نمایشگر های Oled چیست ؟ و چه تفاوتی با نمایشگر های دیگر دارد؟

بررسی و معرفی ۱۴۰۱/۰۶/۰۸

حتما برای شما نیز این سوال پیش آمده است که تفاوت بین نمایشگرهای OLED و نمایشگرهای دیگر درچیست و چه تکنولوژی های در تولید این نمایشگرها استفاده می شود. ما دراین مقاله قصد داریم تا به این مسئله بپردازیم.

پیشگفتار

مانیتور OLED

 

قبل از هرچیزی باید با پیکسل ها شروع کنیم. جالب است بدانید که سال ها پیش دانشمندان دریافتند که برای تولید هر رنگی تنها داشتن سه رنگ کافی می باشد و ما امروزه تمامی تصاویر دیجیتال خود را از ترکیب این سه رنگ به دست می آوریم. برای ایجاد تصاویر دیجیتال شما به سه نور قرمز، سبز و آبی نیاز دارید که به اختصار با نام RGB مشخص می شوند و در این میان تنها نمایشگرهای OLED  برای تولید تصاویر خود از این روش استفاده می کنند. برای مثال در LCDها برای تولید تصاویر نور را از فیلتر رنگ و مایع کریستالی عبورمی دهند و در پلاسماها، از نورماوراء بنفش برای تولید تصویر استفاده می کنند و برخلاف سایر نمایشگرها که برای تولید تصاویر به نور پس زمینه احتیاج دارند و پیکسل ها به صورت مستقل رنگی ایجاد نمی کنند، نمایشگرهای OLED تنها پنل هایی هستند که هر پیکسل آنها می تواند به صورت مستقل تمام رنگ ها را ایجاد کند.

 

مانیتور OLED

همین تکنولوژی باعث شده است که نمایشگرهای OLED نازکتر، سبکتر و بهینه تر باشند و عملکرد بهتری داشته باشند. همانطور که گفته شد برخلاف سایر نمایشگرها در OLED ما بر روی تک تک پیکسل ها کنترل داریم و بتوانیم جزئیات بسیار دقیقی از هر تصویر را به صورت مستقل ایجاد کنیم و همین امر باعث می شود که نمایشگرهای OLED وضوح تصویر بالاتری داشته باشند. همانطور که گفته شد برخلاف بقیه نمایشگرها که نور پس زمینه باید از یک ماده شیمیایی عبور می کرد در OLEDها هر پیکسل می تواند به صورت مجزا رنگ ها را تولید کند و همین عدم نیاز به نور پس زمینه باعث سبک تر شدن و نازک تر شدن این پنل ها می شود.

 

دو نوع تکنولوژی برای نمایشگرهای OLED در بازار موجود است. RGB OLED و White OLED که همانطور که گفته شد در نوع اول از ترکیب سه رنگ قرمز و سبز و آبی برای تولید تصاویر استفاده می شود ولی در نوع دوم ابتدا با ترکیب همزمان سه رنگ قرمز و سبز و آبی ابتدا یک نور سفید تولید می کنند و سپس در هر پیکسل با گذراندن این نور از یک فیلتر رنگ های قرمز و سبز و آبی را تولید می کنند که این امر شاید در نگاه اول عجیب به نظر می رسد اما این روش چند مزیت دارد: اول اینکه نور سفید تولید شده در این روش پایدارتر بوده و کمتر تغییر رنگ می دهد و از سویی، هزینه های تولید صفحات نمایش به این روش کمتر است و همچنین تولید نمایشگر در سایزهای مختلف با این روش ساده تراست.

 

LED چیست؟

مانیتور OLED

 

برخلاف ظاهر اسم نمایشگرهای LED، این نمایشگرها از پیکسل های LED ساخته نشده اند بلکه این نمایشگرها همان LCDهایی هستند که برای تولید نور پس زمینه در آن ها از لامپ های LED  استفاده شده است. البته این نمایشگرها نسبت به LCDها و نمایشگرهای پلاسما مصرف برق بهینه تر و کیفیت بهتری دارند ولی هرگز ویژگی های یک OLED را دارا نیستند.

 

OLED مخفف organic light-emitting diode است و به معنی «دیود ارگانیک گسیل دهنده‌ی نور» است.  به دسته ای از LED ها گفته می شوند که به صورت Organic یا مجموعه ای در کنار یکدیگر قرار داده شده اند. این OLED ها نیاز به نور پس زمینه نداشته و خود صفحه نمایش را تشکیل می دهند. اما آنچه شما کافی است بدانید، این است که در نمایشگرهای OLED بر خلاف LCD هر پیکسل خودش نور خود را تأمین می‌کند. در نمایشگرهای LCD نور صفحه در پس‌زمینه تولید می‌شود و با عبور از کریستال‌های مایع و سپس فیلتر رنگی، رنگ‌های متفاوت به خود می‌گیرد

این یک پیشرفت مهم در صنعت تکنولوژی و ارتقا از ال سی دی پلاسما و ال ای دی به OLED است..

 

AMOLED چیست؟

امروزه بسیاری از گوشی های هوشمند به جای پنل ها OLED‌ از پنل های AMOLED استفاده می کنند. بهتر است بدانید که تفاوت این دو پنل تنها در روش آدرس دهی پیکسل ها در نمایشگر می باشد به عبارت دیگر  “AM” که مخفف “Active Matrix” است فقط یک روش‌ برای بکارگیری نمایشگر‌های OLED است که مزیت آن نمایش بهتر تصاویر متحرک است و هر پیکسل امکان آدرس‌دهی مستقل را دارد.

 

کار با پنل OLED

تکنولوژی کنونیOLED  موجود در بازار دو دسته است: RGB وWhite .شما برای ایجاد یک تصویر در تلویزیون به رنگ های قرمز، سبز و آبی نیاز دارید. ال سی دی ها از فیلترهای رنگ و و مایع کریستالی بر روی نور پس زمینه بهره می برد و پلاسما نیز از نور ماوراء بنفش تولید شده توسط بسته‌های گازی که فسفرهای رنگی قرمز، آبی و سبز را تحریک می‌کنند، بهره می برد. نوع RGB تکنولوژی شبیه پلاسما با عناصر پیکسل مجزای قرمز، سبز و آبی دارد..

 

مانیتور OLED

 

White OLED کمی پیچیده تر است و عناصر رنگ های قرمز و سبز و آبی با هم ترکیب شده اند. وقتی جریان از آنها عبور می‌کند این عناصر نور سفید تولید می‌کنند. این نور سفید از یک فیلتر رنگی عبور می‌کنند تا عناصر پیکسل قرمز، سبز و آبی تولید شوند.تکنولوژی White OLED در نگاه اول کمی عجیب است.چرا با ترکیب سه رنگ نر سفید بسازیم و دوبا ره با عبور دادن آن از فیلتر رنگ خاصی درست کنیم. نور سفید تولید شده در این روش پایدارتر است و تغییر رنگ در آن کمتر است. از سوی دیگر این روش هزینه تولید کمتری دارد.

 

OLED بهتر است یا LED ؟

LED ها تلویزیون های ال سی دی هستند که از ال ای دی برای نور پس زمینه یا Backlight استفاده می کنند. مصرف انرژی تلویزیون های ال ای دی نسبت به ال سی دی و پلاسما کمتر است اما با این حال قابل مقایسه با OLED ها نیستند. LED ها همچون لامپ‌های کوچک کنار هم قرار می‌گیرند در حالی که OLED ها سطوحی هستند که نور ساتع می کنند.

 

نمایشگرهای OLED چیست ؟

 

مانیتور OLED

 

OLED بخرم؟

تلویزیون‌های OLED سبک تر، نازک تر، ، کاراتر وعملکردی بهتر نسبت به سایر تکنولوژی های تلویزوین ها دارند. هر پیکسل با خاموش شدن می‌تواند مشکی مطلق را به وجود آورد که این یکی از خصوصیات منحصر به فرد OLED است.هیچ تکنولوژی دیگری این قابلیت را ندارد، ذخیره CRT موجب ایجاد وضوح تصویر استثنایی می‌شود.

 

نمایشگر OLED

 

کاهش ۲۰ درصدی مصرف برق نسبت به LCD و زاویه دید وسیع که امکان دیدن تصاویر از هر زاویه ای رو فراهم میکنه و ایجاد رنگ های استثنایی با درخشندگی و ترکیب بی نظیر رنگ ها از دیگر مزایای تلویزیون های OLED است.

 

گیمرها و علاقمندان فیلم‌های سینمایی عاشق OLED ها میشوند. در برخی شرایط OLED ها میتوانند تا ۱۰۰۰ برابر سریع‌تر ازLED و LCD های رایج در بازار باشند و از این بابت تماشای تصاویر فیلم‌های اکشن، مسابقات ورزشی و بازی‌های ویدیویی در OLEDها بسیار جذاب تر است . برای سفارش و یا استعلام قیمت میتوانید به سایت نگاه هوشمند سر بزنید و و رایگان سوالات خود را بپرسید و یا محصول مورد نظر خود را سفارش دهید.

آخرین نوشته ها

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]

  • شرکت پست بین المللی

    ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت...

    با در - دیدگاه‌ها برای ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت پست بین المللی بسته هستند

    کی از دغدغه های اصلی تجار، بازرگانان، شرکت­ها و نیز بسیاری از مسافران کشورها، حمل بار از ایران به کشور مقصد یا بالعکس است. همه می­دانیم که حمل بار برای مسافران هوایی بیشتر از ۲۰-۳۰ کیلو مجاز نمی­باشد و در صورت اضافه بار باید جریمه آن­ پرداخت شود؛ همچنین از نظر قوانین هواپیمایی و گمرکی […]

  • جک s3

    جک S3 | بررسی کامل یک کراس اوور محبوب

    با در - دیدگاه‌ها برای جک S3 | بررسی کامل یک کراس اوور محبوب بسته هستند

    جک S3، یک کراس اوور چینی است که از سال ۱۳۹۵ توسط کرمان موتور در ایران عرضه می‌شود. این خودرو با طراحی جذاب، امکانات رفاهی مناسب و قیمت رقابتی، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین خودروها در بازار ایران تبدیل شد. در این مقاله، به بررسی کامل جک S3 در تمامی جوانب می‌پردازیم.