بلوک سبک در ساخت سازه چه کاربردی دارد؟

بررسی و معرفی ۱۴۰۱/۰۴/۲۰

بلوک‌های ساختمانی از با اهمیت‌ترین و خاص‌ترین مواد لازم برای ساخت و ساز می‌باشند. این بلوک‌ها  قطعه‌های مستقل و پیش ساخته از سیمان و دیگر عناصر ساختمانی هستند که می‌توانند با مزیت‌های گوناگونی که دارند، به جای قسمتی از سازه استفاده شوند.

 بلوک سبک در ساخت سازه به عنوان یک بخش جدا در بدنه سازه بتنی یا فولادی استفاده میشود. نکته مهمی که درباره بلوک‌ها وجود دارد این است که اقسام گوناگونی از آنها تولید شده است و شما میتوانید با توجه به نیازی که سازه شما دارد بلوک مناسب را انتخاب کنید. از جمله پر مصرف ترین نوع مواد در صنایع ساخت و ساز، بلوک است که در مدل‌های گوناگونی وجود داشته و در ساخت آن مواد متفاوتی استفاده می‌شود.

با بلوک سبک بیشتر آشنا شوید.

بلوک سبک در سازه بسیار با اهمیت است. مواد اولیه با جای گرفتن در مجاورت هم و شکل گیری آنها در سایزهای گوناگون سبب به وجود آمدن بلوک ساختمانی با کاربرد‌های گوناگون شده است که بعضی از آنها در سقف و بعضی در دیوار استفاده می‌شوند. بلوک‌های ساختمان اقسام گوناگونی دارند که براساس فاکتور‌های متفاوتی طبقه بندی شده‌اند.  وزن آنها از جمله اصلی ترین فاکتور‌هایی است که جهت طبقه بندی شان مورد توجه قرار می‌گیرد. بلوک‌ها با توجه به وزن شان به سه گروه سبک، نیمه سبک و سنگین دسته بندی می‌شوند. همانگونه که از اسم بلوک‌های سبک‌ پیداست وزن کمی در مقایسه با دیگر بلوک‌ها دارند و این خصوصیت از اصلی ترین مشخصات این گروه از بلوک‌ها به شمار می‌آید. بلوک‌های سبک به چند گروه مختلف طبقه بندی می‌شوند که هر یک در ساخت بخش بخصوصی از یک بنا بکار گرفته می‌شوند. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید بلوک سبک میتوانید با کارشناسان ما در قطعات سیمانی پارسیان تماس حاصل فرمایید.

پرکاربرد ترین بلوک ها در ساخت سازه

این روزها بلوک‌های سبک تنوع زیادی دارند. انواع این بلوک‌ها از پودری پوزولان سبکدانه تولید می‌شوند که شامل بلوک سیمانی،لیکا، سبک گچی، فوم سقفی، سبک سفالی، هبلکس  ماسه ای و… می‌باشند.

بلوک سبک ماسه ای

به بلوک‌هایی که عناصر تشکیل دهنده مهم آنها ماسه، سیمان و آب هستند، بلوک‌های ماسه‌ای می‌گویند که در ساخت و ساز‌های زیادی از آنها استفاده می‌شود. بنابراین بلوک ماسه‌ ای نوعی بلوک سبک است که در بناهای زیادی در مدت زمان کم و بدون نیاز برای به کارگیری مواد خام در محیط ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند. از اصلی ترین موارد در تولید بلوک ماسه ای سنجش واحد‌های مواد برای ترکیب شدن می‌باشد. اما جهت تولید بهترین و مرغوب ترین بلوک‌های ماسه ای، باید با توجه به شرایط آب و هوایی هر منطقه آنها را ساخت.

بلوک سبک سه جداره:

این بلوک‌ها را در زمان ساخت دیوارهای خارجی، دیوار‌های میان واحدها، دیوارهای آسانسور، دیوارهای اطراف موتور خانه و… بکار می‌برند. از مخلوط اقسام پوکه‌های معدنی، آب و حباب‌های هوا تشکیل می‌شود. بکارگیری این نوع بلوک‌ها موجب افزایش خصوصیات عایق صدا، حرارتی و کارایی فیزیکی می‌شود.

بلوک سبک لیکا:

بلوک‌های سبک لیکا یکی از مهم‌ ترین تولیدات لیکا در کشور ما است. این نوع از بلوک‌ها از ترکیب سبک دانه با سیمان و آب به وجود می‌آیند. جهت ثبات سبکی آنها، قطعه‌های ریز دانه طبیعی بتن را از بین می‌برند. بنابراین محصول تولید شده در مقایسه با بتن نیمه سبک تخلخل‌های زیادی دارد. این بلوک‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که به شرح زیر است:

*مزایا: موجب بالا رفتن سرعت کار می‌شوند، کاهش صدمات حاصل از رخ داد‌های طبیعی، عدم ترک خوردگی، کاهش هزینه‌ها و راحتی کار.

*معایب: این بلوک ها در مقابل بلوک های معدنی دوام کمتری دارند

بلوک سبک گازی:

متشکل از آهک، سیمان و سیلیس است که قابلیت بازیافت دارد. سبک و مقاوم بودن بلوک گازی از خصوصیات منحصر به فرد آن به شمار می‌آید. این نوع بلوک دوام زیادی در برابر عناصر محیطی داشته و جهت ساخت و ساز در هر شرایط آب و هوایی مطلوب است.

بلوک های سبک چه کاربردی در سازه دارند؟

بلوک‌های سبک از کاربردی ترین متریال ساختمانی مدرن بوده که موجب تحول در صنایع ساختمانی شده است. این بلوک‌های کم وزن با استفاده از گسترش فناوری ابداع شده و با گذشت زمان جای بسیاری از مواد ساخت و سازهای سنتی را گرفته‌اند. بلوک سبک اکنون از اساسی ترین مواد ساختمانی محسوب می‌شود. این بلوک‌ها معمولا در سقف‌های تیرچه از نوع سیمان و بتن، دیوار‌ها، کف سازی و… کاربرد دارند. و همچنین سبب سرعت بخشیدن در ساخت و ساز می‌شود. با توجه به کیفیتی که دارند در بخش‌های گوناگون سازه قابل استفاده هستند. با توجه به انواع مختلف آن‌ها کاربرد بلوک سبک در ساخت و سازها کاملا مشهود و مشخص است.

به طور کلی چرا باید از بلوک سبک استفاده کنیم؟

کاربرد بلوک سبک در ساخت و سازها در سازه‌ها به طور قابل توجهی  باعث صرفه جویی زیادی در تعرفه‌ها، انرژی و مدت زمان اجرای کار می‌شوند. این نوع بلوک‌ها به دلیل داشتن بافت هوا دهی و وزن پایین در برابر سرما و گرما مانند عایق عمل می‌کنند. به سرعت قابل اجرا و نصب بوده و تعرفه جابجایی و احداث را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهند. همچنین بکارگیری این بلوک‌ها در ساخت و ساز سبب می‌شود که در برابر صدا عایق باشند و در زمان زلزله خسارت چندانی به همراه نداشته باشند.

در حال حاضر با توسعه فناوری و علم خلاقیت‌های بسیاری برای احداث سازه‌های کم وزن شکل گرفته است. زیرا یک بنای سبک علاوه بر استحکام‌ در مقابل بلایای طبیعی در خیلی از موارد دیگر مانند بالا بردن طول عمر مناسب سازه را به دنبال دارد. امروزه در صنایع ساختمانی و عمران بلوک‌های سبک بیشتر از هر چیزی به نظر می‌آید. این کالا‌های ارزشمند و کاربردی به خاطر خصوصیات گفته شده طرفداران زیادی در بین متقاضیان و مهندسان دارند. شرکت قطعات سیمانی پارسیان با داشتن سالها تجربه در زمینه انواع بلوک سبک در کنار شما خواهد بود تا بتوانید محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

آخرین نوشته ها

  • انواع ماساژ

    آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آر...

    با در - دیدگاه‌ها برای آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آرامش و سلامتی بسته هستند

    ماساژ، هنر لمس درمانی، قدمتی دیرینه در تاریخ بشر دارد.از گذشته‌های دور، انسان‌ها از قدرت لمس برای التیام درد، آرامش عضلات و ارتقای سلامت جسم و روح خود استفاده می‌کردند. امروزه نیز ماساژ به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های طب جایگزین، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم شما […]

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]