هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان

بررسی و معرفی ۱۴۰۳/۰۱/۲۰

معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر از دست ندهید. در ادامه، زیباترین عمارت‌های مزین به هنرهای اصیل و سنتی اصفهان را خدمت شما عزیزان معرفی می‌کنیم. تا پایان همراه ما باشید.

خانه بخردی اصفهان

خانه بخردی که حالا یکی از معروف‌ترین اقامتگاه‌های سنتی اصفهان به‌شمار می‌رود، یکی از دیدنی‌ترین بناهای این شهر با رنگ‌و‌بوی معماری ایرانی است که قدمت آن را به دوران صفویه نسبت می‌دهند. این بنا که همچون نگینی در محله سنبلستان اصفهان می‌درخشد، با قدمتی بیش از ۴۰۰ سال، انتخابی بسیار ایده‌آل برای اسکان در این شهر محسوب می‌شود؛ بنابراین، می‌توانید رزرو آنلاین آن را در کنار خرید بلیط پیش فروش قطار اصفهان انجام دهید.

خانه تاریخی حقیقی

خانه اخوان حقیقی که شاهکاری دیگر از معماری اصیل ایرانی محسوب می‌شود، متعلق به دوران صفوی است که خود به‌تنهایی موزه‌ای از هنرهای تزیینی به‌شمار می‌رود. این بنا همچون سایر خانه‌های تاریخی شامل بخش‌های اندرونی و بیرونی است که خلوتگاه آن در قسمت شرقی، شاه‌نشین آن در بخش شمالی و اتاق‌های آن در قسمت غربی واقع شده‌اند. حیاط نسبتا بزرگی با باغچه‌ای بسیار زیبا و سرسبز نیز در بخش جنوبی ساختمان قرار دارد که زیبایی آن را دوچندان کرده است. اگر بازدید از این اثر و تماشای روح و روان هنر اصیل ایرانی برای شما جذابیت دارد، به چهار‌راه تختی اصفهان، چهارباغ پایین، کوچه پردیس این شهر مراجعه فرمایید.

خانه کشیش اصفهان

همان‌طور‌که می‌دانید، مهم‌ترین اقدام بعد از تهیه پیش فروش بلیط قطار اصفهان و مشخص‌شدن زمان سفر، رزرو بهترین اقامتگاه این شهر است. خانه تاریخی کشیش اصفهان که در خیابان حکیم نظامی و کوچه سنگ‌تراشان قرار دارد، یکی از معروف‌ترین اقامتگاه‌های سنتی این شهر است که قدمت آن را به دوران قاجار نسبت می‌دهند. شاه‌نشین، هشتی، یک ایوان بزرگ و ۱۱ اتاق، از‌جمله مهم‌ترین قسمت‌های این بنا هستند که با آینه‌کاری و گچ‌بری تزیین شده‌اند. جالب است بدانید که قدمت این بنا به حدود ۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

خانه تاریخی امین‌التجار

امین‌التجار نام یکی دیگر از بناهای تاریخی و پرشکوه شهر زیبای اصفهان است که در خیابان عبدالرزاق و در محله پشت‌بارو قرار دارد. این خانه در‌واقع متعلق به یک تاجر مشهور اصفهانی به‌نام محمدعلی امین‌التجار بوده که در دوران قاجار بنا شده است. این عمارت از منظر معماری بسیار زیبا و تماشایی به‌نظر می‌رسد که توسط سید رضاخان قجری در دو طبقه مجزا ساخته شده است. در طبقه اول این خانه، یک حوض بزرگ به‌همراه سه فواره قرار داشته که زیبایی چشمگیری دارد. در طبقه دوم نیز تالاری برای پذیرایی از میهمانان ساخته شده است و در طبقه آخر آن، ۱۴ اتاق یکسره وجود دارد که با گچ‌بری و آیینه‌کاری تزیین شده‌اند.

کافه‌رستوران دهدشتی

اگر رزرو پیش فروش بلیط قطار قم اصفهان را نهایی کرده‌اید و در‌حال برنامه‌ریزی برای بازدید از اماکن تاریخی این شهر هستید، کافه‌رستوران دهدشتی یکی از آن مکان‌هایی است که به‌هیچ‌وجه نباید فرصت بازدید آن را از دست بدهید. این کافه‌رستوران قجری که یکی از بناهای تاریخی ارزشمند اصفهان محسوب می‌شود، در خیابان چهارباغ عباسی، خیابان دروازه دولت، خیابان مسجد باب‌الرحمه، کوچه جهان‌نما و انتهای بن‌بست دهدشتی، قرار دارد.

معماری این خانه آن‌قدر زیبا و تماشایی بوده و بارها درباره آن سخن گفته شده است که بیشتر مسافران از همان زمان رزرو بلیط پیش فروش قطار برای بازدید آن ذوق و هیجان دارند. این خانه در‌واقع یک پلان مستطیل‌شکل ۱۰۰۰متری است که در مرکز آن یک حوضچه فیروزه‌ای‌رنگ قرار دارد. اتاق‌های ساختمان نیز در چهار ضلع شمالی، جنوبی، غربی و شرقی آن با تزیینات گچ‌بری و آینه‌کاری قرار گرفته‌اند. قدمت این بنا که به بیش از ۲۰۰ سال پیش می‌رسد نیز بر ارزش و اعتبار آن افزوده است. نوشیدن یک فنجان چای در این بنای تاریخی لذت خاصی دارد که خاطره زیبای آن هرگز از ذهن شما پاک نخواهد شد.

خانه معروف طباطبایی‌ها

مگر می‌شود که قصد خرید بلیط پیش فروش قطار اصفهان را داشت و در فکر بازدید یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی آن یعنی خانه معروف طباطبایی‌ها نبود؟! این عمارت بی‌نظیر که دستور ساخت آن در سال ۱۲۵۰ هجری قمری و در دوران حکومت قاجاریه صادر شده، یکی از زیباترین و تاریخی‌ترین بناهای استان اصفهان بوده که در شهر زیبای کاشان واقع شده است.

علی مریمی کاشانی معمار سرشناس این بناست که در سابقه کاری خود ساخت خانه بروجردی‌ها و امین‌الدوله را نیز برعهده داشته است؛ اما بی‌شک عمارت طباطبایی‌ها معروف‌ترین اثر اوست. این خانه سه بخش اصلی دارد که شامل قسمت‌های اندرونی، بیرونی و بخش مختص خدمه می‌شود؛ این خانه در‌مجموع ۴۰ اتاق، ۴ حیاط زیبا، ۴ سرداب، سه عدد بادگیر و دو رشته قنات دارد.

خانه تاریخی اعلم اصفهان

خانه اعلم که یادگاری از دوران قاجار بوده، یکی دیگر از بهترین نمونه‌های معماری اصیل ایرانی است که در صدر لیست مهم‌ترین خانه‌های تاریخی اصفهان قرار می‌گیرد. طرح و رنگ‌های استفاده‌شده در ساخت این بنا آن‌قدر اصیل و ایرانی است که حتی در برخی از قسمت‌های آن معماری دوران صفویه نیز به‌چشم می‌خورد. آینه‌کاری، حجاری، گچ‌بری، منبت‌کاری و نقاشی، از‌جمله بارزترین و زیباترین هنرهای ایرانی هستند که در بخش‌های مختلف خانه همچون اتاق‌های ۳دری، ۵دری و تالار ۷دری آن مشاهده می‌شوند.

راهنمای خرید بلیط قطار قم اصفهان

حال که معروف‌ترین و محبوب‌ترین خانه‌های تاریخی اصفهان با معماری اصیل ایرانی را شناخته‌اید، وقت آن رسیده که رزرو بلیط پیش فروش سفر به این شهر را قطعی و به مهد آثار تاریخی ایران سفر کنید. فلای تودی، بزرگ‌ترین و معتبرترین سایت فروش بلیط قطار و هواپیما و رزرو هتل در سطح کشور است که امکان خرید ارزان‌ترین بلیط قطار قم اصفهان را برای شما فراهم می‌کند؛ به‌این‌ترتیب که پس از واردکردن مبدأ، مقصد و تاریخ سفر، انواع بلیط های قطار این شهر را از ارزان‌ترین به گران‌ترین نمایش می‌دهد. با بررسی امکانات قطارها، قیمت و ترجیحات شخصی، در‌نهایت می‌توانید بهترین گزینه را برای خود رزرو فرمایید.

آخرین نوشته ها

  • انواع ماساژ

    آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آر...

    با در - دیدگاه‌ها برای آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آرامش و سلامتی بسته هستند

    ماساژ، هنر لمس درمانی، قدمتی دیرینه در تاریخ بشر دارد.از گذشته‌های دور، انسان‌ها از قدرت لمس برای التیام درد، آرامش عضلات و ارتقای سلامت جسم و روح خود استفاده می‌کردند. امروزه نیز ماساژ به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های طب جایگزین، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم شما […]

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]