آیا ثبت شرکت مالیات دارد؟

بررسی و معرفی ۱۴۰۱/۱۲/۱۵

افراد برای توسعه بنگاه تجاری خود نیاز به ثبت شرکت خواهند داشت. لازم است پیش از ثبت شرکت از مشاوره ثبت شرکت بهره مند شوید تا در خصوص مزایا و معایب و روندی که ثبت شرکت برای شما فراهم خواهد کرد، آگاه شده و بعد در صورت داشتن منفعت به ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت ها پرداخت. شرکتی که در اداره ثبت خود را ثبت می کند، از این به بعد تحت نظارت سازمان مالیاتی قرار خواهد گرفت.

شرکت چیست؟

شرکت یک انجمن یا بنگاه یا شخصی حقیقی یا حقوقی یا ترکیبی از آن دو است. در قانون تجارت ۱۱ نوع شرکت تجاری به رسمیت شناخته می شود. سهامی عام، خاص، با مسئولیت محدود، تضامنی، نسبی، مختلط سهام خاص، مختلط سهامی عام، مختلط غیر سهامی، تعاونی سهامی خاص، تعاونی سهامی عام و تعاونی غیر سهامی از انواع شرکت به شمار می روند.

ثبت شرکت تجاری

مرجعی به نام اداره ثبت شرکت ها و موسسات تجاری به منظور ثبت شرکت های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. مدیران و موسسان شرکت موظف هستند تا شرکت را در اداره ثبت شرکت ها ثبت کنند. ماده ۱۸ قانون تجارت بیان می کند که بعد از تشکیل مجمع موسس و پذیرش سمت توسط مدیران و بازرسان، مدارک لازم می بایست به اداره ثبت شرکت ها ارائه شود.

از اسناد مورد نیاز به ثبت شرکت می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • اساسنامه شرکت مورد تصویب هیأت موسس
  • صورتجلسه مجمع عمومی
  • اعلام قبولی مدیران و بازرسان

پس از دریافت مدارک مرجع ثبت شرکت وظیفه دارد تا ۱۰ روز از زمان دریافت مدارک آن ها را بررسی نموده و به آن ها پاسخ دهد.

مجمع عمومی

مجمع عمومی شرکت ها به سه دسته مجمع عمومی موسس، عادی و فوق العاده تقسیم می شود. مجمع عمومی انجام وظایف ذیل را بر عهده دارد:

  • تصویب اساسنامه شرکت، اساسنامه مصوب یکی از اصلی ترین مدارک برای ثبت شرکت است.
  • تصمیم گیری در خصوص گزارش کارشناس رسمی دادگستری در خصوص ارزش آورده های غیر نقد
  • مجمع عمومی لازم است تا اولین مدیر یا مدیران و بازرس یا بازرسان شرکت را انتخاب کند.
  • مجمع عمومی لازم است تا روزنامه اصلی و علی البدل و پایگاه الکترونیک را مشخص نماید.

پرداخت مالیات پس از ثبت شرکت

بعد از ثبت شرکت پرداخت مالیات ثبت شرکت الزامی است. زمانی که شرکت خود را به طور رسمی به ثبت می رساند خود را تحت رصد و بررسی سازمان امور مالیاتی قرار می دهد. شرکت ها پس از ثبت لازم است تا سالانه مبلغی از درآمد خود را به عنوان مالیات به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمایند.

با توجه به الزام پرداخت مالیات در خصوص شرکت های ثبت شده لازم است تا افراد پیش از ثبت شرکت دیدگاه و سطح کسب و کار خود را مورد بررسی قرار دهند. اگرچه شرکتی که در اداره ثبت، ثبت می شود می تواند از مزایایی مانند معافیت های مالیاتی، اعتبار بالاتر، استفاده از وام های دولتی و … استفاده نماید، اما لازم است پیش از ثبت شرکت بررسی سود و زیان انجام شود، ارزیابی گردد که مزایای ثبت شرکت از معایب آن بیشتر است و در این صورت به ثبت شرکت اقدام شود.

پس از ثبت شرکت مودی مالیاتی کد اقتصادی دریافت می کند. مودی مالیاتی از طریق کد اقتصادی ملزم به پرداخت مالیات می شود. نوع مالیات تعیین شده به نوع خدمات شرکت و اقداماتی که شرکت انجام داده است، بستگی نداشته و تنها به درآمد کسب شده شرکت بستگی دارد. به منظور تعیین مالیات از طریق سازمان مالیاتی کافی است در پایان دوره مالی اظهارنامه شرکت، تراز نامه ، صورتحساب سود و زیان و … به اداره امور مالیاتی ارسال گردد.

یکی از شرکت هایی که در زمینه ثبت شرکت به افراد کمک می رساند، موسسه سفیر صلح به آدرس  اینترنتی  https://sabtsherkatha.com/ است. این موسسه حقوقی در خصوص لزوم یا عدم لزوم ثبت شرکت بنگاه تجاری،  مراحل انجا ثبت شرکت و … به متقاضیان یاری می رساند.

شرکت های معاف از پرداخت مالیات ثبت شرکت

در شرایط ذیل شرکت ها از پرداخت مالیات معاف هستند:

  • شرکت های فعال در حوزه کشاورزی که درآمد خود را از کشاورزی، دامپروری، پرورش ماهی و …کسب می کنند از پرداخت مالیات معاف هستند.
  • شرکت های تعاونی و از نوع سهیمی عام از ۲۵ درصد تخفیف معاف مالیاتی می توانند استفاده کنند.
  • واحدهای معدنی و تولیدی بخش خصوصی که مجوزه بهره برداری بعد از سال ۱۳۸۱ دارند، ا زمان بهره برداری به مدت ۴ سال تا ۴ درصد معافیت مالیاتی خواهند داشت.
  • شرکت هایی با فعالیت در زمینه ایرانگردی و جهانگردی از ۵۰ درصد مالیات ثبت شرکت معاف خواهند بود.
  • شرکت فعال در امور انتشاراتی از پرداخت مالیات ثبت شرکت معاف خواهند بود.
  • موسسات غیر تجاری و موسسات فرهنگی که درآمد خود را از طریق برگزاری سمینار به دست می آورند از پرداخت مالیات ثبت شرکت معاف هستند.
  • شرکت های دانش بنیان تا ۱۵ سال بعد از ثبت از پرداخت مالیات معاف خواهند بود.

آخرین نوشته ها

  • درمان روماتیسم مفصلی

    روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست و چه علا...

    با در - دیدگاه‌ها برای روماتیسم مفصلی در سالمندان چیست و چه علائمی دارد؟ بسته هستند

    روماتیسم مفصلی یک بیماری التهابی است که باعث التهاب و درد مفاصل می‌شود و در سالمندان این بیماری ممکن است نتیجه فرآیند طبیعی پیری و فرسایش مفاصل باشد، علائم آن شامل درد، سفتی و تورم در مفاصل است و می‌ تواند تحت درمان‌های مختلفی مانند داروها، فیزیوتراپی و تغییرات در سبک زندگی کنترل شود، در […]

  • بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد

    بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو د...

    با در - دیدگاه‌ها برای بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد بسته هستند

    بی نظمی تو کشوهای خونه کلافه کننده است، درسته؟ انگار هر بار که یه چیزی رو برمی داری، کل محتویات کشو میریزه بیرون! ما درکت می کنیم. به همین خاطر این راهنمایی رو تهیه کردیم تا بهت کمک کنه بهترین فروشگاه برای خرید نظم دهنده کشو در مشهد رو پیدا کنی.

  • آشپزخانه صنعتی

    طراحی آشپزخانه صنعتی | کابینت صنعتی + سی...

    با در - دیدگاه‌ها برای طراحی آشپزخانه صنعتی | کابینت صنعتی + سینک صنعتی بسته هستند

    برای ورود به این صنعت پر سود، سرمایه‌گذاران باید آگاه باشند که با چالش‌ها و مشکلات مختلفی روبه‌رو خواهند شد. برای کنترل مشکلات در زمان تولید غذا با روش های صنعتی، رعایت اصول حرفه‌ای آشپزخانه صنعتی ضروری است و بخش اساسی و تاثیرگذار آن، طراحی آشپزخانه صنعتی است.

  • بوشن پلاستیکی

    بهترین برند بوشن پلاستیکی در بازار

    با در - دیدگاه‌ها برای بهترین برند بوشن پلاستیکی در بازار بسته هستند

    انتخاب برند مناسب برای هر محصولی، دغدغه ای همیشگی برای خریداران بوده است. این موضوع در مورد بوشن ها که نقش مهمی در سیستم های لوله کشی ایفا می کنند، نیز صدق می کند. در این مطلب به بررسی انواع بوشن، مزایا و کاربرد هر کدام پرداخته و در آخر به معرفی بهترین برند بوشن […]

  • تالار عروسی

    مهم ترین مسائلی که باید در عروسی خود رعا...

    با در - دیدگاه‌ها برای مهم ترین مسائلی که باید در عروسی خود رعایت کنید بسته هستند

    روز عروسی شما نقطه عطف مهمی است که آغاز یک سفر مادام العمر با شریک زندگی شما است. با شروع این مناسبت شاد، توجه به برخی مسائل کلیدی برای تضمین یک جشن آرام و به یاد ماندنی ضروری است. در این مقاله، مهم‌ترین جنبه‌های عروسی و تالار عروسی ایده آل را بررسی می‌کنیم که برای […]