انگار هر بار که یه چیزی رو برمی داری، کل محتویات کشو میریزه بیرون! ما درکت می کنیم. به همین خاطر این راهنمایی رو تهیه کردیم تا بهت کمک کنه بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد رو پیدا کنی.

  • آشپزخانه صنعتی

    طراحی آشپزخانه صنعتی | کابینت صنعتی + سی...

    با در - دیدگاه‌ها برای طراحی آشپزخانه صنعتی | کابینت صنعتی + سینک صنعتی بسته هستند

    برای ورود به این صنعت پر سود، سرمایه‌گذاران باید آگاه باشند که با چالش‌ها و مشکلات مختلفی روبه‌رو خواهند شد. برای کنترل مشکلات در زمان تولید غذا با روش های صنعتی، رعایت اصول حرفه‌ای آشپزخانه صنعتی ضروری است و بخش اساسی و تاثیرگذار آن، طراحی آشپزخانه صنعتی است.

  • بوشن پلاستیکی

    بهترین برند بوشن پلاستیکی در بازار

    با در - دیدگاه‌ها برای بهترین برند بوشن پلاستیکی در بازار بسته هستند

    انتخاب برند مناسب برای هر محصولی، دغدغه ای همیشگی برای خریداران بوده است. این موضوع در مورد بوشن ها که نقش مهمی در سیستم های لوله کشی ایفا می کنند، نیز صدق می کند. در این مطلب به بررسی انواع بوشن، مزایا و کاربرد هر کدام پرداخته و در آخر به معرفی بهترین برند بوشن […]

  • تالار عروسی

    مهم ترین مسائلی که باید در عروسی خود رعا...

    با در - دیدگاه‌ها برای مهم ترین مسائلی که باید در عروسی خود رعایت کنید بسته هستند

    روز عروسی شما نقطه عطف مهمی است که آغاز یک سفر مادام العمر با شریک زندگی شما است. با شروع این مناسبت شاد، توجه به برخی مسائل کلیدی برای تضمین یک جشن آرام و به یاد ماندنی ضروری است. در این مقاله، مهم‌ترین جنبه‌های عروسی و تالار عروسی ایده آل را بررسی می‌کنیم که برای […]