چگونه مثل حرفه ای ها اجاق گاز بخریم ؟

بررسی و معرفی ۱۳۹۶/۰۵/۱۹

چگونه اجاق گاز مناسب انتخاب کنیم

راهنمای خرید اجاق گاز مناسب

راهنمای خرید اجاق گاز

اجاق گاز ها، یکی از مهم ترین وسایل خانه و آشپزخانه هستند. وسیله ای که دست کم روزی یک بار به سراغش می روید و غذای مورد علاقه تان را به کمک آن طبخ می کنید. اما اگر بخواهید اجاق گازی مناسب تهیه کنید، به چه نکاتی توجه می کنید؟ ویژگی های یک اجاق گاز خوب چیست؟ هر کدام از اجاق گاز ها، مناسب چه کاری هستند؟

امروزه به لطف تنوعی که پیشرفت های تکنولوژی برای لوازم خانگی به ارمغان آورده، هر کسی می تواند مطابق احتیاجات، علاقه و امکاناتی که در اختیار دارد، دست به انتخاب وسایل مورد نیازش بزند. اجاق گاز ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. در این مقاله می خواهیم به طوری جامع و تصویری، انواع اجاق گاز را به همراه قابلیت هایشان معرفی کرده و نکاتی را که هنگام خرید باید در نظر داشته باشید بیان کنیم. ما به شما کمک می کنیم مناسب ترین اجاق گاز را تهیه کنید، پس تا انتهای مطلب با راهنمای خرید اجاق گاز مناسب با ما همراه باشید.

 

ابعاد اجاق گاز و تعداد شعله

اولین چیزی که باید در خرید یک اجاق گاز مناسب به آن دقت کنید، میزان فضاییست که در آشپزخانه در اختیار دارید. مهم تر از آن، تعداد دفعات و مقدار غذایی که می پزید. هر چه تعداد شعله های اجاقتان بیشتر باشد، ابعاد آن هم بزرگتر خواهد بود. توجه به این دو نکته، شما را به سمت تصمیم گیری در مورد تعداد شعله های اجاق، سوق می دهد. اگر اجاق گاز کوچکی انتخاب کنید، باید در هر بار پخت و پز، انتظار خالی شدن شعله های گاز را بکشید.  اگر اجاق گاز شما بیش از اندازه بزرگ باشد، پولتان را صرف خرید اجاقی کرده اید که ممکن است هیچگاه از بعضی شعله های آن استفاده نکنید.

 

نوع استفاده

آیا از آن دسته افرادی هستید که همیشه به دنبال پخت کیک یا گریل کردن و بریان کردن هستید؟ یا همیشه از غذا های فریز شده استفاده می کنید و به وسیله ای نیاز دارید تا آنها را گرم کنید؟ پس بی تردید باید اجاق گازی را انتخاب کنید که دارای فر باشد. اگر صرفا هدفتان از خرید اجاق گاز، پخت و پز های ساده است، می توانید فقط پنل اجاق گاز را بگیرید و از خرید اجاق گاز های فر دار صرف نظر کنید. در مقابل، اگر کاربر حرفه ای هستید، باید به دنبال اجاق گاز های پیشرفته و فر های مجزای حرفه ای باشید.

 

نوع سوخت مصرفی

شاید در گذشته ای نه چندان دور، اجاق های ذغالی، تنها انتخاب موجود بودند. امروزه اما، اجاق گاز ها از نظر نوع سوخت مصرفی هم با یکدیگر تفاوت دارند. در این بخش، اجاق گاز ها را از این نظر طبقه بندی می کنیم .

 

اجاق های برقی

همانطور که از نام آنها پیداست، از برق به عنوان سوخت استفاده می کنند. در اجاق های برقی، صفحه ای به وسیله ی نیروی برق گرم شده و به دمای مورد نظر می رسد. یعنی استفاده از حرارت غیر مستقیم برای پخت و پز. گاهی تصور می شود به دلیل اینکه حرارت غیر مستقیم است، عملکرد این اجاق گاز ها، از نوع گازی آن ضعیف تر است. اما اینگونه نیست و این اجاق ها نیز سرعت طبخ بالایی دارند. اجاق های برقی، خود به دو دسته تقسیم می شوند:

 

اجاق گاز های برقی سطح صاف

راهنمای خرید اجاق گاز

سطح رویی این اجاق گاز ها از شیشه، سرامیک یا ترکیب این دو (شیشه-سرامیک) ساخته شده است. اجزای گرم کننده در زیر این صفحه قرار دارند. یک سنسور درونی در این اجاق ها تعبیه شده، که به شما نشان می دهد تا چه زمانی اجاق گاز هنوز گرم است. البته باید توجه کرد که در برخی مواقع، سرد شدن گاز را نشان نمی دهد. همچنین سطح شیشه ای این اجاق ها، نسبت به خراشیده شدن و ضربه آسیب پذیر می باشد و نمی توانید هر ظرفی را روی آنها قرار دهید. ظروف مورد استفاده روی این اجاق گاز ها باید ویژگی های خاصی داشته باشند و باعث ترک خوردن سطح نشوند. از مزایای این مدل، می توان به توزیع همگون انرژی و پخت یکنواخت غذا اشاره کرد.

 

اجاق گاز های برقی کویل دار

اجاق گاز برقی

سطح رویی این اجاق ها، کویل های پیچیده شده ایست که به حالت دایره ای درآمده اند. حرارت از همین کویل ها تولید می شود. اجاق های کویلی دارای ترموستاتی هستند که روشن بودن اجاق گاز را به شما اطلاع می دهند. البته این سنسور ها، سرد یا گرم بودن اجاق را مشخص نمی کنند. اجاق های کویلی، به دلیل پختن ناهمگون غذا بدنام هستند. دلیل این ناهمگونی این است که در کویل ها، حرارت به طور مساوی زیر ظرف پخت تقسیم نمی شود. یکی دیگر از معایب این مدل، گرم و سرد شدن بسیار کند کویل هاست. اما در کل، قیمت خرید این اجاق گاز ها، نسبت به مدل سطح صاف، ارزان تر است.

 

اجاق های گازی

این نوع از اجاق ها، با گاز طبیعی یا پروپان (بسته به نوع سوختی که در منطقه مورد استفاده قرار می گیرد) کار می کنند و رایج ترین نوع هستند. در این مدل، طبخ به طور مستقیم در تماس با شعله انجام می گیرد. اگرچه اجاق های گازی کمی گرانتر از اجاق های برقی هستند، اما در طولانی مدت، هزینه های سوخت مصرفی آنان کمتر است.

 

اجاق های دو سوختی

این نوع اجاق گاز ها، در قسمت رویی خود از گاز استفاده می کنند و دارای شعله هستند، اما فر آنها از برق استفاده می کند. این مدل، ایده آل برای کسانیست که میخواهند از مزایای پخت با شعله در بالا و پخت یکنواخت با برق در پایین اجاق گاز استفاده کنند.

 

ظاهر و خصوصیات فیزیکی

اجاق گاز ها، تفاوت های ظاهری زیادی با یکدیگر دارند. البته این تفاوت ها صرفا در ظاهر آنان تغییر ایجاد نمی کند و همزمان باعث تغییر کارایی آنها نیز می شود. در این بخش دسته بندی های ظاهری اجاق گاز ها را بررسی کرده و ویژگی های هر یک را بیان می کنیم.

 

اجاق های ساده ی ایستاده

اجاق گاز ایستاده

این نوع اجاق گاز ها، دارای دو پنل کنترلی هستند. یکی مربوط به اجاق که در زیر صفحه ی پخت واقع شده و دیگری پنل مربوط به فر، که در پشت اجاق به صورت ایستاده قرار دارد. در واقع به گونه ای طراحی شده اند تا هر جایی که می خواهید آنها را قرار دهید، کنار دیوار، بین کابینت یا هر فضایی که برای آن در نظر گرفتید.

 

اجاق های اسلاید این یا کشویی

اجاق گاز کشویی

تفاوت این اجاق ها با مدل ایستاده، در جای قرار گیری پنل فر است. یعنی به گونه ای طراحی شده اند که همسطح با کابینت قرار بگیرند و پنل فر آنها در جلو قرار گرفته است. قیمت این مدل در مقایسه با مدل ایستاده بیشتر است.

 

اجاق های دراپ این

این مدل مشابه اجاق کشوییست و همانند آن، همسطح با کابینت قرار می گیرد. تفاوت این دو مدل، در این است که اجاق های دراپ این، از لحاظ ظاهری به گونه ای به نظر می رسند که انگار دورن کابینت قرار گرفته اند.

 

امکانات جانبی

اجاق گاز های امروزی، امکانات جانبی متنوعی دارند، سیستم شستشوی خودکار، فندک مجزا برای فر و گاز، قفل کودک، ترموکوپل، جوجه گردان، فن هوای گرم و حتی سیستم هوشمند هشدار سوختگی غذا. اینها، همه از آپشن هاییست که در صورت نیاز می توانید آنها را در معیار های خریدتان بگنجانید. ترموکوپل وسیله ایست که در صورت خاموش شدن شعله، جریان گاز را قطع می کند و یکی از مهم ترین امکانات جانبیست که باید آن را در اول لیست بگنجانید.

علاوه بر این، اگر در خانه کودکی بازیگوش دارید، قفل کودک می تواند ایمنی دلبندتان را تضمین کند. فن هوای گرم باعث پخش یکنواخت حرارت در فر شده و فرایند پختن را تسریع می کند. برخی اجاق گاز ها، دارای فر دو قسمتی هستند که در هر کدام می توانید به صورت مجزا پخت و پز کنید. علاوه بر این، وجود صفحه نمایش های لمسی و حالات مختلف پخت (کیک، مرغ و گوشت و …)  به همراه تایمر، می تواند لذت آشپزی را دو چندان کند و راحتی بیشتری برایتان به ارمغان بیاورد.

 

استاندار های مورد نیاز

مصرف انرژی اجاق گاز

زمانی که صحبت از برچسب انرژی می شود، عموما به یاد یخچال ها می افتیم، در صورتی که اجاق گاز ها هم دارای استاندارد های مشخص و برچسب مصرف انرژی هستند. با توجه به اینکه سوخت مصرفی در اغلب اجاق گاز ها، گاز شهریست، برای حفظ ایمنی خود و خانوادتان، حتما اجاق گاز های استاندارد بخرید و نصب آن را به متخصصین بسپارید.

 

امیدواریم مطالب فوق مورد توجه شما قرار گرفته باشد و در هنگام خرید اجاق گاز ، مثل حرفه ای ها، محصول مناسب خود را انتخاب کنید.

 

آخرین نوشته ها

  • انواع ماساژ

    آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آر...

    با در - دیدگاه‌ها برای آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آرامش و سلامتی بسته هستند

    ماساژ، هنر لمس درمانی، قدمتی دیرینه در تاریخ بشر دارد.از گذشته‌های دور، انسان‌ها از قدرت لمس برای التیام درد، آرامش عضلات و ارتقای سلامت جسم و روح خود استفاده می‌کردند. امروزه نیز ماساژ به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های طب جایگزین، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم شما […]

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]