طراحی ،ساخت و انواع سوله

بررسی و معرفی ۱۳۹۸/۰۳/۱۱

سوله سازه ای است از جنس فلز و با سقف شیبدار،که معمولا برای کاربردهای مختلف صنعتی ،در ابعاد و اندازه های گوناگون،طبق محاسبات فنی خاص، طراحی و ساخته میشود.سازه سوله ،به دلیل این که بیشتر کاربرد صنعتی دارد، طراحی و ساخت آن با سایر سازه ها متفاوت است.

دراین مقاله قصد داریم در رابطه با سازه سوله اطلاعات کاملی را بیان کنیم.اگر مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید،این مقاله را تا پایان مطالعه نمایید.
از چه موادی در سوله سازی استفاده می شود؟

در صنعت سوله سازی از مواد مختلفی نظیر فلزات، ورق های آلیاژی، چوب، پلاستیک و پلیمرهایی نظیر وینیل، پی وی سی و پلی اتیلن استفاده می شود. ورق های فولادی گالوانیزه، ورق های آلومینیومی یا تلفیقی از این دو برای ساخت انواع سوله سبک و مقاوم مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از انواع پلیمرهایی که در ساخت سوله مورد استفاده قرار می گیرند، پلی وینیل کلراید یا pvc و همچنین پلی اتیلن ها هستند. البته استفاده از مواد پلیمری در ساخت سوله، ارزان تر از مواد فلزی و آلومینیومی، تمام خواهد شد. سوله سازی با استفاده از پلیمرهای پلی اتیلن، یک محصول را تولید می کند که در برابر اشعه ماورا بنفش خورشید، پایداری زیادی دارد و همچنین در برابر تغییرات شرایط محیطی بادوام می باشد.

 

آشنایی با انواع سوله
سوله ها انواع مختلفی دارند. درمیان انواع سوله ،سوله تیر ورقی یکی از قدیمی‌ترین سوله ها هستند که به دلیل داشتن معایب بسیاری، میزان ساخت و سفارش آنها بسیار کم شده است.

 

معایب سوله تیر ورقی
⦁ برای ساخت سوله تیرورقی از ورق‌های فولادی استفاده می‌شود، به همین دلیل وزن این سوله ها بالاست.
⦁ برای ساخت سازه هایی با دهانه بیش از۲۰ متر نمی توان از سوله های تیرورقی استفاده کرد.
⦁ هزینه صرف شده در این نوع سوله ها بسیار بالاست.
⦁ سوله های تیر ورقی بدلیل وزن بالا، در مقابل زلزله،طوفان وغیره استحکام کمتری دارند.

امروزه روش های ساخت جدید تری جایگزین روش های قدیمی تر ساخت سوله شده اند. دراین میان سوله یو بی ام روش جدید تری برای ساخت سوله است که در ادامه توضیح مختصری در رابطه با آن خواهیم داد.

سوله های ubm در مقایسه با سوله های تیر ورقی،وزن سبک تری دارند، در مقابل طوفان و زلزله مستحکم تر هستند، سرعت طراحی و ساخت بالاتری دارند و قیمت ساخت آنها نیز کمتر است.

 

کاربرد سوله یو بی ام

امروزه از سوله های یو بی ام ، درساخت سازه های مختلفی ازجمله ساخت سوله های ورزشی، سوله های صنعتی، سوله های کشاورزی ، سردخانه های صنعتی،مراکز تجاری ، مناطق مسکونی وغیره استفاده میشود.

معایب سوله ubm
⦁ محدودیت داشتن در ساخت دهانه ها
⦁  سوله های یو بی ام انحنا و قوس بسیار زیادی دارند، به همین دلیل امکان استفاده ازجرثقیل های سقفی و پایه ای در آنها وجود ندارد.
⦁ برای عایق کاری سقف های قوسی شکل سوله ubm از پوشش های پلی اورتان استفاده می شود، به همین دلیل این سوله ها برای کاربری های بیمارستانی، دارویی، غذایی، مرغداری، دامداری و غیره مناسب نیستند.

محدودیت داشتن در ساخت دهانه ها یکی از عیوب سوله های تیرورقی و سوله یو بی ام به شمار می آید. برای ساخت سازه ها با دهانه های بزرگ میتوان از سوله خرپایی استفاده کرد.

 

سوله قوسی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از انواع سوله هایی که در کارخانه های سوله سازی تولید می شود، انواع سوله قوسی است. همانطور که از نام این سوله ها می توان فهمید، سوله های قوسی به صورت یک سوله با سقف قوسی، گنبد شکل ساخته می شوند. از این سوله ها برای حوزه‌های صنعتی، آشیانه هواپیماها، محوطه های نظامی، صنایع کشاورزی و گلخانه ای، ورزشگاه ها و غیره استفاده می شود.

 

اجزای سوله

وال پست،استرات،مهاربند،لاپه،سینه بند،جرثقیل و پی از جمله اجزایی هستند که در ساخت سوله از آنها استفاده میشود.

 

وال پست
وال پست ستونی است که به عنوان نگهدارنده دیوار از آن استفاده میشود.کاربرد اصلی وال پست در سوله این است که نیروهایی که از باد و زلزله به دیوار وارد میشود را به فریم انتقال دهد و مانع از خراب شدن دیوار شود.
نگهدارنده دیوار یا وال پست به دو صورت وال پست قائم و وال پست افقی در طراحی و ساخت سوله ها مورد استفاده قرار میگیرند.

استرات سوله

دراجرای سوله ،استرات نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و عدم توجه به آن، احتمال واژگون شدن قابها سوله را بالا میبرد.استرات قطعه ای است که برای اتصال دو قاب جهت انتقال نیروها از قابی به قاب دیگر مورد استفاده قرار میگیرد.

مهاربند سوله
مهاربند قطعه ای است که در سازه های مختلف مانند سوله استفاده میشود و سازه را در برابر نیروهای وارده مانند زلزله و باد مقاوم میکند.مهاربند به دو دسته مهاربندهای مخصوص سقف و مهاربندهای دیوار تقسیم بندی میشوند.

لاپه در سوله
یکی دیگر از اجزای تشکیل دهنده سوله لاپه است.لاپه یا پرلین قطعه ای است که به منظور اتصال پوشش سقف و دیوار مورد استفاده قرار می گیرد.

 

طراحی سقف سوله

اجرا و ساخت سقف سوله نیز با سایر سازه ها تفاوت زیادی دارد و برای پوشش سقف آن از متریال های مختلفی استفاده میشود.

ورق گالوانیزه رنگی و پشم شیشه، ورق گالوانیزه ساده و پشم شیشه،انواع ساندویچ پانل پلی اورتان و پلی فوم، انواع عایق پشم شیشه و پشم سنگ، توری مرغی ایرانی، کارتن پلاست رول و شیت پلاست، از مواردی هستند که در پوشش سقف سوله استفاده میشوند که در این میان ساندویچ پانل از سایر موارد دیگر پرطرفدارتر است.

ساندویچ پانل یک نوع پوشش است که برای ساخت دیوار و سقف انواع ساختمان از آن استفاده میشود.ساندویچ پانل از دو طرف دارای لایه بوده که در میان آنها، یک لایه دیگر به نام لایه عایق قرارداده شده است.

استفاده از این پوشش سقف مزیت های بسیار زیادی دارد که از مهمترین آنها میتوان به موارد زیر اشاره نمود.
⦁ مقاوم در برابر عوامل خارجی مانند زلزله
⦁ عایق خوب صدا،حرارت و رطوبت
⦁ سرعت بالای اجرا
⦁ کاهش هزینه ها

 

کاربرد ورق گالوانیزه

ورق های گالوانیزه بدلیل ویژگی های بسیار زیادی که دارند در صنایع ساختمانی (انواع سقف – بدنه انبار و کارگاه و سوله – نمای داخلی و خارجی ساختمان ها)مورد استفاده قرار میگیرند.

ورق گالوانیزه رنگی، دارای ظاهری زیبا ،مقاوم به خوردگی،قیمت کم و طول عمر بالا میباشد،به همین دلیل در صنایع مختلف بخصوص صنعت ساختمان سازی ،جهت پوشش سقف های شیبدار مورد استفاده قرار میگیرد.

 

آخرین نوشته ها

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در 23 ساعت قبل - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]

  • شرکت پست بین المللی

    ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت...

    با در - دیدگاه‌ها برای ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت پست بین المللی بسته هستند

    کی از دغدغه های اصلی تجار، بازرگانان، شرکت­ها و نیز بسیاری از مسافران کشورها، حمل بار از ایران به کشور مقصد یا بالعکس است. همه می­دانیم که حمل بار برای مسافران هوایی بیشتر از ۲۰-۳۰ کیلو مجاز نمی­باشد و در صورت اضافه بار باید جریمه آن­ پرداخت شود؛ همچنین از نظر قوانین هواپیمایی و گمرکی […]

  • جک s3

    جک S3 | بررسی کامل یک کراس اوور محبوب

    با در - دیدگاه‌ها برای جک S3 | بررسی کامل یک کراس اوور محبوب بسته هستند

    جک S3، یک کراس اوور چینی است که از سال ۱۳۹۵ توسط کرمان موتور در ایران عرضه می‌شود. این خودرو با طراحی جذاب، امکانات رفاهی مناسب و قیمت رقابتی، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین خودروها در بازار ایران تبدیل شد. در این مقاله، به بررسی کامل جک S3 در تمامی جوانب می‌پردازیم.