راهنمای انتخاب سیستم گرمایشی مناسب برای ساختمان

بررسی و معرفی ۱۳۹۶/۰۶/۰۶

راهنمای انتخاب سیستم گرمایشی ساختمان

با فرا رسیدن فصل های سرد سال، کم کم وسایل گرمایشی جای خود را در خانه ها باز می کنند. تنوع این وسایل بالاست، اما اینکه چطور می خواهید خانه ی خود را گرم کنید، بسیار اهمیت دارد. انتخاب وسایل گرمایشی می تواند تاثیر زیادی بر کیفیت گرمای تولیدی، هزینه های جانبی و مصرف انرژی داشته باشد. اگر قصد انتخاب یک سیستم گرمایشی مناسب برای منزلتان دارید، با ما همراه باشید تا مهم ترین نکات در انتخاب این سیستم ها را بیان کنیم.

انتخاب سیستم گرمایشی مناسب ساختمان

سیستم گرمایشی مناسب، باید دارای ویژگی های زیر باشد؛

 

رعایت اصول ایمنی

راهنمای خرید سیستم گرمایشی ساختمان

در این سیستم ها، با سوخت، حرارت و گاز سر و کار داریم. هر یک از این موارد، در صورتی که مهار نشوند، می توانند فاجعه ای را رقم بزنند. باید قبل از خرید، اطمینان حاصل کنید که کیفیت دستگاه و لوله ها مناسب است و دارای حداقل استاندارد های لازم می باشد. همچنین نصب سیستم ها باید توسط متخصص انجام شده تا از هر گونه نشتی اجتناب شود.

 

بازدهی مناسب

راهنمای خرید پکیج گرمایشی

سیستم های گرمایشی، از سوخت های مختلفی استفاده می کنند. علاوه بر اهمیت نوع سوخت مصرفی، میزان بازدهی آن هم مهم است. ابتدا باید ببینید کدام نوع سوخت برای استفاده در محل زندگی شما مناسب است و سیستمتان را با توجه به این مسئله انتخاب کنید. سپس، دستگاه هایی را بخرید که بالاترین بازده را داشته باشند (بیشترین مقدار تبدیل سوخت به حرارت).

 

کیفیت و دوام بالا

مهم است که سیستمی که می خرید، از کیفیت کافی برخوردار باشد. گاهی ممکن است بتوانید با هزینه ی کمی، سیستم گرمایشی خریداری کنید، اما هزینه های تعمیرات و نگهداری آن، چند برابر قیمت خرید، هزینه روی دستتان می گذارد. در کل، هزینه ی تعمیرات این سیستم ها بالاست و باید قبل از خرید، اطمینان حاصل کنید که از پس آنها بر می آیید. خرید از فروشگاه های معتبر، وجود گارانتی و خدمات پس از فروش، می  تواند هزینه های شما را تا حد چشمگیری کاهش دهد.

 

انواع سیستم های گرمایشی ساختمان

در حالت کلی، سه نوع سیستم گرمایشی عمده وجود دارد. سیستم های برقی، سیستم های گازی و سیستم تهویه هوای دو منظوره. هر یک از این سه سیستم، مزایا و معایب خودشان را دارند.

سیستم های گرمایشی برقی

سیستم گرمایشی برقی

انواع بخاری های برقی در این دسته بندی جای می گیرند. اساس کار همه ی آنها یکی است؛ نیروی برق باعث داغ شدن المنت ها شده و گرما ایجاد می کند. به طور کلی، اکثر بخاری های برقی، قابل حمل هستند. هزینه ی خرید آنها مناسب است و دردسر های سایر وسایل گرمایشی را ندارند. در واقع، فقط با اتصال برق به آنها، شروع به کار می کنند و نیازی به اتصال تهویه و … نیست.

بخاری برقی

مصرف برق این بخاری ها بسیار بالاست و توصیه نمی شود که به عنوان سیستم گرمایشی اصلی در خانه استفاده شوند. همچنین، با توجه به میزان قدرتشان، برای اتاق های کوچک مناسب هستند.

راهنمای خرید بخاری

بخاری برقی در شکل ها و اندازه های متنوعی وجود دارند. برخی از آنها دارای فن هستند که گرمای انتقالی را با سرعت بیشتری انتقال می دهند و برخی دیگر به وجود المنت ها اکتفا کرده اند.

خرید بخاری برقی

دسته ای از این بخاری ها، در ابعاد کوچک و مناسب برای استفاده در حمام و دستشویی ساخته شده اند. ساختار آنها ضد آب است و معمولا قسمتی برای قرار دادن حوله در آنها وجود دارد.

 

سیستم های گرمایشی گازی

بخاری

راهنمای خرید بخاری

یکی از قدیمی ترین وسایل گرمایشی، بخاری ها هستند. این وسیله، با مصرف کمی گاز شهری، گرمای قابل توجهی تولید می کند و هزینه ی خرید آن هم ارزان است. بخاری ها تنوع بسیار گسترده ای در شکل و اندازه دارند و می توانید سایز آنها را با توجه به ابعاد اتاق انتخاب کنید.

گرچه نصب این وسیله بسیار ساده است، اما بهتر است توسط متخصص انجام شود. یکی از معایب بخاری گازی ، استفاده ی مستقیم از گاز است که در صورت عدم سوخت صحیح و مشکلات در نصب، می تواند بسیار خطر آفرین باشد و باعث خفگی شود.

بخاری ها هوا را خشک می کنند و با تولید دوده ممکن است موجب سیاه شدن دیوار و غبار گرفتن وسایل شوند. همچنین، با توجه به ابعادشان و شیوه ی نصب، باید روی زمین یا کنار دیوار، فضایی را به آنها اختصاص دهید که از سایر وسایل آسیب پذیر در برابر حرارت، دور باشند.

 

شومینه

شومینه

شومینه ها وسایل گرمایشی لوکس، ولی نه چندان مقرون به صرفه هستند! آنها گاز شهری را در فضای آزاد می سوزانند. این عمل ممکن است باعث آلودگی هوا و آتش سوزی شود همچنین به دلیل بازده پایین این وسیله، با مصرف سوخت زیاد، انرژی چندانی تولید نمی شود. در نهایت محبور می شوید در کنار شومینه، از سایر وسایل گرمایشی نیز استفاده کنید.

به هیچ عنوان توصیه نمی شود که از شومینه، استفاده ی شبانه روزی داشته باشید، زیرا هم هزینه ی زیادی روی دستتان خواهد گذاشت و هم خطرناک است. بهتر است در مقاطع زمانی کوتاه و فقط برای لذت بردن از شعله های آتش استفاده شود.

 

شوفاژ (رادیاتور)

شوفاژ رادیاتور

یکی از متداول ترین سیستم های گرمایشی، رادیاتور ها هستند. در این سیستم ها، لازم است مکانی به عنوان موتورخانه در نظر گرفته شود. در موتورخانه، آب به وسیله ی گاز شهری یا گازوئیل گرم شده و به وسیله ی نیروی برق درون لوله ها پمپ می شود. در نهایت، آب گرم شده به شوفاژ ها می رسد و با گردش آب داغ، هوای خانه گرم می شود.

شوفاژ ها بی خطر هستند و می توانند به راحتی خانه را گرم کنند. تولید هیچ گونه مواد زائدی نمی کنند و نیازی به تهویه ندارند، فقط کافیست چند وقت یکبار، هوای گیری شوند.

نصب شوفاژ دردسر های زیادی دارد، از اختصاص فضا برای موتور خانه و نصب تجهیزات آن، تا لوله کشی های طولانی. علاوه بر این، هزینه های نگهداری یک موتورخانه بالاست و برای ساختمان های مسکونی بزرگ پیشنهاد می شود.

موتور خانه، وابستگی به هر سه منبع انرژی، یعنی آب، برق و گاز دارد. گرچه مصرف آن خیلی بالا نیست، اما بروی هر سه قبض تاثیرگذار است! همچنین در صورت نبود یکی از این سه منبع، فعالیت آن مختل می شود.

انواع مختلفی از رادیاتور ها وجود دارد. برخی از آنها از گردش بخار استفاده می کنند که به آنها تک لوله ای می گویند. برخی دیگر هم که مدل رایج هستند و از گردش آب استفاده می کنند که به آن دو لوله ای می گویند. برای افزایش قدرت شوفاژ ها، باید ابعاد آنها بزرگتر شود. بزرگتر شدن ابعاد با اضافه شدن پره ها یا افزایش ابعاد آنها صورت می گیرد.

راهنمای انتخاب رادیاتور شوفاژرادیاتور شوفاژ

رادیاتور ها را با شکل دیواریشان که در خانه نصب می شوند به یاد داریم. نسل جدید این سیستم گرمایشی، رادیاتور های قرنیزی هستند. همانطور که از نامشان پیداست، در قرنز دیوار نصب می شوند، در نتیجه بدون اشغال هیچ گونه فضا، می توانید از مزایای رادیاتور ها استفاده کنید. نصب رادیاتور در دور تا دور دیوار، باعث گرم شدن کل خانه به صورت یکنواخت می شود.

 

پکیج

پکیج

پکیج ها پس از به وجود آمدن، کم کم جایگزین شوفاژ خانه ها شدند. با وجود پکیج، به یک موتورخانه ی مرکزی احتیاجی نیست و هر واحد مسکونی می تواند به طور جداگانه آنها را نصب کند. پکیج ها در دو نوع دیواری و ایستاده استفاده می شوند که نوع ایستاده، بزرگ تر و پر قدرت تر است و نوع دیواری کوچک است و روی دیوار نصب می شود.  جمعا، نصب و راه اندازی پکیج ها ساده تر از شوفاژ خانه است، فضای کمتری اشغال می کند و به دلیل نصب مستقل آنها در هر واحد، دیگر احتیاجی به لوله کشی های طولانی و پمپاژ آب نیست.

همچنین، هزینه های نگهداری و مصرف انرژی در آنها، از موتورخانه کمتر است. با وجود پکیج ها می توانید علاوه بر گرم کردن شوفاژ، آب مصرفی خود را نیز گرم کنید. گردش آب، مانع از هدر رفت آن می شود.

باید در نظر داشته باشید که وجود پکیج ممکن است به تنهایی برای گرم کردن خانه کافی نباشد و مجبور شوید از سایر وسایل گرمایشی نیز در کنار آن استفاده کنید.

 

گرمایش از کف

سیستم گرمایش از کف

یکی از مدرن ترین و بی دغدغه ترین سیستم گرمایشی، گرمایش از کف است. در این سیستم، آب می تواند به وسیله ی هر نوع منبعی (شوفاژ خانه، پکیج، سلول های خورشیدی و …) گرم شود. آب گرم، درون لوله های مخصوص کار گذاشته شده در زمین به حرکت در می آید و به وسیله ی انتقال حرارت تشعشعی، هوا را گرم می کند.

در این سیستم، مصرف انرژی به حداقل می رسد و بازدهی بسیار بالاست. علاوه بر اینکه هیچ فضایی از خانه اشغال نمی شود، هوا کاملا گرم و مطلوب خواهد بود و کل محیط خانه به صورت یکنواخت، گرم خواهد شد. می شود برای هر اتاق تنظیمات متفاوتی در نظر گرفت تا میزان گرمای آن مطابق میل هر شخص باشد. همچنین گرم بودن زمین، احساس لذت بخشی را ایجاد می کند و دیگر خبری از سرد بودن سرامیک ها نیست.

در کل شاید بتوان تنها عیب این سیستم گرمایشی را، هزینه ی بالای نصب اولیه آن دانست که فقط هم باید توسط متخصصین انجام شود. همچنین در صورت بروز نقصی در این سیستم، تعمیرات آن دشوار خواهد بود.

 

سیستم های تهویه هوای دو منظوره

فن کویل ها

فن کوئل

فن کویل ها که به صورت دیواری، زمینی و سقفی ساخته می شوند، یکی از سیستم های بهینه ی گرمایشی و سرمایشی هستند. در این سیستم ها، یک فن، هوا را از سمتی به سمت دیگر هدایت می کند. برای مثال، در مدل های زمینی، فن هوا را از پایین می کشد و به بالا هدایت می کند. مدت زمانی که هوا درون فن کویل است، با مایعاتی با درجه ی حرارت مختلف تماس پیدا کرده و دمای آن تغییر می کند.

راهنمای انتخاب سیستم گرمایشی تهویه

در فصول گرم سال، با عبور دادن مایعات مبرد، باعث خنک شدن هوا و در فصول سرد سال، با عبور دادن مایعات گرم، هوا را گرم می کنند. بازدهی این سیستم ها مناسب است و طراحی آنها به گونه ایست که کمترین صدا را تولید کنند.

معایب این سیستم گرمایشی، هزینه های بالای نگهداری آنهاست. موتور خانه ی آنها باید هر ۶ ماه یکبار به طور کامل سرویس شود و کاربری آن با توجه به وضعیت دما تغییر کند. همچنین خود فن کویل ها نیز احتیاج به مراقبت و پاکسازی دارند. در کل، استفاده از این سیستم گرمایشی، در اداره جات، ساختمان های بزرگ و مراکز خرید توصیه می شود.

 

اسپلیت ها

راهنمای خرید اسپلیت

اسپلیت ها که در دو مدل دیواری و قابل حمل تولید می شوند، از وسایل دو منظوره ی سرمایشی و گرمایشی هستند. با استفاده از این وسایل، می توانید در تابستان، خانه ی خود را سرد، و در زمستان آن را گرم کنید.

اسپلیت قابل حمل

ظاهر زیبا، اشغال فضای کم، استقلال هر واحد و هر اتاق و کاربرد دو منظوره، از مزایای این سیستم گرمایشی است. در نقطه ی مقابل، هزینه ی خرید بالا، کارایی کمتر در گرم کردن نسبت به خنک کردن و ایجاد سر و صدا، معایب این سیستم به شمار می آیند.

 

سخن آخر

هیچ کدام از سیستم های گرمایشی ذکر شده، بدون عیب نیستند. هر کدام از آنها، مزایا و معایب خود را دارند. چیزی که اهمیت دارد، انتخاب درست سیستم گرمایشی است که باید با توجه به ابعاد خانه، میزان بودجه، منطقه ی آب و هوایی و مصرف مناسب انرژی صورت بگیرد.

هنگام تصمیم گیری در مورد سیستم گرمایشی مناسب، حتما از متخصصین مشاوره بگیرید و مطمئن شوید که برای نگهداری آن، هزینه ی کافی و خدمات پس از فروش مناسب در دسترس است. همچنین، نکات ایمنی را جدی بگیرید و حتما از تجهیزات استاندارد استفاده کنید.

امیدواریم مطالب فوق، مورد توجه شما قرار گرفته باشد. از همراهیتان سپسگزاریم.

آخرین نوشته ها

  • انواع ماساژ

    آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آر...

    با در - دیدگاه‌ها برای آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آرامش و سلامتی بسته هستند

    ماساژ، هنر لمس درمانی، قدمتی دیرینه در تاریخ بشر دارد.از گذشته‌های دور، انسان‌ها از قدرت لمس برای التیام درد، آرامش عضلات و ارتقای سلامت جسم و روح خود استفاده می‌کردند. امروزه نیز ماساژ به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های طب جایگزین، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم شما […]

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]