دانستنی‌هایی درباره جراحی زیبایی بینی

بررسی و معرفی ۱۳۹۸/۰۷/۲۴

جراحی زیبایی بینی

جراحی زیبایی بینی یا تغییر شکل بینی یکی از رایج‌ترین روش‌های جراحی پلاستیک است. بسیاری از مردم از اندازه یا شکل بینی خود ناراضی هستند. بینی برای تعادل صورت از اهمیت اساسی برخوردار است و بسیاری از افراد برای هماهنگی بیشتر اعضای صورت خود، هزینه عمل جراحی زیبایی بینی را پرداخت و این عمل زیبایی را انتخاب می‌کنند.

جراحی زیبایی بینی

بعضی اوقات ممکن است مشکل مربوط به موقعیت چانه یا فک باشد، اما بیماران تمایل دارند که نارضایتی خود را روی بینی متمرکز کنند. در حالی که تکنیک‌های جراحی توسعه یافته‌اند، محدودیت‌هایی در مورد تغییر اندازه بینی وجود دارد. نتایج عمل جراحی به اندازه بینی، وضعیت پوست و سن بیمار بستگی دارد. مهمترین چیز این است که ارتباط مستقیمی بین بیمار و جراح در مورد آنچه مورد انتظار و آنچه قابل دستیابی است، وجود دارد.

دلایل انتخاب جراحی زیبایی بینی

 زیبایی

بیشتر افرادی که از ظاهر بینی خود ناراضی هستند، نگرانی آنها راجع به برآمدگی بینی یا نوک بینی است. در مورد برآمدگی بینی افراد بیشتر در مورد قوز بینی شکایت دارند. در عین حال افرادی که می‌خوهند نوک بینی خود را تغییر دهند، این قسمت از بینی خود را گرد و پهن می‌دانند. برخی دیگر از افراد هم از طول بینی خود ناراضی هستند.

پزشکی

سایر بیماران ممکن است به دلیل آسیب‌دیدگی بینی، جراحی زیبایی بینی را انتخاب کنند، این مربوط به زمانی است که بینی به دنبال یک تصادف به شکلی شکسته یا خم شده باشد. برخی دیگر ممکن است مشکلات تنفسی عملکردی مربوط به مجاری هوای بینی داشته باشند. در این موارد، مداخلات جراحی، بازسازی تلقی می‌شود، در حالی که برای اکثر عمل‌های بینی، جراحی تحت عنوان جراحی زیبایی طبقه‌بندی می‌شود.

عمل بینی اغلب به این صورت انجام می‌شود:

  • برآمدگی بینی را تغییر می‌دهد.
  • نوک بینی را مجددا شکل می‌دهد.
  • طول بینی را تغییر می‌دهد.
  • عرض بینی را تغییر می‌دهد.
  • عرض سوراخ بینی را تغییر می‌دهد.
  • ترمیم بینی بعد از آسیب‌دیدگی را انجام می‌دهد.
  • راه هوای بینی به منظور تنفس بهتر را باز می‌کند.

انواع جراحی زیبایی بینی و تکنیک‌های مربوط به هر کدام از آنها

جراحی زیبایی بینی

عمل جراحی زیبایی بینی یا از داخل بینی انجام می‌شود که به آن جراحی بسته گفته می‌شود و یا با ایجاد یک برش کوچک بر روی بینی و بالابردن سطح پوست انجام می‌شود که به آن جراحی بسته می‌گویند. ماهیت دقیق عمل بسته به ناحیه بینی که تحت درمان قرار می‌گیرد، متفاوت خواهد بود.

پل یا برآمدگی بینی

اگر عمل جراحی بر روی پل انجام شود، جراح، استخوان یا غضروفی که موجب ایجاد برآمدگی شده‌است را برمی‌دارد. ممکن است بینی شکسته شود تا قطعات باقیمانده استخوان بهم نزدیک‌تر شده و در نتیجه بینی باریک‌تر شود.

نوک بینی

زمانی که عمل جراحی بر روی نوک بینی انجام می‌شود، غضروف نوک بینی تا حدودی برداشته شده یا تغییر شکل داده می‌شود. این کار از طریق سرواخ بینی یا ایجاد یک برش کوچک در بیت بین سوراخ‌های بینی که به نام کلوملا شناخته می‌شود، انجام می‌گیرد.

طول بینی

یک جراح می‌تواند ساختار مرکزی بینی معروف به سپتوم را تنظیم کند تا به کوچک‌شدن نوک و کاهش طول بینی کمک کند. تنظیم غضروف نوک بینی به تنظیم طول بینی نیز کمک می‌کند.

 

عرض بینی

یک جراح با شکستن و تغییر مجدد استخوان بینی نیز می‌تواند عرض بینی را کاهش داده و به ظاهر باریک‌تری دست یابد. جراحان همچنین می‌توانند با استفاده از پیوند غضروف از سپتوم یا گاهی اوقات ایمپلنت سیلیکون، به آنچه که به آن جراحی زیبایی بینی ادینشال گفته می‌شود، عمل جراحی را انجام دهند. این نوع عملیات برای ایجاد نوک بینی صاف استفاده می‌شود. از روشهای فوق می‌توان برای صاف‌کردن و اصلاح بینی که در اثر آسیب‌دیدگی شکسته‌شده و برای رفع مشکلات تنفسی نیز استفاده کرد.

بیمار توسط چه کسی ویزیت می‌شود؟

عمل‌های جراحی زیبایی بینی توسط یک جراح با کمک دستیار انجام می‌شود. با این وجود قبل از عمل، معاینات دقیق انجام خواهد شد تا مشخص شود که آیا انجام عمل جراحی صحیح است یا خیر. گاهی اوقات ممکن است با یک روانشناس بالینی نیز ملاقات کنید تا درباره پیامدهای روانی- اجتماعی ظاهر خود و ارتباط آن با تغییر شکل بینی با او صحبت کنید.

چه انتظاری باید در مورد درمان، مراحل و نتایج عمل داشته باشیم؟

بسته به تکنیک مورد استفاده در عمل جراحی زیبایی بینی، بین ۹۰ تا ۱۸۰ دقیقه طول می‌کشد. بعد از عمل، معمولاً باید یک یا گاهی دو شب را در بیمارستان بگذرانید. به مدت هفت روز هم نیاز است که یک اسپلینت را بر روی بینی به وسیله نوار و یک پد زیر بینی بیمار به مدت ۱۲ ساعت قرار دهید. بعد از عمل بهتر است دو هفته از کار مرخصی بگیرید. در مورد ورزش‌کردن معمولا می‌توانید بعد از سه تا پنج روز مسافتی را پیاده‌روی کنید و بعد از سه هفته نیز شنا کنید. با این حال باید به مدت چهار تا شش هفته از انجام تمرینات شدید ورزشی خودداری کنید. اغلب عمل‌های جراحی بینی بسته که از طریق بینی انجام می‌شود معمولا حدود دو هفته‌ای برای بهبود طول می‌کشند. در این نوع عمل، اثر زخم خارجی روی بینی وجود نخواهد داشت، اما اگر بینی به عنوان بخشی از عمل جراحی شکسته شود، حدود ۷ تا ۱۰ روز کبودی و حدود ۱۰ تا ۲۰ روز، زردی دور چشم قابل مشاهده خواهد بود. اگر نوک بینی شما عمل شده باشد، ۶۰٪ از تغییرات بعد از سه هفته آشکار می‌شود، در حالی که ۴۰٪ باقی مانده از تغییرات، طی چند ماه یا حتی یک سال آینده قابل رویت خواهد بود. اگر تحت عمل جراحی بینی باز قرار گرفته باشید و به این دلیل بینی شما برش خورده و باز شده‌است و به این ترتیب غضروف‌ها در حین عمل در معرض دید مستقیم بوده و جراح به شکلی دقیق‌تر توانسته، تغییراتی در بینی شما اعمال کند، با این حال تورم ناشی از آن بیشتر بوده و در نتیجه زمان بهبود نیز طولانی‌تر خواهد بود.

خطرات جراحی زیبایی بینی

مانند تمامی عمل‌های جراحی دیگر، این عمل نیز خطراتی را به همراه دارد. بعد از عمل، برخی بیماران احساس می‌کنند حس بویایی آنها تغییر یافته‌است، در حالی که برخی احساس می‌کنند تنفس آنها تحت تاثیر قرار گرفته‌است. خونریزی جزئی، در این نوع عمل جراحی زیبایی بینی رایج است در حالی که خونریزی شدید بسیار نادر است. برخی از بیماران هم ممکن است بعد از عمل درد را تجربه کنند. بی‌نظمی اندکی ممکن است در استخوان یا غضروف بینی احساس یا دیده شود. برخی از بیماران هم ممکن است از نتیجه عمل بینی خود ناراضی باشند. معمولا بهتر است بپذیریم که چه تغییرات مثبتی اتفاق افتاده‌است تا اینکه به عمل جراحی مجدد فکر کنیم. با این حال گاهی منطقی است که تعدیلی جزئی را در نظر بگیریم. شما باید از قبل از جراح خود مشخص کنید که شرایط برای جراحی مجدد چیست و هرگونه پرداخت هزینه چگونه می‌تواند باشد. برای افرادی که برای جراحی مجدد مراجعه می‌کنند، این خطر نیز وجود دارد که ساختار بینی به هم بخورد. بینی یک ساختار ظریف است و جراحی بیش از حد می‌تواند باعث تضعیف و آسیب آن شود.

پزشکان متخصص جراحی زیبایی

یکی از منابع مطمئن برای دسترسی به پزشکان متخصص جراحی زیبایی و مورد تایید وزارت بهداشت و درمان مراجعه به انجمن‌های پزشکی است. در انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران امکان تحقیق و خواندن مقالات جراحی زیبایی و جستجوی پزشکان با تفکیک شهر‌ها فراهم شده است.

آخرین نوشته ها

  • درمان روماتیسم مفصلی

    روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست و چه علا...

    با در - دیدگاه‌ها برای روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست و چه علائمی دارد؟ بسته هستند

    روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی است که باعث التهاب و درد مفاصل می‌شود و در سالمندان این بیماری ممکن است نتیجه فرآیند طبیعی پیری و فرسایش مفاصل باشد، علائم آن شامل درد، سفتی و تورم در مفاصل است و می‌ تواند تحت درمان‌های مختلفی مانند داروها، فیزیوتراپی و تغییرات در سبک زندگی کنترل شود، در […]

  • بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد

    بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو د...

    با در - دیدگاه‌ها برای بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد بسته هستند

    بی نظمی تو کشوهای خونه کلافه کننده است، درسته؟ انگار هر بار که یه چیزی رو برمی داری، کل محتویات کشو میریزه بیرون! ما درکت می کنیم. به همین خاطر این راهنمایی رو تهیه کردیم تا بهت کمک کنه بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد رو پیدا کنی.

  • آشپزخانه صنعتی

    طراحی آشپزخانه صنعتی | کابینت صنعتی + سی...

    با در - دیدگاه‌ها برای طراحی آشپزخانه صنعتی | کابینت صنعتی + سینک صنعتی بسته هستند

    برای ورود به این صنعت پر سود، سرمایه‌گذاران باید آگاه باشند که با چالش‌ها و مشکلات مختلفی روبه‌رو خواهند شد. برای کنترل مشکلات در زمان تولید غذا با روش های صنعتی، رعایت اصول حرفه‌ای آشپزخانه صنعتی ضروری است و بخش اساسی و تاثیرگذار آن، طراحی آشپزخانه صنعتی است.

  • بوشن پلاستیکی

    بهترین برند بوشن پلاستیکی در بازار

    با در - دیدگاه‌ها برای بهترین برند بوشن پلاستیکی در بازار بسته هستند

    انتخاب برند مناسب برای هر محصولی، دغدغه ای همیشگی برای خریداران بوده است. این موضوع در مورد بوشن ها که نقش مهمی در سیستم های لوله کشی ایفا می کنند، نیز صدق می کند. در این مطلب به بررسی انواع بوشن، مزایا و کاربرد هر کدام پرداخته و در آخر به معرفی بهترین برند بوشن […]

  • تالار عروسی

    مهم ترین مسائلی که باید در عروسی خود رعا...

    با در - دیدگاه‌ها برای مهم ترین مسائلی که باید در عروسی خود رعایت کنید بسته هستند

    روز عروسی شما نقطه عطف مهمی است که آغاز یک سفر مادام العمر با شریک زندگی شما است. با شروع این مناسبت شاد، توجه به برخی مسائل کلیدی برای تضمین یک جشن آرام و به یاد ماندنی ضروری است. در این مقاله، مهم‌ترین جنبه‌های عروسی و تالار عروسی ایده آل را بررسی می‌کنیم که برای […]