تاریخچه میدان شهرداری رشت

بررسی و معرفی ۱۳۹۸/۰۹/۰۲

میدان شهرداری رشت

یکی از میادین اصلی شهر رشت، میدان شهرداری رشت است. که بسیاری از گردشگران و شهروندان از آن برای گردش، پیاده روی، خرید و تفریح استفاده می کنند. این میدان و اطراف آن که با بناهای تاریخی، مراکز خرید مدرن و سنتی، ساختمان های شهری احاطه شده، پیاده راه آن با سنگ فرش پوشیده شده است. با مستر بلیط همراه باشید تا از زیبایی های میدان شهرداری رشت دیدن کنیم.

میدان شهرداری رشت

مروری بر عمارت معروف شهرداری رشت

پس از پایان کار نهضت جنگل و سقوط شهر رشت به دست نیروهای قزاق و همزمان آغاز حکومت نظامی، حکمرانان نظامی محمد حسین آیرام و فضل الله خان زاهدی و همچنین رؤسای نظمیه به تخریب شهر ستنی رشت پرداختند و به جای بناهای قدیمی و فرسوده شهر، بناها و خیابان های جدیدی به سبک نئوکلاسیک به وجود آوردند. ساختمان مرکزی شهرداری رشت در تاریخ چهارم اردیبهشت سال ۱۳۰۵ به مناسبت تاج گذاری پهلوی اول، افتتاح شد.

مساحت بنای شهرداری رشت ۱۸۰۰ متر مربع می باشد و در ضلع غربی میدان قرار دارد. در وسط این بنا نیز برج ساعت که ارتفاع آن ۲۳ متر و با اقتباسی از معماری سبک نئوکلاسیک در اروپا قرار گرفته است. یکی از اصلی ترین معماران این عمارت، آرتم سردارف که معمار ارمنی و آلمانی مهندس بلدیه شهر رشت بوده است. او برای ساخت این بنا از سبک نئوکلاسیک را از اروپا الهام گرفته بود. عمارت شهرداری رشت را در گذشته با نام کاخ شهرداری می شناختند. در گذشته از این عمارت برای امور شهرداری رشت استفاده می شد و هنوز هم با همین مضمون مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه گردشگران بسیاری از استان های اطراف شهر رشت با خرید بلیط اتوبوس به دیدن این بنای متفاوت که از معماری شهر سن پترزبورگ نیز اقتباس شده، دیدن می کنند.

نکته قابل توجه دیگر این است که این عمارت در سال ۱۳۶۹ بر اثر زلزله آسیب دید بعد توسط روبرت واهانیان مورد بازسازی مجدد قرار گرفت و به شکل امروزی خود در آمد. این عمارت نماد شهر رشت است و حدود ۸۵ سال قدمت دارد.

خرید بلیط اتوبوس

بناهای تاریخی میدان شهرداری رشت

علاوه بر عمارت شهرداری، میدان شهرداری رشت از بناهای دیدنی و جذاب دیگری نیز بهره می برد، بناهایی همچون برج ساعت عمارت شهرداری، اولین کتابخانه ملی ایران، هتل قدیمی ایران و ساختمان اداره پست و تلگراف رشت، که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.

ساختمان منحصر به فرد دیگرینیز در این مجموعه وجود دارد و به برج ساعت معروف است. این ساعت هم اکنون مردم را از زمان و ساعت جاری آگاه می کند. ساخت ساعت در آن زمان در واقع نشانگر زمان شناسی و همچنین نماد مدرن بودن جامعه ایرانی محسوب می شد. از این ساعت در گذشته حتی به عنوان دیدبانی هم استفاده می کردند.

اولین کتابخانه ملی ایران نیز مانند دیگر ساختمان ها معماری آن از سبک کشورهای اروپاست، که در غرب میدان شهرداری کنار ساختمان شهرداری شهر باران قرار دارد. تاسیس آن به سال ۱۳۰۶ هجری شمسی بر می گردد، زمانی که محمد علی تربیت، رییس اداره فرهنگ رشت تصمیم گرفت زمینی را که شهرداری رشت به اداره فرهنگ اهدا کرده بود، را به کتابخانه تبدیل کند. ساخت و تکمیل این کتابخانه به علت کسری بودجه حدود هفت سال کشید. امروزه این کتابخانه دارای چندین هزار کتاب چاپی و نسخه خطی است که روزانه افراد بسیاری جهت استفاده این کتابها به این کتابخانه مراجعه می کنند.

ساختمان هتل قدیمی از دیگر بناهای تاریخی و قدیمی میدان شهرداری رشت می باشد که در همسایگی ساختمان شهرداری قرار داد. ساخت این هتل شش سال به طول انجامید و مساحت آن حدود ۱۸۰۰ متر است. این هتل زمانی محل تردد مشهورترین ستاره های ایرانی بود، اما امروزه به آن توجهی نمی شود. در طول زمان از این ساختمان برای امور مختلفی استفاده شده و به ارگان های مختلفی سپرده می شد اما اکنون این هتل را سازمان میراث فرهنگی خریداری کرده است.

از دیگر بناهای میدان شهرداری رشت می توان به ساختمان اداره پست و تلگراف اشاره نمود که این معماری نیز مانند دیگر بناهای قدیمی از سبک نئوکلاسیک اروپا ایده گرفته است. ساختمان اداره پست و تلگراف رشت در دوره حکومت پهلوی اول به دستور تیپ محمد حسین آیرم ساخته شد، و ساخت آن دو سال طول کشید. این ساختمان در شمال میدان شهرداری قرار دارد و دارای ۴ طبقه می باشد. ساختمان اداره پست همچنان در حوزه پست، فعال است و از یکی از طبقات آن نیز به عنوان نمایشگاه استفاده
می شود. برای دیدن این بناهای باشکوه و تاریخی، از هر جای ایران که باشیم می توانیم با بلیط هواپیما رشت خود را به این شهر زیبا برسانیم و تجربه متفاوتی از لذت بردن را داشته باشیم.

میدان شهرداری رشت

دیدنی های دیگر میدان شهرداری رشت و تجربه پیاده روی

یکی از لذت بخش ترین تفریح ها در میدان شهرداری رشت، پیاده روی بر روی سنگفرش هایی است که در نهایت به میدان شهرداری منتهی می شوند. این مسیرهای سنگفرش شده، تقریبا در تمام ساعات روز از شهرواندان و گردشگردانی که برای تفریح و لذت این مسیرهای زیبا را انتخاب کرده اند، پر شده است. در وسط میدان، استخری بزرگ با فواره های آبی که اطراف آن را گل های زیبایی تشکیل داده، فضایی مملو از احساس شادی و آرامش را تشکیل داده است.

صداهای دلنشینی از پخش موسیقی در ساختمان شهرداری، نخل های سر به فلک کشیده دور میدان و نیمکت هایی برای نشستن که خستگی را از تن آدم بعد از یک پیاده روی مفصل بر روی سنگفرش برطرف می کند، محیطی بی نظیری را برای علاقه مندان به تجربه چنین لذتی فراهم کرده است.

از دیگر جذابیت ها و دیدنی های میدان شهرداری رشت، تندیس عکاس قدیمی رشت استاد دروی، مجسمه های زن شالیکار، پیرمرد دوچرخه سوار، مردان ماهیگیر، مرد آهنگر، زن پرتقال فروش
می باشند. البته یکی دیگر از جاذبه هایی که بسیاری از گردشگران را به خود جذب کرده مجسمه بزرگ میرزا کوچک خان جنگلی که یکی از نمادهای اصلی این میدان است. با عکسبرداری و ثبت این تندیس ها، می توان لحظات زیبایی را در این میدان خلق کرد.

گاهی گروه های موسیقی دو نفره یا بیشتر را می بینیم که با سازهای خوش صدای خود و ریتم های هماهنگ که نواهای دلنشینی را در دل این تجربه زیبا می نوازند و مشتاقانی که اطراف آن ها حلقه زده و از این لحظات ناب لذت می برند.

در پایان سال و در واپسین آغاز سال جدید، این میدان رنگ و بوی دیگری دارد. از غرفه های رنگارنگ پر از خوراکی ها و شیرینی های محلی، دست سازهای هنری محلی تا صدای گردشگران و میهمان های مشتاق و رقص و آواز حاجی فیروزها، لذت حضور در این لحظات را دو چندان می کند.

گردشگران از راه های متعددی به این شهر سفر می کنند و به خود اجازه لذت بردن از این لحظات را
می دهند. یکی از خاص ترین تجربه هایی که می توان از سفر به این شهر داشت، سفر با قطار است که برای این کار می توانید با بلیط قطار رشت به این شهر بروید.

گشت و گذارو خوشمزه گردی در میدان شهرداری رشت

برای میل کردن و چشیدن طعم خوشمزه خوراکی ها، می توان از شیرینی های محلی خرمایی، لبوی داغ، کلوچه های محلی گیلان، کبابی های داخل بازار و ذرت مکزیکی در میدان شهرداری بهره برد. تجربه چشیدن این خوراکی ها در شب های روشن و پوشیده از نور، می تواند انتخاب خاصی از نوع گردشگری در این میدان باشد. شکم گردی در شب با نوشیدن یک فنجان چای با طعم بی نظیر و خوراکی های محلی، اشتیاقی وصف ناپذیز برای تجربه و خلق بیشتر این لحظات را ایجاد می کند.

دکه های اطراف میدان، مغازه های کیف و کفش و دستفروش های شیک با اجناس مختلقی مثل صنایع دستی، اسباب بازی، گل و گیاه، انتخاب های مناسبی برای خرید و خیابان گردی هستند. از پاساژهای خیابان های سعدی و شریعتی هم می توان برای خرید اجناس بهره مند شد.

اگر می خواهید آخر هفته رویایی برای خود و عزیزان تان رقم بزنید، یکی از راه های سفر به شهر زیبا و دیدن این زیبایی ها،‌ با بلیط اتوبوس رشت می باشد که میهمان ها و گردشگران بسیاری خود را از این طریق به این سفر زیبا دعوت می کنند.

 

آخرین نوشته ها

  • درمان روماتیسم مفصلی

    روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست و چه علا...

    با در - دیدگاه‌ها برای روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست و چه علائمی دارد؟ بسته هستند

    روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی است که باعث التهاب و درد مفاصل می‌شود و در سالمندان این بیماری ممکن است نتیجه فرآیند طبیعی پیری و فرسایش مفاصل باشد، علائم آن شامل درد، سفتی و تورم در مفاصل است و می‌ تواند تحت درمان‌های مختلفی مانند داروها، فیزیوتراپی و تغییرات در سبک زندگی کنترل شود، در […]

  • بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد

    بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو د...

    با در - دیدگاه‌ها برای بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد بسته هستند

    بی نظمی تو کشوهای خونه کلافه کننده است، درسته؟ انگار هر بار که یه چیزی رو برمی داری، کل محتویات کشو میریزه بیرون! ما درکت می کنیم. به همین خاطر این راهنمایی رو تهیه کردیم تا بهت کمک کنه بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد رو پیدا کنی.

  • آشپزخانه صنعتی

    طراحی آشپزخانه صنعتی | کابینت صنعتی + سی...

    با در - دیدگاه‌ها برای طراحی آشپزخانه صنعتی | کابینت صنعتی + سینک صنعتی بسته هستند

    برای ورود به این صنعت پر سود، سرمایه‌گذاران باید آگاه باشند که با چالش‌ها و مشکلات مختلفی روبه‌رو خواهند شد. برای کنترل مشکلات در زمان تولید غذا با روش های صنعتی، رعایت اصول حرفه‌ای آشپزخانه صنعتی ضروری است و بخش اساسی و تاثیرگذار آن، طراحی آشپزخانه صنعتی است.

  • بوشن پلاستیکی

    بهترین برند بوشن پلاستیکی در بازار

    با در - دیدگاه‌ها برای بهترین برند بوشن پلاستیکی در بازار بسته هستند

    انتخاب برند مناسب برای هر محصولی، دغدغه ای همیشگی برای خریداران بوده است. این موضوع در مورد بوشن ها که نقش مهمی در سیستم های لوله کشی ایفا می کنند، نیز صدق می کند. در این مطلب به بررسی انواع بوشن، مزایا و کاربرد هر کدام پرداخته و در آخر به معرفی بهترین برند بوشن […]

  • تالار عروسی

    مهم ترین مسائلی که باید در عروسی خود رعا...

    با در - دیدگاه‌ها برای مهم ترین مسائلی که باید در عروسی خود رعایت کنید بسته هستند

    روز عروسی شما نقطه عطف مهمی است که آغاز یک سفر مادام العمر با شریک زندگی شما است. با شروع این مناسبت شاد، توجه به برخی مسائل کلیدی برای تضمین یک جشن آرام و به یاد ماندنی ضروری است. در این مقاله، مهم‌ترین جنبه‌های عروسی و تالار عروسی ایده آل را بررسی می‌کنیم که برای […]