یک lms خوب چه ویژگی هایی دارد؟

بررسی و معرفی ۱۴۰۱/۰۵/۰۲

اگر ده سال پیش به کسی می‌گفتید که به زودی آموزش در فضای مجازی به یک امر معمول و همگانی تبدیل می‌شود، احتمالا حرف شما را باور نمی‌کرد.

با این حال ظهور انواع امکانات ارتباطی همچون تکنولوژی ۴G و ۴.۵G و همچنین رشد سرسام‌آور استفاده از گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، این موضوع غیرقابل باور را به واقعیت تبدیل کرده است. حالا دیگر نه تنها کلاس مجازی، بلکه دیگر فرآیندهای آموزشی نیز در بستر اینترنت انجام می‌شوند. سامانه ال ام اس (LMS) برای مدارس و دانشگاه‌ها این امکان را فراهم می‌کند. در ادامه با ویژگی‌های یک سامانه ال ام اس خوب آشنا می‌شویم.

سامانه ال ام اس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که می‌دانید آموزش، تنها به ارائه محتوای درسی در کلاس‌های درس ختم نمی‌شود. بدون وجود تکالیف درسی، فرآیند رفع اشکال، امکان پرسش و پاسخ و ارزیابی در قالب امتحان، نمی‌توان گفت که فرآیند آموزشی به درستی پیش رفته است.

سامانه ال ام اس چنین امکانی برای شما فراهم می‌کند. ال ام اس یا LMS مخفف Learning Management System به معنی سیستم مدیریت یادگیری است. در این سامانه تلاش بر این است تا تمام عناصر یک سیستم آموزشی از جمله کلاس درس، تکلیف‌دهی، پرسش‌وپاسخ و رفع اشکال و دست آخر امتحان در یک سامانه یکپارچه پوشش داده شود. با توجه به آنچه در سال‌های اخیر و به خصوص دوران کرونا دیده‌ایم، می‌توان گفت که سیستم‌های ال ام اس یکی از مهم‌ترین بازیگران در زمینه آموزش در سال‌های آتی خواهد بود. دانشگاه‌ها و مدارس نیز با شناخت امکاناتی که LMS در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد، به توسعه سامانه ال ام اس مختص خود روی آورده‌اند.

مانند هر سامانه الکترونیکی دیگر، ال ام اس نیز برای اینکه خدمات خود را به بهترین وجه انجام دهد، می‌بایست ویژگی‌های خاصی داشته باشد.  در ادامه این مطلب تعدادی از این ویژگی‌ها را با هم مرور می‌کنیم تا با یک سیستم ال ام اس خوب بیشتر آشنا شویم.

کلاس آنلاین؛ رکن مهم یک سامانه ال ام اس

سامانه‌های‌ ال ام اس بعضی محیط‌های آموزشی، از محیطی به جز محیط خود آن سیستم برای برگزاری کلاس آنلاین خود استفاده می‌کنند. اگر چه بسترهای خوب و معتبری مثل گوگل میت و اسکایپ هستند که امکانات زیاد آن‌ها، تجربه‌ای خوب را برای مدرسان و فراگیران فراهم می‌کند، با این حال هیچ چیز جای این را نمی‌گیرد که یک سامانه ال ام اس، کلاس مجازی مخصوص به خود را داشته باشد. داشتن کلاس مجازی کمک می‌کند یک سیستم ال ام اس، هویت پررنگی در ذهن دانش‌آموزان و دانشجویان پیدا کند. در نتیجه دیگر اجزای آن سامانه همچون بخش ارزیابی، تحویل تکالیف و غیره نیز در ذهن دانشجو اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند.

به‌علاوه برای ارتقای برند یک محیط آموزشی، اینکه کلاس مجازی را در محیطی مختص به خود برگزار کند، یک امر ضروری است. در این زمینه مدارس و دانشگاه‌ها می‌توانند با ایجاد تغییرات بر روی محیط متن باز بیگ بلو باتن، بخش کلاس مجازی را به سیستم ال ام اس خود اضافه کنند. با این کار هم از مزیت‌های سامانه محبوب بیگ بلو باتن بهره می‌برند و هم محیطی با نام و برند خود را به بخشی به از سامانه ال ام اس خود تبدیل کرده‌اند.

رابط کاربری مناسب در سامانه ال ام اس

متون بسیاری توسط اندیشمندان حوزه آموزش نوشته شده که در آن به ویژگی‌های محیط آموزشی مطلوب پرداخته شده است. یکی از این ویژگی‌ها نیز احساس راحتی افراد و دسترسی به بخش‌های مختلف محیط آموزشی برای همگان است.

همین مساله درباره سامانه ال ام اس نیز صدق می‌کند. هیچکس دوست ندارد سروکار او هر روز با محیط اینترنتی‌ باشد که منوهای تو در تو و پیچیده و نبود راهنمایی مناسب، باعث گیج شدن او شود. همچنین هیچکس دوست ندارد از سامانه‌ای استفاده کند که امکانات مطلوبی ندارد. این مساله درباره یک سامانه آموزشی بیش از هر سامانه دیگری صدق می‌کند. محیط آموزشی باید به شدت شفاف و ساده باشد تا افراد از کار با آن خسته نشوند.

ارائه خدمات برای انواع دستگاه‌های رایانه و موبایل

امروزه از ابزارهای مختلفی برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌شود. گوشی‌های هوشمند تلفن همراه، تبلت‌ها و لپ تاپ ازین جمله هستند. برای طراحی یک سامانه ال ام اس، توجه به اینکه همه این ابزارها مخاطب خود را دارند، نکته مهمی است.

گاهی در طراحی یک سایت، تنها به رفاه کاربرانی که از لپ تاپ و یا کامپیوتر رومیزی استفاده می‌کنند، توجه شده و نسخه موبایل برای سایت تهیه نمی‌شود. گاهی تنها به طراحی نسخه موبایل توجه شده و افرادی که از رایانه برای دسترسی به آن سایت استفاده می‌کنند، از بعضی امکانات محروم هستند. اما یک سامانه خوب، سامانه‌ای است که به هر دو دسته از کاربران توجه کافی را داشته باشد.

چندرسانه‌ای بودن

چند رسانه‌ای بودن، یک ویژگی مهم برای هر ال ام اس است. اگر انواع مختلف محتوا در یک سیستم ال ام اس قابل دسترسی نباشد، آن سامانه چنگی به دل مخاطب نخواهد زد. بدین منظور می‌بایست امکاناتی مانند پخش صوت و فیلم و یا نمایش PDF در یک سامانه ال اس اس حتما فراهم شود. در سوی مقابل باید امکاناتی مانند ضبط صدا و یا حتی در صورت امکان ضبط ویدئو نیز بر روی یک ال ام اس گنجانده شود.

تنوع و کارایی سیستم ارزیابی

گفتیم که تفاوت ال ام اس با کلاس آنلاین این است که در ال ام اس به تمام مراحل یک فرآیند آموزشی توجه می‌شود. از جمله مهم‌ترین این مراحل، مرحله ارزیابی است. بدون ارزیابی صحیح و با ابزارهای مناسب، هر آموزشی ناقص است. تفاوت میان فراگیری که محتوای یک دوره آموزشی را فراگرفته با کسی که اهمیتی به آن نداده، تنها با ارزیابی مناسب است که مشخص می‌شود.

در یک سامانه ال ام اس کارآمد باید به این مساله توجه شود. برای مثال می‌بایست امکان انواع امتحانات از جمله تستی و تشریحی در سامانه گنجانده شود. حتی می‌توان امکان امتحان یا پرسش و پاسخ شفاهی را نیز در نظر گرفت.

بخشی از نمرات دانشجویان به طور مستمر تعیین می‌شود. سیستم ال ام اس باید ارزیابی مستمر دانشجویان را نیز مدنظر قرار دهد. امکان حضور و غیاب دقیق و تاثیر آن در نمره، امکان پرسش جمعی از دانشجویان حین برگزاری کلاس و همچنین ثبت تعداد دفعات مشارکت در کلاس دانشجو، از جمله این راهکار‌ها است.

سامانه ال ام اس الوکام؛ پیشرو در ارائه خدمات آموزش آنلاین

سامانه الوکام در تلاش است تا بهترین خدمات آموزش مجازی را در قالب سامانه ال ام اس خود در اختیار مدرسین و فراگیران قرار دهد. تمام ویژگی‌هایی که در این مطلب به آن‌ها اشاره شد، به طور کامل در توسعه بخش ال ام اس الوکام مورد توجه قرار گرفته است. کلاس‌بندی و تنظیم الگو و برنامه مطالعه، جلسات مشاوره، اطلاعیه‌ها، کلاس‌های آنلاین و حضور و غیاب از جمله بخش‌ها و خدماتی است که سیستم ال ام اس الوکام در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به کمک این امکانات، فرآیند آموزش یک موسسه می‌تواند از صفر تا صد، به نحوی کارآمد، ایمن و همگام با استانداردهای روز جهان به پیش رود.

مراجعه به سیستم ال ام اس الوکام راهکاری است که بهتر است هیچ موسسه آموزشی در ایران از آن چشم‌پوشی نکند. برای استفاده از امکانات ما، می‌توانید همین الان به سایت الوکام مراجعه کنید.

 

آخرین نوشته ها

  • انواع ماساژ

    آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آر...

    با در - دیدگاه‌ها برای آشنایی با انواع ماساژ : سفری به دنیای آرامش و سلامتی بسته هستند

    ماساژ، هنر لمس درمانی، قدمتی دیرینه در تاریخ بشر دارد.از گذشته‌های دور، انسان‌ها از قدرت لمس برای التیام درد، آرامش عضلات و ارتقای سلامت جسم و روح خود استفاده می‌کردند. امروزه نیز ماساژ به عنوان یکی از محبوب‌ترین روش‌های طب جایگزین، جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. در این مطلب قصد داریم شما […]

  • چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار

    با در - دیدگاه‌ها برای چاپ آگهی مفقودی در روزنامه کثیرالانتشار بسته هستند

    به طور کلی آگهی ها در راستای رسیدن به اهداف مختلفی در روزنامه چاپ می شوند. بسیاری از افراد جهت اهداف تبلیغاتی و آگاهی دادن در خصوص کسب و کار خود این اقدام را انجام می دهند و برخی دیگر اهداف دیگری دارند. در این راستا برای مشاهده نمونه آگهی غرفه نمایشگاه در تهران و […]

  • چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟

    با در - دیدگاه‌ها برای چگونه یک چرخکار ماهر شویم؟ بسته هستند

    چرخکاری مهارتی ارزشمند است که می‌تواند درها را به سوی فرصت‌های شغلی و خلاقانه متعددی بگشاید. چه به دنبال راه‌اندازی یک کسب‌وکار خیاطی خانگی باشید یا صرفاً می‌خواهید مهارت‌های خود را در تعمیر و اصلاح لباس ارتقا دهید، دستیابی به تسلط در چرخ خیاطی می‌تواند هدف ارزشمندی باشد. در این مقاله، گام‌هایی را برای تبدیل […]

  • باربری پرند – اتوبارپرند – و...

    با در - دیدگاه‌ها برای باربری پرند – اتوبارپرند – وانت بار پرند بسته هستند

    حساس بار در محدوده غرب تهران خدمات حمل بار و باربری پرند، اسباب کشی و بسته بندی اثاثیه منزل را با ارزان ترین قیمت و زیر نظر اتحادیه حمل و نقل زمینی کالا انجام می دهد. هر خودرویی نیاز داشته باشید اعم از وانت ، نیسان ، کامیون و کامیونت را با راننده و کارگر […]

  • هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی ا...

    با در - دیدگاه‌ها برای هنر و معماری ایرانی در خانه‌های تاریخی اصفهان بسته هستند

    معماری ایرانی از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین هنرهای جهان محسوب می‌شود که طرح‌ها و نقوش خاص آن چشم هر بیننده‌ای را جذب می‌کند. اگر بلیط قطار قم اصفهان را خریداری کرده‌اید یا از هر مبدأ دیگری راهی این شهر زیبا هستید، پیشنهاد می‌شود که فرصت تماشای عالی‌ترین طرح‌های معماری ایرانی را در خانه‌های تاریخی این شهر […]