کولر آبی چیست

بررسی و معرفی ۱۳۹۸/۱۲/۱۸

کولر آبی چیست

یکی از اولویت ها و نیاز هر سازه ی ساختمان انتخاب درست سیستم تهویه مطبوع آن است. به طور عمده وظیفه ی این تجهیزات ایجاد هوایی مطبوع و دلنشین برای ساکنین ساختمان به شمار می آید. با توجه به همین امر در دنیای مدرن امروزی وسایل متعددی با این هدف طراحی و ساخته شده اند. یکی از قدیمی ترین و پرکاربردترین نوع سیستم های برودتی در ایران که از دیرباز تا کنون مورد استفاده قرار گرفته کولر آبی می باشد، که به آن کولر تبخیری نیز گویند.

کولر آبی چیست

تاریخچه استفاده از کولر آبی به تمدن باستان و هزاران سال قبل باز می گردد. این سری از سیستم های سرمایشی با فرایند تبخیر دمای خنک و مطبوع را ایجاد می کنند. در ادامه به نحوه عملکرد کولر آبی و نکات لازم در خصوص استفاده از این سیستم ها اشاره خواهیم داشت.

انواع کولر آبی و نحوه عملکرد آن

همانطور که اشاره شد استفاده از کولر آبی دارای قدمت طولانی در کشور ما می باشد. این سری از تجهیزات سرمایشی از سیستم ساده ای برای ایجاد هوای خنک بهره می برند، به این صورت که از یک اتاقک فلزی تشکیل شده و اطراف آن را واسط های تبخیری احاطه کرده اند. آب مورد نیاز برای فرایند تبخیر و ایجاد سرما از طریق الکتروپمپ به سه راهی و ناودانی های موجود در سقف اتاقک کولر منتقل می شود، و در نهایت روی پوشال ها می ریزد.

با روشن شدن موتور، فن دمنده و پروانه شروع به چرخیدن کرده و به این ترتیب آب روی پوشال ها تبخیر می شود. با تبخیر شدن آب مقداری هوای خنک ایجاد می شود که از طریق دریچه ی خروجی کولر به فضای داخلی هدایت می گردد. و این چرخه به طور کامل در جریان است که هوایی خنک و مطبوع را تامین نماید.کولر آبی حین عملکرد مقداری رطوبت نیز در محیط ایجاد می کند.

بنابراین توصیه می شود که در مناطق جغرافیایی با آب و هوای مرطوب و شرجی از این مدل سیستم تهویه مطبوع برای ایجاد هوای خنک در محیط استفاده نشود. می توان گفت که کولر آبی در مناطق گرمسیری و معتدل بیشترین کارایی را دارند.

انواع مدل های کولر آبی

به طور معمول کولر آبی با موقعیت نصب و اندازه های مختلف تولید و ارائه می شود. از این سری تجهیزات برودتی می توان در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی به منظور تامین هوایی مطبوع و خنک بهره مند شد. کولر آبی در مدل های ثابت و متحرک تقسیم بندی می گردد.

کولر آبی های متحرک یا قابل حمل به طور معمول در ابعاد و حجم کوچک تری ساخته می شوند. علت نامگذاری این دسته از کولر های آبی به این دلیل است که براحتی می توان آنها را حمل و جابه جا نمود. کولر آبی متحرک در بازار به عنوان پرتابل نیز شناخته می شوند. محل نصب کولر آبی پرتابل در اتاق و فضای داخلی ساختمان می باشد، و محل قرار گیری آنها روی میز و پایه های چرخدار است.

کولر آبی های ثابت به طور عمده در ابعاد و حجم های بزرگتر تولید و در بازار موجود می باشند. به همین دلیل این سری از سیستم هایی مطبوع به طور ثابت در محلی نسب می شوند. محل قرار گیری کولر آبی های ثابت در پشت بام، حیاط و یا تراس ساختمان می باشد، که به وسیله ی کانال کشی هوای خنک ایجاد شده را به محیط داخلی منتقل می کنند.

ظرفیت هوادهی این مدل کولر آبی به طور معمول به نوعی است که می توان همزمان چند اتاق از یک واحد ساختمانی را پوشش داد. این دسته از کولر آبی توانایی ایجاد هوای خنک در فضاهایی با حداکثر متراژ ۲۰۰ متر را دارا می باشند.

یکی دیگر از مدل های ارائه شده کولر آبی، نوع صنعتی آن می باشد. در ساختمان های صنعتی و فضاهایی با متراژ بالاتر به منظور خنک کردن محیط، به توان سرمایشی بالاتر نیازی هست. به همین منظور سازنده های فعال در این زمینه کولر آبی صنعتی را با ظرفیت هوادهی بسیار بالاتری تولید و عرضه می نمایند. بیشترین کاربرد کولر صنعتی در سالن های ورزشی، سوله های صنعتی و دیگر اماکن عمومی با متراژ بالا می باشد.

ظرفیت هوادهی کولر آبی

میزان حجم هوایی که فن در هر دقیقه مکش و به داخل کانال خارجی هدایت کند را ظرفیت هوادهی آن گویند. برای بیان این قابلیت کولر آبی از cfm مخفف Cubic Feet Minute ، استفاده می کنند و واحد آن بر حسب فوت مکعب در دقیقه می باشد.

کولر آبی ها با ظرفیت هوادهی ۲۰۰۰ الی ۷۰۰۰ cfm تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می گیرند. مدل های صنعتی نیز در ظرفیت های ۱۱۰۰۰ الی ۴۵۰۰۰ cfm با قدرت خنک کنندگی و بادهی بسیار بالا عرضه می گردند. در حال حاضر کولر آبی در برندهای مختلف تولید و عرضه می شوند، که انتخاب را برای مشتری راحتتر کرده و به دلیل تنوع در گزینه های پیشرو می توان ظرفیت متناسب با نیاز را انتخاب و خریداری نمود. از برندهای مطرح بازار می توان به کولر آبی آبسال نام برد، که به دلیل سطح کیفیت بسیار بالا همچنین تنوع در مدل و ظرفیت توانسته سهم قابل توجهی از بازار فروش را به خود اختصاص دهد.

ملاک انتخاب کولر آبی

حین انتخاب و خرید کولر آبی با در نظر داشتن برخی نکات و موارد مهم علاوه بر خریدی متناسب با نیاز می توان بیشترین بازدهی و راندمان را از دستگاه انتظار داشت. عوامل متعددی از قبیل اقلیم جغرافیایی، موقعیت ساختمان و میزان آفتابگیر بودن آن، عایق بندی در و پنجره ها، و از همه مهمتر مساحت و متراژ فضا در انتخاب ظرفیت هوادهی مناسب کولر آبی نقش دارند. به این ترتیب می توان کولر آبی متناسب با نیاز خریداری نمود. و به این ترتیب با کمترین میزان مصرف انرژی در کوتاهترین زمان می توان دمای اتاق را به درجه دلخواه کاربر رساند.

نوع پوشال های کولر آبی

واسط های تبخیری نقش مهمی در بازدهی و راندمان کولر آبی دارند. برای اینکه کولر آبی از بازدهی مطلوبی برخوردار باشد، لازم است که به طور دائم پدها خیس و مرطوب باشند. جنس واسط تبخیری در کولر آبی به طور معمول از پدهای پوشالی و یا سلولزی تهیه می شود. هریک از این مدل های پوشال به کار رفته در کولر آبی مزایا و معایب مختص به خود را دارا می باشند.

مرطوب بودن دائمی پوشال ها محل مناسبی برای تجمع باکتری و قارچ ها را فراهم میاورد. همچنین به دلیل قرار گرفتن کولر آبی در هوای آزاد و بیرون از ساختمان، مقداری گرد و غبار و آلودگی از پوشال ها عبور کرده و به جریان باد وارد فضای داخلی اتاق می شود. بنابراین جنس پوشال های بکار رفته در کولر آبی حائز اهمیت می باشد. در حال حاضر شرکت های سازنده از پدهای پوشالی و سلولزی در کولر آبی بهره می برند.

استفاده از مواد درجه یک و مرغوب در ساخت پدها سبب افزایش راندمان و همچنین حفظ سلامتی  افراد می گردد. در حال حاضر شرکت های مختلفی در خصوص طراحی و ساخت کولر آبی سلولزی و پوشالی فعالیت داشته، که سالانه میلیون ها دستگاه را متناسب با نیاز بازار در ظرفیت های مختلف و با موقعیت نصب متفاوت تولید و ارائه می نمایند.

شما بازدیدکنندگان عزیز می توانید با مراجعه به فروشگاه دماپویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های تهویه مطبوع اقدام نمایید.

 

آخرین نوشته ها

  • انواع ماساژ

    آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آر...

    با در - دیدگاه‌ها برای آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آرامش و سلامتی بسته هستند

    ماساژ، هنر لمس درمانی، قدمتی دیرینه در تاریخ بشر دارد.از گذشته‌های دور، انسان‌ها از قدرت لمس برای التیام درد، آرامش عضلات و ارتقای سلامت جسم و روح خود استفاده می‌کردند. امروزه نیز ماساژ به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های طب جایگزین، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم شما […]

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]