با غم مرگ عزیزان چطور کنار بیاییم؟

بررسی و معرفی ۱۳۹۹/۱۲/۲۷

با شنیدن خبر مرگ اطرافیان و عزیزانمان نمی‌توانیم حس خوبی داشته باشیم. در عین حال واكنش هر فردی نسبت به این خبر با فرد دیگر متفاوت است. ممكن است ناگهان شروع به گریه كنید، شوكه شوید یا احساس پوچی داشته باشید، كرختی و افسردگی و چندین و چند احساس دیگر به سراغتان می‌آید.

مشاوره خانواده

اما چگونه باید با غم از دست رفتن عزیزان کنار آمد؟ گاهی اوقات خود فرد به تنهایی یا با کمک اطرافیان می‌تواند با این غم کنار بیاید و اما گاهی باید از روانشناس کمک بگیرد.

آیا می‌دانید چه احساساتی به سراغ شما می‌آید؟ فرد احساسات متفاوتی را تجربه می‌کند که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

عدم پذیرش و ناباوری

افراد معمولا در اولین لحظه‌ای که خبر فوت را می‌شنوند در ناباوری به سر می‌برند و آن را انکار می‌کنند، که این امر کاملا طبیعی است. وقتی مرگ عزیزی ناگهانی باشد واکنش معمول عدم باور و انکار آن است. همه چیز را شکل یک خواب می‌بینید و فکر می‌کنید خواب هستید و مرگ عزیز یا عزیزان را انکار می‌کنید.

احساس خشم

ممکن است فرد در این مرحله با خود فکر کند که چرا این اتفاق برای او افتاده است؟ چرا باید عزیزی را از دست بدهد. همین افکار باعث ناراحتی و عصبانیت او می‌شود و از بی‌عدالتی گله و شکایت می‌کند.

احساس عذاب وجدان و گناه

بعد از مدتی حس عذاب وجدان گریبان‌گیر افراد نزدیک به متوفی می‌شود و مدام پیش خودشان فکر می‌کنند که کاش کارهای بیشتری انجام می‌دادیم یا کاش آن حرف را نمی‌زدم، او را نمی‌رنجاندم و جملات بسیاری از این دست که به خاطر ناراحتی و احساس عذاب وجدان به سراغمان می‌آید.

احساس افسردگی و گوشه‌گیری

بعد از عذاب وجدان فرد گوشه‌گیر و منزوی می‌شود. احساس تنهایی می‌کند و مدام به خاطرات و لحظاتی که با متوفی داشته فکر می‌کند.

مدت این دوره برای اشخاص ممکن است متفاوت باشد هر چه رابطه فرد با متوفی نزدیک‌تر باشد، دوره به سوگ نشستن بیشتر به طول می‌انجامد.

ما در این مقاله قصد داریم راه‌هایی برای باور و کنار آمدن با این غم ارائه دهیم تا افراد بتوانند راحت‌تر با این موضوع کنار آمده و به آرامش نسبی برسند.

چطور با غم از دست دادن عزیزان کنار بیاییم؟

قطعا مرگ عزیزان بسیار دردناک و عذاب‌آور است، اما یادمان باشد زندگی ادامه دارد و باید برای آینده و روزهای آتی خود برنامه‌ریزی انجام دهیم. ممکن است مدتی روال عادی زندگی شما مختل شود اما نباید اجازه دهید افکار و احساساتی که از مرگ عزیزان رخ می‌دهد موجب آسیب به زندگی فردی شما شود.

مشاوره روانشناسی، پذیرش و حقیقت اینکه افراد به طور دائم در این عالم حضور ندارند، صحبت با آشنایان و غیره از جمله مواردی است که می‌تواند شما را کمک کند تا با این واقعیت روبرو شوید. در ادامه به چند نکته اشاره خواهیم کرد که می‌تواند شما را در پذیرش از دست دادن عزیزان راهنمایی کند.

  • حقیقت و پذیرش مرگ

تنها نقطه اشتراک همه انسان‌ها مرگ است. به همین جهت اولین راه برای کنار آمدن با این غم، باور آن است. شما باید باور کنید که عزیزتان را از دست داده‌اید و او دیگر در بین شما نیست. همه ما می‌دانیم که این دنیا فانی است و هیچکس ماندگار نیست و مرگ و تولد تنها جزئی از زندگی است.

گریه و اشک ریختن، انجام مراسمات مذهبی و آئینی و یا گردآمدن دوستان و افراد خانواده برای شریک شدن در این مصیبت، می‌تواند تحمل مرگ عزیزان را آسان‌تر کند. این را به یاد داشته باشید که باور و پذیرش به معنی فراموش کردن آن عزیز نیست، بلکه می‌توانیم قدر زندگی و اطرافیان را بیشتر از قبل بدانیم.

  • عدم گوشه‌گیری

بهتر است پس از باور و سوگواری، تنها نمانید. تنها ماندن و گوشه‌گیری، ناگذیر دچار افسردگی و آسیب‌های روانی می‌شود. ممکن است شما تمایل به تنهایی داشته باشید، با کسی نخواهید صحبت کنید و احساساتی از این دست داشته باشید. مطمئن باشید افراد و نزدیکان شما را درک می‌کنند. حتما با دوستان، خانواده، آشنایان صحبت کنید، و یا با مراجعه به کلینیک روانشناسی از مشاوران روانشناسی کمک بخواهید. احساسات خود را بیان کرده، گریه کنید و از صحبت و گریه خجالت نکشید.

 

  • بیان احساسات

صحبت کردن و بیان احساسات برای تامین سلامت شما در مواقعی که دچار اندوه هستید بسیار مفید است. سعی کنید احساساتتان را به زبان بیاورید.

گوشه‌گیری، صحبت نکردن، پرهیز از گریه مواردی هستند که سلامت ما را به خطر می‌اندازند. این موارد در دراز مدت به شما آسیب می‌زند. خود را تسلیم این اندوه کرده و به راحتی گریه کنید. صحبت با فردی دلسوز می‌تواند احساسات شما را بیدار کند و مطمئن باشید او نیز با شما همدردی می‌کند.

صحبت کردن با بازماندگان درباره عزیز از دست رفته و بیان نکاتی از زندگی او می‌تواند به افراد کمک کند. این کار باعث کم شدن سنگینی غم و اندوه درونی افراد رنج دیده خواهد شد.

  • پذیرش کمک و همدردی

لازم نیست تجربه تلخ و اندوه را به تنهایی حمل کنید. حتی اگر دوستان یا خانواده‌ ندانند که چه باید به شما بگویند و یا چطور باید کمک کنند ولی مطمئناً نیت‌شان خیر است. ما انسان‌هایی با سلایق و احساسات متفاوت هستیم. واکنش هر فرد در مقابل سختی‌ها و مشکلات با فردی دیگر کاملا تفاوت دارد. واکنش‌های ما در برابر مرگ عزیزان نیز کاملاً متفاوت است.

شما تنها کسی هستید که خوب می‌دانید احساستان چگونه است. اطرافیان و آشنایان شما به پای صحبت‌های شما نشسته و فقط قصد همدردی با شما دارند. از آن‌ها فاصله نگیرید و در تنهایی خود فرو نروید.

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم

یکی از مشکلاتی که بعد از مرگ عزیزان ممکن است پیش بیاید اعتیاد به الکل یا سایر موادهای روان گردان است. بدانید که ممکن است این مواد به صورت مقطعی حال شما را بهبود بخشد اما در بلند مدت عوارضی خواهد داشت که غیر قابل جبران هستند

  • مراجعه به مشاور

از مشاور و افراد متخصص در این زمینه کمک بخواهید. یکی از باورهای غلط در بین عموم این است که هرکس پیش مشاور برود مشکلات اساسی و روحی داشته و یا فردی ضعیف است. رفتن به پیش مشاور را نشانه قدرت بدانید، چون انقدر معلومات دارید که می‌دانید که یک فرد همه چیز را نمی‌داند و درباره همه موارد نیازی نیست اطلاعات داشته باشد.

مشاوره خانواده یکی از نیازمندی های هر جامعه می‌باشد که کمک زیادی به افراد جامعه می‌کند.

در برخی موارد مرگ عزیزان به جای نزدیک شدن آن‌ها به همدیگر، باعث دورشدن خانواده‌ها می‌شود. بعد از مرگ یکی از عزیزان، اعضای خانواده احساساتشان را درون خودشان می‌ریزند. خیلی‌ها ممکن است احساس کنند که با آن‌ها بدرفتاری شده است، تنها گذاشته شده‌اند، عصبانی هستند و یا دچار سوءتفاهم شوند.

در این‌گونه مواقع چون اکثرا هر فرد به فکر نیازهای خودش هست، مسائل مهم نادیده گرفته می‌شود، در این زمان­ها سعی کنید توقعتان را پایین بیاورید و سعی در کمک به همدیگر داشته باشید.

  • زنده نگه‌داشتن خاطرات

درست است که عزیزتان از دنیا رفته است، اما یاد و خاطره او باقی است. عکس‌ها، لوازم شخصی، خاطرات شیرین، عشق و محبت از بین رفتنی نیستند. هیچکس نمی‌تواند عشق و خاطرات را از انسان بگیرد، مگر اینکه دچار آسیبی مغزی شده و یا با زوال عقل مواجه شوید.

اگر می‌توانید خاطرات عزیز از دست رفته را پیش خود حفظ کنید، هرگاه که دلتان برای عزیز از دست رفته تنگ می‌شود با نگاه کردن به عکس عزیزان و یادگاری آن‌ها موجب می‌شود تا از میزان اندوه و غم شما کاسته شود. با دیدن این یادگاری‌ها شاید اشکی ریخته شود اما این اشک، اشکی شیرین بوده که یادآور خاطرات شیرین شما با فرد متوفی می‌باشد.

وقتی از درد و رنج‌های فوت عزیزان عبور کنیم، چیزی جز خوبی به یاد ما نخواهد ماند و با یادآوری خاطرات، لحظات شیرین ما مجدد در ذهن تکرار خواهد شد.

در آخر

غم از دست دادن عزیز بسیار سنگین و سخت است. اما مساله‌ای است که باید آن را باور کرد و آن را پذیرفت. یادمان باشد هیچکس ماندگار نیست.

آخرین راه برای تحمل غم از دست دادن عزیزان زمان است، از قدیم گفته‌اند زمان حلال مشکلات می‌باشد. در غم از دست دادن عزیزان هم زمان به شما کمک می‌کند تا این غم در زندگیتان کمرنگ شود. این غم فراموش نمی‌شود و تنها زمان از شدت درد و رنج آن می‌کاهد.

با مرگ عزیزان، این واقعیت را باید پذیرفت که دیگر دیدار فیزیکی در کار نخواهد بود. اما نبود دیدار فیزیکی به این معنی نیست که فرد متوفی به کلی نیست و نابود شده باشد. باید بدانید که او در ذهن، قلب و فکر شما همواره حضور دارد. وقتی ما کاری می‌کنیم یا حرفی می‌زنیم که تاثیر فرد متوفی است، یعنی اینکه او هنوز زنده است.

بدون برچسب

  

آخرین نوشته ها

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]

  • شرکت پست بین المللی

    ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت...

    با در - دیدگاه‌ها برای ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت پست بین المللی بسته هستند

    کی از دغدغه های اصلی تجار، بازرگانان، شرکت­ها و نیز بسیاری از مسافران کشورها، حمل بار از ایران به کشور مقصد یا بالعکس است. همه می­دانیم که حمل بار برای مسافران هوایی بیشتر از ۲۰-۳۰ کیلو مجاز نمی­باشد و در صورت اضافه بار باید جریمه آن­ پرداخت شود؛ همچنین از نظر قوانین هواپیمایی و گمرکی […]