ماهی شوریده اصل جنوب را از کجا می‌توان تشخیص داد

بررسی و معرفی ۱۴۰۱/۰۳/۱۷

ماهی شوریده اصل جنوب را می‌توان جزو گروه ماهیان درجه یک جنوب کشور دانست. خواص ماهی شوریده جنوب و طعم فوق‌العاده آن، این ماهی را برجسته و ممتاز نموده است. پس اولین راه تشخیص این ماهی، طعم آن است.

اما یک محدودیت وجود دارد و آن این است که تنها کسانی که قبلا شوریده خورده باشند می‌توانند این طعم را تشخیص دهند. اما بدانید که، گوشت ماهی شوریده صید روز به راحتی از خارها و تیغ‌های آن جدا گردیده و همین سبب می‌گردد تا طرفداران غذاهای دریایی به استفاده از این ماهی روی آورند.  رنگ گوشت ماهی شوریده اصل کاملاً سفید است. تعداد استخوان‌های شوریده اندک است و در عین حال اندازه آن‌ها بزرگ است و می‌توان آن‌ها را جدا نمود، لذا با سوخاری کردن فیله این ماهی، می‌توان یک غذای شیک و لوکس برای مهمانی‌ها و دورهمی‌ها آماده‌سازی نمود. تا اینجا راه‌های برای تشخیص آن گفته شد.

🔵 ماهی شوریده تازه جنوب پرطرفدارترین و لذیذترین و کم تیغ‌ترین ماهی‌های دریای جنوب هستند. ماهی شوریده ارزش غذایی بالایی دارد و بسیار لذیذ و خوشمزه است. انواع ماهی شوریده اصلی تیغ یا خار خیلی کمی دارند که همین تیغ اندک نیز به راحتی قابل تفکیک و جدا کردن از گوشت ماهی است. یکی از دلایل محبوبیت این ماهی نیز همین ویژگی است. وزن این ماهی‌ها معمولا از ۳۰ گرم شروع شده و  تا ۲ کیلو گرم هم می‌رسد، یعنی از نظر طولی از ۲۵ سانت تا ۵۰ سانتی‌متر است. پوست سر و پشت ماهی طوسی رنگ و نقره‌ای روشن است و رنگ زیر شکم یا سُرّه ماهی سفید رنگ است. محل زندگی انواع ماهی شوریده جنوب معمولا در آب‌های ساحلی تا عمق ۴۰ متری است. دلیل لذیذ بودن گوشت آن این است که از ماهی‌ها و میگوهای کوچک در دریا تغذیه می‌کنند.

 

آشنایی با ماهی شوریده راه بعدی است. ماهی شوریده (به انگلیسی Tiger tooth croaker ) از ماهی‌های لذیذ و پرطرفدارترین و کم تیغ ترین انواع ماهی جنوب است و دارای گوشت بسیار نرم و لطیف است. ماهی‌هایی از خانواده ماهی شوریده وجود دارند که در خلیج فارس و دریای عمان هستند و نام این ماهی ها طهطهو، میش ماهی، شوریده‌های خال‌دار است. تغذیه این ماهی‌ها با صدای قرچ قرچ همراه است. باله پشتی ماهی شوریده دارای بریدگی و شکاف است و باله دمی گردی دارد.

خوب است که بدانید، ماهی شوریده دارای کیسه شنای چند شاخه و سنگریزه های شنوایی است و کیسه شنای ماهی شوریده ارزش تجاری بالایی دارد و تولید صدا در این ماهی نیز دقیقا بخاطر همین کیسه شنا است. این ماهی‌ها در رنگ‌های نقره‌ای و قهوه‌ای و سیاه هستند. پراکنش ماهی شوریده در خلیج فارس، دریای شرق و جنوب چین، دریای عمان، سواحل سومالی و اقیانوس آرام است. تغذیه این ماهی از میگوهای کوچک و بی مهرگان است. معمولا در آبهای ساحلی تا عمق ۴۰ متری زندگی می کنند.

خواص ماهی شوریده اصل جنوب

سبک بودن و خوش هضم بودن: بافت‌های پیوندی گوشت ماهی بسیار زود هضم تر از گوشت قرمز یا گوشت مرغ است. به همین علت مصرف آن به افراد سالمند و یا افرادی که از مشکلات گوارشی رنج می‌برند ، توصیه می‌شود.

ماهی شوریده، شوریده سرشار از ویتامین‌های B: از جمله خواص ماهی شوریده خانواده ویتامین‌های B به ویژه ویتامین B3 است. ویتامین B3 یا نیاسین یکی از ویتامین‌های محلول در آب است. این ویتامین در تنفس سلولی دخالت دارد و در آزاد کردن انرژی از کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها و همچنین در کاهش سطح کلسترول خون و حفظ سطح گلوکز خون تاثیر بسزایی دارد.

پروتئین سرشار ماهی شوریده، پروتئین ماده اصلی تشکیل دهنده بافت‌های عضلانی بدن انسان است و پروتئین بدون چربی از بهترین گزینه‌ها برای تولید این بافت ها و پشتیبانی از سایر بخش‌های بدن است. وجود پروتئین در حفظ و پرورش عضلات خصوصاً برای آقایان که در رشته‌های ورزشی فعالیت دارند ، کاملاً ضروری است.

ماهی شوریده سرشار از امگا ۳، اسیدهای چرب امگا ۳ در کاهش حمله‌های قلبی، فشار خون، افسردگی و شدت پیش فعالی کودکان تأثیر بسزایی دارد. همچنین در بهبود قدرت حافظه و بهره هوشی کودکان بسیار موثر اند.

حال سوال اصلی این است، چگونه ماهی شوریده اصل جنوب را با توجه به ظاهرش تشخیص دهیم؟

این را بدانید که از نظر ظاهری ماهی شوریده، تیغ و خار آن کم است و گوشت آن به راحتی جدا می‌شود. گوشت ماهی شوریده قبل از پخته شدن سفت است، اما بعد از پخت تبدیل به گوشتی نرم خواهد شد. رنگ گوشت ماهی شوریده کاملاً سفید است، به گونه‌ای که حتی کوچکترین لکه‌ای روی آن پیدا نخواهید کرد. یکی از دلایل خرید ماهی شوریده و طرفداران زیاد آن نیز گوشت لذیذ و نرم آن است. تعداد استخوان‌های ماهی شوریده بسیار کم است، اما اندازه‌ی این استخوان‌ها بزرگ است، پس به راحتی و با خیال راحت می‌توان آن‌ها را پیدا و از گوشت تفکیک کرد. شکل ظاهری این ماهی دوکی شکل و دارای بدنی کشیده به همراه فلس‌های ریز نقره‌ای است و ظاهر آن شباهت بسیار زیادی به ماهی سوف شمال دارد. پوست سر و پشت ماهی به رنگ طوسی و نقره ای روشن است. گوشت ماهی شوریده، سفید و کم خار است. ناحیه پشت این ماهی، قهوه ای رنگ و میانه بدن آن نقره ای رنگ و باله های سینه ای و شکمی آن قهوه ای تیره می باشد. باله پشتی این ماهی بلند است و تا نزدیک دم آن می رسد. طول شوریده معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی متر است و گاهی به ۷۰ سانتی متر هم می رسد. این ماهی دارای سنگریزه شنوایی (اتولیت) بسیار بزرگی می باشد. تخمک ماهی شوریده، اُشبُل نام دارد که بسیار خوشمزه بوده و ارزش غذائی بالایی نیز دارد.

ماهی شوریده به دلیل محبوبیت بالا ممکن است به صورت تقلبی فروخته شود و بهتر است که شما در خرید این ماهی دارای اطلاعات و آگاهی کافی باشید چون به جای ماهی شوریده ممکن است ماهی‌هایی مانند ماهی کریشو یا ماهی حسون  با قیمت ماهی شوریده و تعدادی نیز ماهی میش یا میش ماهی را به نام ماهی شوریده یا ماهی شوریده هندیجان به شما بفروشند.

برای تشخیص تازگی ماهی شوریده تازه آبشش قرمز یا صورتی روشن دارد. چشمان این ماهی گود رفته باشد. در زیر باله های زیر و پشت کمر ماهی شوریده خیلی تازه، رنگ قرمزی دیده می شود. اگر با انگشت اشاره به کمر ماهی فشار وارد کنیم نباید اثر انگشت باقی بماند. انگشت را به صورت لمسی روی کمر ماهی بکشید نه بصورت عمقی. اگر می‌خواهید ماهی شوریده منجمد بخرید توجه کنید که آب نشده باشد و چشمان ماهی را نیز دقت کنید که سالم باشد. پر و باله‌های ماهی شوریده یخ زده نباید شکسته شده باشد.به طور کلی ماهی شوریده منجمد کیفیت بالایی دارد و ظاهر آن نیز زیبا است و به تاریخ انقضای ماهی نیز توجه کنید. بعد از آب شدن ماهی شوریده منجمد و پاک کردن آن، به هیچ وجه دوباره در فریزر نگذارید و در همان روز آن را پخت نمایید.

 

آخرین نوشته ها

  • انواع ماساژ

    آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آر...

    با در - دیدگاه‌ها برای آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آرامش و سلامتی بسته هستند

    ماساژ، هنر لمس درمانی، قدمتی دیرینه در تاریخ بشر دارد.از گذشته‌های دور، انسان‌ها از قدرت لمس برای التیام درد، آرامش عضلات و ارتقای سلامت جسم و روح خود استفاده می‌کردند. امروزه نیز ماساژ به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های طب جایگزین، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم شما […]

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]