مشخصات یک کولر گازی و اسپلیت ایده آل

بررسی و معرفی ۱۳۹۶/۰۶/۰۴

راهنمای انتخاب کولر گازی

در ماه های گرم سال که پس از یک روز کاری به خانه باز می گردید، وجود کولر گازی، می تواند شما را به بهشت ببرد! پیشرفت هایی که در ساخت کولر های گازی صورت گرفته است باعث شده تا این وسیله بسیار محبوب شوند. ویژگی هایی مثل قدرت خنک کنندگی بالا، سر و صدای کم و قابلیت های هوشمند. البته، اگر در زمان خرید این محصول، دقت کافی نداشته باشید، ممکن است تجربه ی شما از کولر گازی بسیار ناراحت کننده باشد!

راهنمای انتخاب کولر گازی مناسب

در انتخاب کولر گازی مناسب، عوامل زیادی دخیل هستند. از این عوامل، می توان متراژ خانه، منطقه ی آب و هوایی و نوع کمپرسور کولر را نام برد. اگر قصد خرید کولر گازی مناسب را دارید، با ما همراه باشید تا مهم ترین نکات خرید این وسیله را بیان کنیم.

 

انواع کولر گازی

کولر های گازی انواع مختلفی دارند. باید با توجه به کارایی هر یک و نیاز خودتان، یکی از سه حالت زیر را انتخاب کنید.

 

کولر گازی یک تکه یا پنجره ای

کولر گازی پنجره ای

کولر های یک تکه، همانطور که از نامشان پیداست، یک سیستم یکپارچه هستند. نصب این کولر ها احتیاج به برق کشی و نصب جداگانه ی قطعات ندارد. فقط کافیست که آنها را در محل مناسب (درون پنجره به صورت یک سر در داخل خانه و سر دیگر در هوای بیرون) قرار داده و کابل برق را متصل کنید.

قیمت کولر گازی پنجره ای، به نسبت سایر مدل ها پایین تر است. البته مصرف برق آنها بسیار بالاست که در مدت زمان طولانی، باعث پرداخت هزینه های گزاف برق می شود. همچنین معمولا کارکرد کمپرسور این کولر ها، سر و صدای زیادی ایجاد می کند.

 

کولر گازی اسپلیت یا دو تکه

کولر گازی اسپلیت

این کولر ها از دو بخش تشکیل شده اند. یک یونیت که در خارج خانه نصب می شده و یونیت اسپلیت که داخل خانه نصب می شود. برای اتصال این دو بخش هم باید از لوله های مخصوص (عموما مسی) استفاده شود. طول این لوله ها نمی تواند از حد مشخصی بیشتر باشد و این یکی از محدودیت های نصب اسپلیت ها است. میزان طول مجاز روی بسته بندی کولر درج می شود.

نصب کردن اسپلیت ها به اندازه ی کولر های پنجره ای ساده نیست و باید حتما توسط متخصص انجام شود. همچنین بر خلاف مدل پنجره ای که راحت قابل جمع کردن است، این مدل روی دیوار باقی می ماند.

برخی اسپیلیت ها، توانایی تولید گرما را نیز دارند. اگر چنین دستگاهی خریداری می کنید، در فصل های سرد سال نیز می توانید از آن استفاده نمایید، پس با یک تیر، دو نشان زده اید.

 

کولر گازی ایستاده یا قابل حمل

کولر گازی ایستاده قابل حمل

کولر گازی پرتابل یا قابل حمل در اندازه های متفاوت تولید می شود. اندازه های بزرگ آن، برای استفاده در مکان های عمومی و تجاریست. از اندازه های کوچکتر هم می توان در خانه استفاده کرد. تفاوت عمده ی این کولر ها با مدل پنجره ای، در مکان قرار گیری آنهاست. لازم نیست این کولرها را در  پنجره و فضای آزاد قرار داد. می توانید در هر قسمتی که می خواهید، قرارشان دهید. اگر امکان نصب کولر دو تکه را ندارید، می توانید از این مدل استفاده کنید.

 

قدرت کولر های گازی

انواع کولرگازی ها با توانایی های متفاوتی تولید می شوند. اینطور نیست که هر چقدر توان کولر گازی بالا تر باشد، بهتر است. شما باید مدل هایی را انتخاب کنید که برایتان مناسب هستند. اگر توان کولر شما کم باشد، باید مدام آن را روشن کنید و در نهایت هم به دمای مطلوب نمی رسید. اگر توان کولر بیش از حد باشد، باید دائما آن را خاموش و روشن کنید و علاوه بر ایجاد سرمای بیش از حد، هزینه ی بالای برق را نیز متقبل شوید.

در ادامه، اصطلاحات متعارف برای بیان قدرت خنک کنندگی کولر گازی را بیان می کنیم تا بتوانید انتخاب درستی داشته باشید.

 

میزان خنک کنندگی

حتما هنگام صحبت فروشنده ها در مورد کولرگازی، شنیده اید که برای مدل های مختلف، یک عدد را به زبان می آورند. برای مثال می گویند فلان مدل، ۱۰۰۰۰ است. این اعداد، در واحد BTU هستند. BTU واحد انرژی در دستگاه انگلیسی است و در اینجا به معنای توان سرمایشی کولر است. هر چقدر عدد BTU بیشتر باشد، قدرت خنک کنندگی آن بیشتر است.

برای اینکه BTU مناسب را انتخاب کنید، باید عواملی مثل آب و هوای منطقه، میزان گرما، ابعاد اتاق، میزان نور و گرمای ورودی به خانه و گرمای دستگاه های خانگی را در نظر بگیرید. به طور کلی می توانید از فرمول زیر استفاده کنید؛

اتاق های تا ۴۰ متر، توان ۱۰۰۰۰

اتاق های ۴۰ تا ۵۰ متر، توان ۱۰۰۰۰ تا ۱۳۰۰۰

اتاق های ۵۰ تا ۶۰ متر، توان ۱۳۰۰۰ تا ۱۵۰۰۰

اتاق های ۶۰ تا ۷۰ متر، توان ۱۵۰۰۰ تا ۱۸۰۰۰

اتاق های بالا تر از ۷۰ متر، توان ۱۸۰۰۰ تا ۲۴۰۰۰ و بالاتر

اگر در شرایط آب و هوایی گرم و مرطوب هستید، می توانید به توان انتخاب شده، تا ۱۵% اضافه کنید. البته، همواره درست ترین راهنمایی ها را می توانید از فروشنده ها بگیرید. آنها به دلیل تجربه ی بالایی که در فروش در آن منطقه دارند، می توانند بهترین گزینه را پیشنهاد دهند.

 

میزان پرتاب باد

راهنمای خرید کولر گازی

به حداکثر فاصله ای که باد کولر به آن می رسد، توان پرتاب باد می گویند. این فاصله با متر یا فیت مشخص می شود و هر چقدر بیشتر باشد، نشان دهنده ی طراحی بهتر و قدرت کولر گازی است. باید با توجه به شکل اتاق، کولری را انتخاب کنید که توانایی ارسال باد خنک را به همه ی قسمت ها داشته باشد.

 

طراحی بهینه

باید ببینید کولر گازی شما چگونه باد خنک تولید شده را پخش می کند؟ آیا پره های آن طوری طراحی شده اند که همه جا را یکنواخت خنک کنند؟ آیا توانایی چرخش و حرکت در جهات مختلف را دارند؟

 

نوع کمپرسور

انواع کمپرسور کولر گازی

شکل کار کولر های گازی، به طوریست که رطوبت هوا را می گیرند. کمپرسور هم مهم ترین قطعه ی کولر گازی است. وظیفه آن، خنک کردن گاز داغ شده است. انواع مختلفی از کمپرسور ها وجود دارند که می توانند ویژگی های کولر را دستخوش تغییر کنند. در هر کدام، میزان رطوبت گیری از هوا، قدرت و مصرف انرژی متفاوت است. در ادامه، انواع کمپرسور را معرفی می کنیم.

کمپرسور پیستونی

کمپرس های پیستونی، از قدیمی ترین ها هستند. این کمپرسور ها، کاملا مشابه با مدل های استفاده شده در یخچال بوده و با توجه به توان بالایشان در خنک کنندگی و تحمل گرما، برای مناطق گرم و مرطوب مناسب اند. برای مناطق خشک، بهتر است از این مدل استفاده نشود زیرا هوا را کاملا خشک می کند و ممکن است کارایی لازم را نیز نداشته باشد.

کمپرسور روتاری

مدرن تر از کمپرسور های پیستونی هستند، اما توان آنها کمتر است. برای استفاده در مناطق معتدل ساخته شده اند. البته، نوع تروپیکال آن، برای آب و هوای خشک مورد استفاده قرار می گیرد. فقط، باید توجه داشت که به دلیل تحمل حرارت پایین، ممکن است کمپرسور در مناطق گرم بسوزد.  این دسته از کمپرسور ها، مصرف برق و انرژی کمتری دارند و رایج ترین مدل مورد استفاده در کولر ها هستند.

کمپرسور اسکرول (رولی)

کمپرسور های رولی، دارای توانی بالا، تحمل گرمای زیاد و عملکردی بهتر از سایر مدل ها هستند. بازدهی این کمپرسور ها خوب است و سر و صدای کمی ایجاد می کنند. البته، به دلیل بالا تر بودن قیمت کمپرسور های رولی، در مدل های محدودی از آنها استفاده می شود.

 

مصرف انرژی

مصرف انرژی کولر گازی

یکی از مهم ترین عواملی که باید درباره ی کولر گازی در نظر گرفت، میزان مصرف انرژی آن است. کولر های گازی می توانند بسیار پر مصرف باشند. در صورتی که نمی خواهید ماهانه با قبض برقی نجومی مواجه شوید، باید میزان برق مصرفی کولر را در نظر بگیرید.

معیاری که برای بازده انرژی کولر استفاده می شود، EER است. EER نشان می دهد که کولر گازی، چقدر از انرژی برق دریافتی را به هوای خنک تبدیل می کند. هرچه عدد EER بالا تر باشد، نشان دهنده ی کارکرد بهتر دستگاه است. در برچسب انرژی، عموما بازدهی کولر، عدد EER و کلاس آب و هوایی نوشته می شوند.

 

وجود اینورتر

اینورتر کولر گازی

اینورتر یک بورد الکتریکی است که درون برخی کولر ها نصب شده و فعالیت موتور و کمپرسور را کنترل می کند. در کولر گازی های فاقد اینورتر، زمانی که دمای محیط به حد دلخواه می رسد، کمپرسور خاموش می شود. پس از افزایش دمای محیط، دوبار کمپرسور فعالیت خود را آغاز می کند. این خاموش و روشن شدن، انرژی برق بسیار زیادی مصرف می کند و باعث کاهش عمر کمپرسور نیز می شود.

وجو اینورتر باعث می شود تا پس از به دما رسیدن محیط، فعالیت موتور و کمپرسور فقط کاهش یابد. این کاهش فعالیت به جای خاموش و روشن کردن های متوالی، مزایای زیادی دارد. اولا که مصرف انرژی، بیش از ۵۰% کاهش می یابد. ثانیا، عمر مفید کمپرسور بیشتر می شود. از همه مهم تر، فعالیت کولر گازی یکنواخت می شود و همواره می تواند دمای محیط را در حد ثابتی نگه دارد. در صورتیکه در مدل های فاقد اینورتر، دمای هوا یا خیلی سرد است و یا گرم می شود.

 

سایر نکات قابل توجه

میزان نویز تولیدی

راهنمای انتخاب کولر گازی

خانه، مکان امنی برای آسایش شماست. در صورتی که کولر انتخابی شما، با سر و صدای زیادی کار کند، می تواند اعصابتان را به هم بریزد. در زمان خرید کولر گازی، به عدد درج شده در مورد صدای تولیدی، دقت کنید. این عدد با دسی بل (db) نشان داده می شود و هر چقدر کمتر باشد بهتر بوده و نشان دهنده ی تولید صدای کمتر است.

 

خواص آنتی باکتریال

هر جایی که آب، و هوا در کنار یکدیگر وجود دارند، امکان رویش باکتری نیز وجود دارد. اگر باکتری ها و آلودگی در کولر گازی شما شروع به رشد کنند، بوی نامطبوعی از آن ساطع می شود. آلودگی زدایی آن هم کار ساده ای نیست. در برخی مدل های کولر گازی، خاصیت آنتی باکتریال وجود دارد که باعث از بین رفتن میکروب ها می شود. همچنین برخی مدل ها پا را فراتر گذاشته و هوای خانه را نیز ضد عفونی می کنند.

 

تعداد اسپلیت مورد استفاده

گاهی ممکن است لازم باشد برای چند اتاق کولر گازی بخرید. برخی کولر های گازی، چند کاربره هستند، یعنی یک یونیت خارجی می تواند چند یونیت داخلی را ساپورت کند. در صورتی که چنین امکانی فراهم باشد، می توانید به جای خرید چند کولر گازی، از یک عدد استفاده کرده و در هزینه ها صرفه جویی کنید.

 

سخن آخر

در نهایت، برای اینکه از خرید خود مطمئن باشید، سعی کنید از فروشند های معتبر و برند های شناخته شده خرید کنید. عموما این برند ها دارای گارانتی و خدمات پس از فروش خوبی هستند که می تواند خرید شما را تضمین کند.

امیدواریم مطالب فوق، مورد توجه شما قرار گرفته باشد. از همراهیتان سپاسگزاریم.

آخرین نوشته ها

  • انواع ماساژ

    آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آر...

    با در - دیدگاه‌ها برای آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آرامش و سلامتی بسته هستند

    ماساژ، هنر لمس درمانی، قدمتی دیرینه در تاریخ بشر دارد.از گذشته‌های دور، انسان‌ها از قدرت لمس برای التیام درد، آرامش عضلات و ارتقای سلامت جسم و روح خود استفاده می‌کردند. امروزه نیز ماساژ به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های طب جایگزین، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم شما […]

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]