تفاوت های کپسول آتش نشانی co2 با پودر و گاز

بررسی و معرفی ۱۴۰۱/۰۶/۱۴

از نخستین اقدامات بدیهی هنگام بروز آتش ­سوزی استفاده از مواد خاموش ­کننده است. یکی از رایج­ ترین وسایل خاموش ­کننده، کپسول­ آتش ­نشانی است.

کپسول های آتش نشانی معمولا از  ماده خفه­ کننده و یا سرد ­کننده­ ی آتش تشکیل می­شوند. کپسول های آتش ­نشانی با توجه به نوع آتش سوزی(که دارای درجه بندی از  Aتا E هستند)، با مواد مختلفی از جمله گاز CO2 پودر و گاز آب و فوم و…. پر می­شوند. قبل از خرید کپسول آتش نشانیco2  و یا پودر و گاز این پرسش مطرح است که کپسول آتش نشانیCO2  و پودر و گاز چه تفاوت هایی با هم دارند؟ برای تشخیص فرق این دو ، ابتدا بهتر است به تعریف هریک از این خاموش ­کننده­ ها بپردازیم.

کپسول آتش نشانی CO2 یک خنک­ کننده طبیعی !

co2 یا همان دی ­اکسید کربن نوعی  خاموش­ کننده با سابقه­  بیش از ۱۰۰ سال است. تهیه و استفاده از آن آسان است. برای خاموش­ کردن آتش، عمدتاً به خفه ­کنندگی و خنک­ کنندگی آتش، متکی است. به صورت مایع و فشرده درون کپسول آتش نشانی نگهداری می­شود و هنگام خروج به سرعت تولید گاز co2  می­کند. دی ­اکسید کربن مایع، تحت فشار بلافاصله تبخیر می شود. به طور کلی، ۱ کیلوگرم دی ­اکسید ­کربن مایع می­تواند حدود ۰.۵ متر­مکعب گاز تولید کند. وزن آن یک و نیم برابر هواست و به همین خاطر در موقع اطفاء، سطح جسم در حال سوختن را فراگرفته و علاوه بر سرد­کردن جسم در حال سوختن ،جانشین اکسیژن می‌شود. غلظت اکسیژن را در محل آتش سوزی کاهش می­دهد و در­نتیجه عمل اطفاء به خوبی انجام می‌شود.

کپسول آتش نشانی پودر و گاز چگونه عمل می­کند؟

کپسول آتش ­نشانی پودر و گاز ، نوعی خاموش کننده است که از ترکیب پودر خاموش­ کننده و گاز co2 فشرده یا هوا ساخته می­شود. که CO2 در این نوع کپسول به عنوان عامل فشار عمل کرده و به پاشش پودر به بیرون کمک می­کند. پودر­ خارج شده­ بر روی سطح در حال سوختن نشسته و یک لایه  ضخیم ، خشک و آب­ گریز روی آن ایجاد می­کند که اثر خفه­ کنندگی بر آتش دارد و عمل خاموش­ کردن را به خوبی انجام می­دهد. برای خرید کپسول آتش نشانی پودر و گاز  بهتر است با ویژگی های و کاربردهای آن آشنا شوید تا کپسول آتش نشانی مناسب را بتوانید تهیه کنید.

آشنایی با  ویژگی­های کپسول آتش نشانی CO2 و کاربردهایش

دی ­اکسید کربن (co2)  غیر قابل اشتعال و غیرسمی است. بدون رنگ و بو است و اثری از خود بر جای نمی­گذارد. به همین دلیل هم  بیشتر در محل‌ های سر­بسته و خاموش ­کردن آتش ­سوزی های کلاس B و C و وسایل الکتریکی و دستگاه ‌های کامپیوتری و به ‌طور­کلی وسایل برقی مورد استفاده قرار می­گیرد. مقدار تخلیه این خاموش ­کننده ۹۵% است. و برد پرتابی آن ۲ متر است. هنگامی که دی­ اکسید ­کربن از کپسول خارج می­شود، شروع به تبخیر شدن می­کند و گرما را از محیط می­گیرد، و نقش خنک ­کننده را ایفا می کند. در این کپسول­ ها از مجرای خروجی بسیار کوچک استفاده می­شود تا هنگام خروج و برخورد با هوای بیرون، از یخ زدگی جلوگیری گردد. بدنه کپسول ­های CO2 از فولاد یا آلومینیوم ساخته می­شود. فولاد دارای مقاومت بسیار بالاتری نسبت به آلومینیوم است اما گاها برای کاهش وزن از آلومینیوم هم استفاده می­شود. وزن استاندارد کپسول های CO2 دستی موجود در بازار ۱ کیلوگرم تا ۱۲ کیلوگرم هستند.

که البته وزن های بالاتر هم به صورت چرخدار و ثابت تولید می­شوند

کاربرد، ویژگی­ها وانواع کپسول پودر ­و گاز آتش نشانی

پودر خاموش­ کننده آتش دو نوع است:

۱- پودر شیمیایی در مورد غیر فلزات کلاس A و B و C به کار می‌رود. که خود دو دسته است:

  • پودر شیمیایی معمولی که پایه آن بی کربنات سدیم، بی کربنات پتاسیم، بی کربنات اوره پتاسیم و پتاسیم کلراید می‌باشد
  • پودر شیمیایی چندمنظوره که از فسفات و آمونیوم تشکیل می­شود.

۲- پودر خشک که برای  فلزات کلاس D  (قابل اشتعال هستند مثل :سدیم ،منیزیم ،آلومینیوم…) به کار می‌رود. که بر دو نوع است

نوع S: از کلرور­سدیم، کلرور­پتاسیم و کلرور­باریم  و نوع

نوع C: از گل خشک و گرافیت و کلرور سدیم و خون ­خشک­ شده حیوانات ساخته می­شود. گفتنی است که نوعی از این نوع پودر از سدیم ­کلراید و ترموپلاستیک ساخته می­شود.

میزان برد پرتابی این کپسول ها حداکثر تا ۶ متر است کپسول­ های آتش نشانی پودر و گاز دستی به طور استاندارد، وزنی بین ۰.۵ تا ۱۴ کیلوگرم دارند. وزن های بالاتر نیز تا پنجاه کیلوگرم به صورت ثابت یا چرخدار در بازار ایران موجود هستند. این نوع کپسول ها به شرط آن­که استفاده نشوند بعد از گذشت یک ­سال نیاز به شارژ دارند. سد حریق ناجی یکی از معتبر ترین شرکت ها در زمینه کپسول آتش نشانی میباشد.

مزایا و معایب استفاده از کپسول CO2

مزایا:

  • ماندگاری و پایداری بالا
  • غیر­سمی و عایق الکتریسیته
  • پس از خاموش­ کردن آتش اثری برجای نمی­گذارد.
  • برای آتش‌های کلاس B ،­A و C مناسب است.
  • نفوذ در تو­­رفتگی­ ها و شکاف ­های جسم درحال­ سوختن
  • دارای منابع استخراج داخلی است.
  • در خصوص استفاده در آتش ­سوزی ­های حاصل از الکتریسیته تمام عوامل مثلث آتش (گرما، اکسیژن، ماده سوختنی) را خنثی می­کند.

معایب:

  • اکسیژن محیط را کاهش می­دهد و ممکن است باعث ایجاد احساس خفگی در افراد شود.
  • در مجاورت دستگاه های حرارتی و زیر تابش نور خورشید خطر­آفرین است.
  • قیمت بالاتر
  • زمان تخلیه طولانی ­تر

مزایا و معایب استفاده از کپسول پودر و گاز

مزایا:

  • برد پرتابی بلند
  • قدرت بالای خفه ­کنندگی آتش
  • قیمت پایین­ تر
  • کاربرد گسترده ­تر در خاموش ­کردن انواع آتش ­سوزی
  • زمان تخلیه کوتاه ­تر

معایب:

  • کاهش دید هنگام استفاده
  • پس از خاموش­ کردن آتش، اثر پودر به جا می­ماند که نیاز به نظافت دارد.

نتیجه گیری

در این نوشتار برای بررسی فرق کپسول آتش نشانی  CO2 و پودر و گاز با ویژگی­ ها و کاربرد های هردو نوع کپسول خاموش­ کننده آشنا شدیم از جوانب مختلف ، هردو را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت مزایا و معایب هر یک را برشمردیم. نتیجه آن می­شود که هرکدام از این خاموش­ کننده­ ها دارای ویژگی­ های مختص به خود هستند ،که آن­ها را برای نوعی از وظیفه مناسب می سازد. در نهایت شما با بررسی این اطلاعات می­توانید برای نوع استفاده مد نظر خودتان، انتخاب مناسب تری داشته باشید.

 

آخرین نوشته ها

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]

  • شرکت پست بین المللی

    ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت...

    با در - دیدگاه‌ها برای ارسال هر نوع باری به خارج با بهترین شرکت پست بین المللی بسته هستند

    کی از دغدغه های اصلی تجار، بازرگانان، شرکت­ها و نیز بسیاری از مسافران کشورها، حمل بار از ایران به کشور مقصد یا بالعکس است. همه می­دانیم که حمل بار برای مسافران هوایی بیشتر از ۲۰-۳۰ کیلو مجاز نمی­باشد و در صورت اضافه بار باید جریمه آن­ پرداخت شود؛ همچنین از نظر قوانین هواپیمایی و گمرکی […]